Dato og tid er tors 28. mar 2024 19:13

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: ons 7. okt 2009 14:37 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Hvad er forskellen mellem ædelsten og halvædelsten? :-\

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 7. okt 2009 14:51 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
Ja hvad er forskelden. Nomalt siges der at diamanter er ældesten 0g det er rubiner også jeg mener at det har noget med hårheden af stenen at gøre men er ikke sikker.

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 7. okt 2009 18:55 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 11:36
Indlæg: 47
Det er der ikke noget entydigt svar på, da det forandrer sig over tid.

I dag er der vist enighed om følgende:
Precious Gemstone: Gemstones that are highly valuable for their hardness and rarity. There are only four precious gemstones: diamonds, sapphires, emeralds and rubies.

Wikipedia har denne beskrivelse

Historically gemstones were classified into precious stones and semi-precious stones. Because such a definition can change over time and vary with culture, it has always been a difficult matter to determine what constitutes precious stones.[8]

Aside from the diamond, the ruby, sapphire, emerald, pearl (strictly speaking not a gemstone) and opal [8] have also been considered to be precious. Up to the discoveries of bulk amethyst in Brazil in the 19th century, amethyst was considered a precious stone as well, going back to ancient Greece. Even in the last century certain stones such as aquamarine, peridot and cat's eye have been popular and hence been regarded as precious.

Nowadays such a distinction is no longer made by the trade.[9] Many gemstones are used in even the most expensive jewelry, depending on the brand name of the designer, fashion trends, market supply, treatments etc. Nevertheless, diamonds, rubies, sapphires and emeralds still have a reputation that exceeds those of other gemstones.

Rare or unusual gemstones, generally meant to include those gemstones which occur so infrequently in gem quality that they are scarcely known except to connoisseurs, include andalusite, axinite, cassiterite, clinohumite and bixbite.

Gems prices can fluctuate heavily (such as those of tanzanite over the years) or can be quite stable (such as those of diamonds). In general per carat prices of larger stones are higher than those of smaller stones, but popularity of certain sizes of stone can affect prices. Typically prices can range from 1USD/carat for a normal amethyst to 20,000-50,000USD for a collector's three carat pigeon-blood almost "perfect" ruby.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 8. okt 2009 15:00 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Hmm... Det blev vi jo ikke meget klogere af. :-\ Kun at der er 4 slags lige nu.

Hvornår siger man så at noget er en halvædelsten eller bare en sten? En halvædelsten er jo i realiteten bare en slags sten hvor nogle mineraler osv er rendt ned igennem som så er presset sammen til det vi har idag, ikke? Eller har jeg helt misforstået det?

Og hvad så med f.eks koraller? De er jo fra havet og er derfor ikke en halvædelsten, eller...?

Jeg er ikke ved at forvirre jer alle, jeg undrer mig bare. :)-

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 8. okt 2009 15:41 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
Det er ikke noget at sige til at du undre dig. Der er ikke mange ædelstene i verden de fleste er det som kaldes halvædelstene. men for mig kan en halvædelsten også sagtens være en flot og dejlig sten fra stranden. min mand laver nogle dejlige smykker ud af sementsten som vi har her på fur det er også forstenet moler.
her er en af de første som han sleb og der er en fosil i og den er solgt.
Billede

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker