Dato og tid er tors 21. jun 2018 19:07

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors 1. mar 2012 18:21 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Dav i gruppen

Jeg skal lave en ring, st:17/57 den skal have en skinne længde på 59,9mm, i Ag tråd 1,5mm
Jeg har nu lavet 2 med et skinne mål på 60mm og den går hen og bliver i st:13-14/53-54.
JEG HAR DA LAVET RINGE FØR HVAD HE.... GÅR GALT :-\ :-\ , undskyld jeg råbte. ;)

:happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 1. mar 2012 18:58 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: man 9. feb 2009 12:42
Indlæg: 1463
Geografisk sted: Østjylland
Du må have vores allesammens Blue på banen. HUN KAN lave ringe :-)) Tvivler da heller ikke på, at du kan:-))

_________________
Hilsen butler :animals-cat: :animals-cat: :animals-cat:
Tiden flyver når perler sættes sammen.
http://www.amio.dk/butik/724/


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 1. mar 2012 21:44 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Jeg skal lave en ring, st:17/57 den skal have en skinne længde på 59,9mm, i Ag tråd 1,5mm
Jeg har nu lavet 2 med et skinne mål på 60mm og den går hen og bliver i st:13-14/53-54.
JEG HAR DA LAVET RINGE FØR HVAD HE.... GÅR GALT :-\ :-\ , undskyld jeg råbte. ;)
Hmm...

Umiddelbart ser det godt nok ud - for at få en indre diameter på 57mm, skal du jo lægge 2x materialetykkelsen til - hvilket som du jo også har regnet ud giver en skinne-/trådlængde på 60mm...
Resultatet bliver så ca 53-54mm i stedet for de 57mm - der forsvinder altså ca 3-4mm på mystisk vis.

Jeg har to bud på, hvor de er blevet af, og ét bud på, hvordan du får dem igen.

Det mest oplagte forsvindingspunkt er, at du filer trådende kortere under tilpasningen før lodning. Man kan hurtigt komme til at nuppe en mm eller to uden at opdage det - især hvis det er en tråd der er bidt over med en tang, hvor man jo må file endefladen plan igen. Har du målt tråden efter endefladebearbejdning men inden bukning? Holder den de 60mm her?

Et andet forsvindings-bud er, at ringen ikke er banket helt rund. En lille skævhed kan godt give et nummer eller to mindre på en ringstok.

Redningsforsøg:
En ring der er lidt for lille, er heldigvis bedre end en, der er lidt for stor.
Redningen er din ringrigle og en hammer.

Med rigle og en planérhammer (metal) er det let at banke en ring større - men - planérhammeren efterlader facetter på ringskinner og banker runde tråde flade. Så denne løsning er ikke optimal.
Facetterne kan enten bibeholdes eller slibes væk, men det er stort set umuligt at få tråde runde igen uden tonsvis af slibearbejde = mindre tråd.

Med rigle og en plasthammer er evt spor langt lettere at slibe/pudse væk, men der skal bankes langt mere, noget hårdere og der skal evt udglødes undervejs, hvis der skal udviddes meget. Dette er min foretrukne metode til ringe af rund/halvrund tråd.
Da der kommer mærker i hammeren, er det en god idé at mærke den ene ende til dette formål, og bruge den anden ende til flader.

Billede
Hold evt ringen midt på trinnet med tommelfingeren, så du ikke banker trinnet (og tallet) ind i indersiden.
Ved både trapperigler og koniske rigler vendes ringen undervejs, så top bliver bund - og omvendt.


En nylonhammer kan sammen med riglen godt bruges til små udviddelser, med her må man væbne sig med en umådelig tålmodighed og sikkert foretage en del udglødninger undervejs.

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 1. mar 2012 22:40 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Hej BR

Jeg har lavet 2 ringe samme resultat. Jeg har klippet nej savet den over.
Hvad tror du målet er, rigtigt 60 mm eller rettere helt præcis 59,8 så det er ikke målet der er noget galt med.
Jeg fatter det ikke ;)- :think:
:happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 2. mar 2012 02:01 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
... så det er ikke målet der er noget galt med.
Jeg fatter det ikke ;)- :think:
Det er MEGET mystisk!!!

Jeg har lige lavet en prøve, og den har overholdt fysikkens love til punkt og prikke.

Ø1.5mm bronzetråd på 60mm:

Billede


Ringen bukkes og loddes...

Billede


... Og hamres rund med en nylonhammer:

Billede


Resultat - en løs 18'er:

Billede


Billede


Nøjagtig ø = 18.15mm, hvilket giver en indre omkreds på 57.02mm (ø • Π)

Billede


Billede


***
Tilføjelse - så fik jeg gravet friske batterier frem til den digitale skydelære, så det er lettere at se:

Billede

***

Nu sidder jeg så og spekulerer på, om din tråd virkelig er 1.5mm i diameter? ;)-

Billede


Billede

_________________
Billede


Senest rettet af BlueRaven fre 2. mar 2012 13:51, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 2. mar 2012 12:30 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Citat:
Citat:
Nu sidder jeg så og spekulerer på, om din tråd virkelig er 1.5mm i diameter? ;)-

Billede


Billede




Det var da et godt bud BR, men nej tråd er 1,5mm :doh: :doh: :-\ :-\
:happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 2. mar 2012 14:18 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
BlueRaven skrev:
Nu sidder jeg så og spekulerer på, om din tråd virkelig er 1.5mm i diameter? ;)-
Det var da et godt bud BR, men nej tråd er 1,5mm :doh: :doh: :-\ :-\
:happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone:
Det er altså meget, meget sært! :-??

Det eneste jeg efterhånden kan komme på, er at tjekke, om dine måleredskaber er nøjagtige.

Ellers må du have Gremlins...

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 2. mar 2012 16:19 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
BlueRaven skrev:
Ivan skrev:
BlueRaven skrev:
Nu sidder jeg så og spekulerer på, om din tråd virkelig er 1.5mm i diameter? ;)-
Det var da et godt bud BR, men nej tråd er 1,5mm :doh: :doh: :-\ :-\
:happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone:
Det er altså meget, meget sært! :-??

Det eneste jeg efterhånden kan komme på, er at tjekke, om dine måleredskaber er nøjagtige.

Ellers må du have Gremlins...

Billede


Uhauha det ville da ikke være godt med Ellers må du have Gremlins... det håber jeg ikke jeg har fået på besøg.

Jamen jeg har jo lavet flere ringe der skulle passe på mål og det har de gjort. Det kan være jeg skal opgive at lave smykker :naughty: :naughty:
Nej jeg tror ikke på at det kan være mine måleværktøjer det er galt med, har jo lavet flere ringe. :doh: :doh: Jeg fatter ikke en meter hvad der sker. :-o :-o

:happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 2. mar 2012 21:03 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 28. feb 2012 17:13
Indlæg: 40
Når jeg skal lave en ring hvor ringskinnen er meget tyk, plejer jeg at lægge 3 x materiale tykkelse til. Specielt når det handler om guld. Men da det er sølv kan du fint smede den større som ravnen Blue Raven foreslår.

Gløder du sølvet inden du bukker den?

_________________
Smykkelig hilsner
Alice Schmidt
http://aliceschmidt.blogspot.com/


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 2. mar 2012 21:51 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Alice Schmidt skrev:
Når jeg skal lave en ring hvor ringskinnen er meget tyk, plejer jeg at lægge 3 x materiale tykkelse til. Specielt når det handler om guld. Men da det er sølv kan du fint smede den større som ravnen Blue Raven foreslår.

Gløder du sølvet inden du bukker den?


Ja Jeg udleder støvet. Ringen har Jeg lige banket til st 57.
Hvor meget er :think: meget tyk i materiale.
:happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker