Dato og tid er tors 28. mar 2024 22:01

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre 16. dec 2011 15:51 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 14. jun 2009 08:15
Indlæg: 1417
Geografisk sted: Virum
Hvordan ser julen ud hos jer?

Har I fået købt alle gaverne?

Holder I selv jul eller skal I ud?

Hvordan er jeres traditioner?

Iår skal vi til Freddy´s familie og de er altså meget meget mærkelige! :D :D
Vi får nemlig suppe, tarteletter og risalamande JULEAFTEN!! Min svigerinde har dog lovet mig at hun sørger for flæskesteg med det hele lillejuleaften.
Efter maden danser vi om træet, 1. og sidste vers, de har også en tradition med at danse gennem hele huset, til stor morskab for ungerne. Vi bliver 16 plus en masse børn. Det er ungernes Oldemor og Oldefar der står for arrangementet.

Jeg er indtil videre så privilligeret at jeg bare skal sætte mig til bords ligegyldig hvor vi holder jul. Jeg har aldrig selv stået for den del, endnu.

Gaverne er købt, det gjorde jeg allerede den 1. december, så jeg har bare kunne læne mig veltilpas tilbage og nyde det.

Hvordan ser det ud hos jer? Fortæl fortæl


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 16. dec 2011 19:02 
Offline
Rubin
Rubin

Tilmeldt: fre 23. jul 2010 20:33
Indlæg: 266
Geografisk sted: Dragør
Vi holder altid jul herhjemme.
Vi er Min datter og mig, min mor og far, min fætter, hans kone og deres søn.
Vi spiser rimeligt traditionelt. Det vil for mig sige and eller gås, vi har de sidste par år spist vildgæs. Det smager rigtigt godt og er stadig inden for traditionen. Der er desuden altid lavet et stykke kam . Jeg ved ikke altid hvorfor jeg laver det. Det er sjældent der bliver spist noget af det, men der skal jo i alle tilfælde ikke være nogle der går sultne fra bordet.
Til det her kød, får vi brune og hvide kartofler (prioriteret i den rækkefølge), franske kartofler (børnenes favorit, og den eneste dag hvor de får lov at spise ubegrænset af dem.). Vi får ovnstegt rødkål - sådan noget med æbler, appelsiner og svesker og en hel masse andet - det smager vildt godt. Det bliver suppleret med en Waldorfsalat, asier, gele og...
Her i huset spiser vi også Ris a la mande, men ikke efter maden. Sidste år var den over midnat inden den blev serveret.
Når vi har spist danser vi om juletræet, incl. "Nu er det jul igen" rundt i hele huset. Så er der den store gaveoppakning, og vi holder meget fast i at der kun bliver pakket en gave ud af gangen så alle ved hvad alle får.
Lidt senere rafler vi mens vi spiser diverse konfekt. Og så er det jo at vi efterhånden er nået til den der berømte Ris a la mande.
Når mine forældre er gået hjem og børnene er gået i seng (sammen med min fætters kone) sætter min fætter og jeg os ned og drikker resten af rødvinen - det er rigtigt hyggeligt.
En af mine traditioner er altid at børnene får nattøj i julegave. De får den som en af de sidste gaver og de tager det altid på, og på den måde spiser de dessert og rafler i nattøj. Det Synes de er hyggeligt, og det er jo ret smart at de er grydeklare - lige pludselig er festen jo forbi for dem, og der er ingen kriser om at de skal have nattøj på.
Første juledag laver vi af princip ikke noget. Og jeg mener ikke noget. Vi tilbringer således hele dagen i nattøj.
Anden juledag er vi altid hos mine forældre sammen med hele den pukkelryggede familie. Der er menuen hamburgerryg, kogt flæsk og grønlangkål. Til dessert en af mine absolutte favoritter - Citronfromage.
Det var den jul - same procedue as last year, og same procedure next year.

_________________
Carpe diem!
Mkh. PIa


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 16. dec 2011 19:17 
Offline
Rubin
Rubin

Tilmeldt: fre 23. jul 2010 20:33
Indlæg: 266
Geografisk sted: Dragør
Og, Så kommer der lige en tilføjelse:
Jeg har endnu ikke købt en eneste gave, jeg har ikke bagt en småkage (der plejer at være 6-7 slags), der er stort set ikke pyntet op. Jeg plejer at have nisser stort set alle steder, men har absolut ikke været i julehumør i år. Det er begyndt at hjælpe på det, men det tager flere dage at få det frem og endnu længere at få det ned, så i år er det som det er. Jeg gider ikke nu for de få dage det får lov at være der.
Jeg skal selvfølgelig nok sørge for at juletræet er for højt. Jeg tror altid at jeg har vældigt højt til loftet og vi må altid i gang med noget sav. Men når bare juletræet er der og er stort, så opdager de forhåbentli ikke (så meget) den øvrige manglende julepynt.
Jeg kan slet ikke forestille mig at holde jul andre steder - det skal bare være hjemme især fordi det der med at børnene bare kan gå i seng når de falder omkuld, er ret genialt.

_________________
Carpe diem!
Mkh. PIa


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 16. dec 2011 20:23 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 14. dec 2010 12:06
Indlæg: 658
Åh julen er meget forskelligt for os. Egentlig ville jeg gerne holde jul som resten af min familie, men det bliver lidt svært at lave om på alle andres traditioner.

Vores jul (som er fra første i advent til 6. januar) starter med vi den sidste fredag inden 1. søndag i advent vinker julemanden ind, han kommer sejlende med flåden ind i havnen, også kører han i sit juletog op i byen, hvor borgmesteren står klar med børne kor og det hele. Så bliver julelyset tændt og julebyens boder er åbent (typisk et åben by night arrangement)

1. søndag i advent eller 1. december hvad end der kommer først bliver brugt på at pynte op. Drengen hænger sin julesok op som jeg har broderet til ham (hans store højdepunkt) der kommer så en gave i hver dag indtil jul.

Hele december har vi levende lys i karnappen (det er så hyggeligt) Når vi nærmer os 18. december plus minus et par dage kommer juletræet ind, det står altid lige lidt inden vi pynter det også skal det stråle i karnappen.

Den 23. i år kommer mandens bror, svigerinde og deres to piger, så bliver ænderne lavet og sat til at trække, grøden bliver lavet også. Måske bager manden nogle kager lige en sidste gang (kommer an på om han har ædt alle dem han har bagt tidligere)

Den 24. kommer svigermor, svigerfar, mandens søstre og en niece. Lidt over middag. Alt oprydning og opdækning vil stort set være gjort klar sådan vi kan være sammen med gæsterne. Der bliver set fars fede juleferie (DVD - genial film), disneys juleshow og maden bliver serveret omkring kl 18, hvis ungerne kan vente så længe. Der er ris ala ment og mandelgave ræs bagefter.

Så skal der listes (ikke danses i dette gamle hus) om juletræet og der skal synges lidt af hvert.

Pakkerne bliver uddelt senere på aftenen omkring kl 20 / 21 stykker (der er små børn ellers så først senere og helst først julemorgen d. 25. december som min mors familie, men igen det er svært at lave om på alle andres traditioner)

Så er der rafleleg for de voksne og store børn når de små er puttet og lagt. Svigermor og far plejer at gå tidligt så det er de yngre som sidder tilbage, når andre er gået kolde ser vi gerne lidt tv inden vi går til ro. ;)

Det er sådan vores jul i store træk, vi har ikke julefrokost eller familie tam tam 2. juledag. Julepynten tager vi ned på hellige tre konger som er 6. januar. ;) Og der kommer juletræet ud ;)


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 17. dec 2011 00:29 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Jeg holder for første gang selv julen. Vi får min mor og far, lillebror, moster, onkel, mormor og to fætre til jul. Samt 3 styk hunde... Vi spiser kl 17, og skal have flæskesteg, and og kalkun, brunede/hvide kartofler, rødvinssauce og rødkål. Vi er på skrump, næsten alle sammen, så sovsen bliver lavet på creme fine, det samme gør risalamanden og uden sukker. Så er der "sundt" konfekt og sukkerfri kager.

Efter hovedretten, får vi risalamanden og når mandlen er fundet og vundet, danser vi om træet. Herefter får vi gaver. Det skifter lidt om vi åbner enkeltvis eller på samme tid. Efter gaverne, har vi pakkeleg, og så hygger vi som regel med vores gaver og går rundt og ser hvad vi hver især har fået.

D. 25 regner jeg med vi spiser morgenmad sammen, og måske reste frokost. Så kører gæsterne hjem, og vi kan lige slappe lidt af. Inden vi d. 26 drøner til Sjælland og holder julefrokost med svigerfamilien.

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 17. dec 2011 09:49 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: fre 13. aug 2010 18:10
Indlæg: 197
Geografisk sted: Vester Åby
I mange år er det altid mig der har holdt jul i vores famillie. min mor døde da jeg var tyve år så siden har det været mig der har stået for maden.
Her i år bliver vi ikke så mange som vi plejer da jeg lige i går er komme hjem fra sygehuset. jeg har fået fjernet livmore og er noget mat i sokkerne lige nu.

I år kommer min far, man mands søn og vores egne børn så vi bliver kun 6 i år. normalt kommer min søster og hendes mand og søn også når jaog til yider også min mands store datter men hun tager til tailand i år.

men her hos os spiser vi and og fleskesteg. hvis og brune kartofler. ris ala mande og den plejer min mand at lave. Dels fordi han har en famillie opskrift og der skal snaps i dette vil han være sikker på sker.

Vi starter enligt om eftermiddagen med at spille julebingo og har eftermiddags hygge. så skal børnene se julekalendere og ved 18 tiden spiser vi.
Når vi har spist danser vi om juletræet og den får ikke for lidt. alle børnene skal vælge en sang vi skal synge. Det plejer også at være sådan at min datter på 11 skal spille et nummer på violi for os. :violin:

Nå men så går vi overtil pakkerne og børnen tager på skift en pakke den bliver så åbnet inden den næste pakke bliver taget.

Vi plejer normalt heller ikke at skulle noget første jule dag for jeg plejer at sige at børnene skal have tid til at lege med alt det de har fået i julegave og det er som regl også der vi har store lego dag. Det er den da det ender med at vi bygger af alt det lego vi efterhånden ejer. Men sådan bliver det ikke i år.

I år er det min far tur til at holde julefrokost for sine søskende. Da han bor i et meget lille hus og har 5 søskende så har han spurgt om det ikke kan være her os os og det er 1.juledag. Jeg har sagt ja. men det var inde jeg viste jeg skulle opreres så nu har jeg lidt fortrudt men hvad det går nok. De kommer allesammen med en ret mad og min far står for drikkelsen. SÅ det eneste jeg skal er at lave ostebord og dække bord og der har min far lovet at hjælpe for jeg må den næste månede ikke løfte noget over 5 kg.

Det bliver en noget anderledes jul i år.

_________________
Hilsen Smykke damen


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 17. dec 2011 13:23 
Offline
Safir
Safir
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 21. feb 2009 17:29
Indlæg: 381
Geografisk sted: Studstrup
Vores Jul (i Belgien selvfølgelig) kommer til at ser meget anderledes ud denne år end normalt..... på grund af store skænderier i vores familie vil min søster og hendes børn ikke kommer til Jul som vi normalt altid fejrer hos min familie. Min søster bruger desværre hendes børn (10 og 13 år) om at rammer min mor som (i min mening) ikke har gjørt noget som helst forkert. Min søster nægter også at snakker til to af min søskende og hver gang jeg er der brokker hun over dem og min mor..... denne Jul vil jeg ikke længer hører det. Hvis hun vil nægter en del af min familie, nægter hun også mig.

Vi plejer ikke at gøre så meget den 24de.... vi går til kirken kl 23 til 00 og så hjem og sover :!! i-) Så står vi op den næste dag og nogle år går vi igen til kirken omkring kl 10 men det er ikke hver år. Så har vi lidt familie besøg og når de går hjem begynder vi at spiser (omkring kl 13) Vi spiser IKKE flæskesteg og rødkål :D Det er selvfølgelig dansk julemad. Vi plejer at spiser fondeu med mange forskellige salader og kroketter og det plejer at tager flere timer. Det er superhyggeligt og denne år kommer jeg ikke til at sidder ved siden af min søsters forkælede unger :-j (en lyspunkt..... sidste jul blev jeg slået i min ansigt af min søsters 9 årige pige fordi jeg sa 'nej' til noget :ymbringiton: )

Efter det bliver det rydet op (alle hjælper undtagen min far, han plejer at trænger en lur :D) Så er der kaffe og gaverne. Vi plejer at åbne en gave at gangen... min søsters børn plejede at deler ud gaverne..... måske bliver det mit job denne år (to lyspunkter!!) Derefter er der desert (nej, ingen ris a la mandle =)) ) og så er det nok det..... ved ikke helt sikker hvordan vi gør tingerne denne år. Min mor har inviteret min søster, hendes mand (som har slået min bror flere gang og har kommet med dødstrusler mod ham... flere gang) og børn til spisning den 24de med håb på forsoning men de vil ikke har nogle julegaver (TRE lyspunkter!!!! Så kan jeg køber en ekstra gave til min mor)

Vi rejser derned den 23de. Jeg ser egentlig ikke meget frem til denne Jul.... før har det altid været så hyggeligt men nu hænger der en mørke sky over den hele.

~x(


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 17. dec 2011 14:22 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: fre 7. okt 2011 07:35
Indlæg: 145
Geografisk sted: Bornholm
Vi skal være hos min søster juleaften. Det skulle vi også ha` været sidste år, men pga. al den sne der ramte os og i den grad lammede Bornholm, kunne vi ikke komme afsted (min søster bor lidt uden for Rønne og vejene var fuldstændig lukkede i juledagene). Så i sidste øjeblik fik vi indkøbt al julemaden og så blev juleaften holdt hos os selv sammen med min far, som bor i samme by som os. Heldigvis, for ellers var han endt med at sidde helt alene. Juletræ har vi altid, så det stod flot pyntet juleaften.
Vi blir` 11 ialt i år og vi skal ha` and og flæskesteg mm. Min svoger er super god til at lave mad, og der mangler aldrig noget. Hvis vi går sultne i seng er det i hvert fald vores egen skyld. Til dessert er der ris a`lamande. I stedet for alle julegaverne skal vi spille pakkeleg og det plejer at være rigtig sjovt. Min søster står for al maden og så skal vi ha` hjemmebagte småkager, hjemmelavet marcipan/nougat konfekt og lidt slik/chokolade med.
Vores julegaver til hinanden (min mand, vores 2 piger og mig) tar` vi helt for os selv. En`gang holdt vi vores egen juleaften d. 23, en anden gang om eftermiddagen d. 24. Dog uden al julemaden. Hvad vi gør i år, ved jeg ikke endnu. Måske man skulle prøve den amerikanske måde med julegaver d. 25 om morgenen? [smilie=smiley-xmaslights.gif]


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: man 19. dec 2011 21:17 
Offline
Perle
Perle
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 3. nov 2009 00:40
Indlæg: 27
Vi holder som regel jul hjemme.
Vi er: mine 3 børn(19, 24 & 26), mine 2 bonusbørn(13 & 15), min mand og jeg.

Julegaverne er købt på Indernettet og i hus.

Vores traditioner:
D 23 december kommer børnene og pynter juletræ, de får risengrød (jeg hader risengrød :ymsick: , så snupper et par håndmadder i stedet) og bagefter er der pakkeleg. Resterne af risengrøden sættes ned til "nissen". [smilie=svartpuss.gif]

D 24 december om morgenen kigger "børnene", om nissen har kvitteret med en lille pakke til hver. Eftermiddagen går med Disneys juleshow og andre julefim. Vi spiser kl. 18 og skal have flæskesteg, brune/hvide kartofler, rødkål - både kogt og rå, ribsgele ("bange"), waldorffsalat, brun sovs og selvfølgelig ris ala mande.
Derefter danser vi om træet, og hvert enkelt barn får lov at bestemme, hvad vi skal synge. Så får vi gaver, som deles og pakkes ud på skift, så alle ser hvad der modtages.
Ved 23-tiden får vi kaff, lidt guf og frugt; hvis man altså kan klemme mere ned :))

I juledagene slapper vi af.

:text-merryxmas:

_________________
(*) Timer forsvinder - mens drømme bli'r til minder (*)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: man 19. dec 2011 21:36 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: man 9. feb 2009 12:42
Indlæg: 1463
Geografisk sted: Østjylland
Vores jul kan godt være lidt forskellig fra år til år.
I år kommer vores søn-svigerdatter og 2 børnebørn hjem til os og holder juleaften. Det er en lidt mærkelig fornemmelse, for på den ene side, håber vi det er sidste jul på denne addresse, men samtidig går en del traditioner væk, når vi flytter.
Andre år har vi været henholdsvis hos vores en og anden søn, og der er der andre traditioner. Både danske og engelske
Men alså sådan foregår det her på denne add.
Man ankommer helst dagen før, så det hele kan foregå i ro og magelighed :-D
Lillejuleaften spises risengrød af vores børnebørn ( de elsker det ) og vi voksne skal i år have lækker kalvefilet med Waldorfsalat - bagte babykartofler, samt godt hjemmegjort brød.
Grød sættes i skåle på loftet. Så de skal tømmes af en voksen inden der officielt åbnes sammen med børnene for at se, om grøden er væk. Det er den mærkelig nok altid :-D
Juletræet pyntes - ikke af mig, men af søn og børnebørn. Det er meget vigtigt.
Vi er længe oppe den aften, for det er vigtigt at børnene sover længe, så de er friske hele den 24. Når mand - svigerdatter og børnebørn er gået til ro, sidder sønnen min og jeg og deler en god specialøl eller får en anden drink, mens vi vender året på godt og ondt. I år er der nok at tale om, da der er taget store beslutninger, og der har været lidt turbulens i vores liv.
Hen først på natten går vi så til ro, og sover lige så længe vi kan, for morgenmaden er brunch, så vi sparer frokosten. Også fordi svigerdatteren er englænder.
Efter dette slappes af, for alt hvad der har kunnet forberedes, er forberedt.
Jeg får ikke lov til at stå ved komfuret, for sønnen mener det er hans rettighed, at være der, og han er god i køkkenet. Det eneste jeg laver er risalamande, og jeg kan ikke fordrage det.
Jeg går nok i kirken, og sidder en stund og for mig selv - ikke fordi jeg er særlig religiøs, men fordi jeg lige sidder og tænker/snakker med nogle, som ikke kan være hos mig og som jeg savner. I kirken er der ro til dette. Vil lige tilføje, at det ikke kun er juleaften, at jeg gør det, men især juleaftensdag er det vigtigt for mig.
Ja så spises der - mandlen skal findes, puha det er svært, når man ikke lider desserten. Jo en anden tradition er, dem som kommer ind i huset, har mandelgave med. Og der snydes ikke med mandlen. Kun farfar kan finde på at have mandler i lommen, hvis han kan se sit snit til det, men han er ikke fiffi nok. De er brune ;) ;)
G
Der danses - synges, og pakkes gaver op - begyndende med den yngste og en af gangen - efter alder.
Godt trætte og mætte af mad- vin - slik og diverse frugt og småkager, lidt vin og andet væskende til ganen, flader vi ud i diverse stole og sofa, indtil vi ikke orker mere, og går i seng --------- for 1. juledag er julefrokosten et must.
En frokost med mange traditioner hvad angår maden - pakkespil - gåtur og andet.
Håber den bliver god igen i år.
Lidt mærkeligt at tænke på at til næste år er det måske et andet sted, da vi har boet her siden 1978

_________________
Hilsen butler :animals-cat: :animals-cat: :animals-cat:
Tiden flyver når perler sættes sammen.
http://www.amio.dk/butik/724/


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker