Switch to full style
Driller teknikken, er det her du kan finde råd og vejledninger eller stille spørgsmål om den digitale verden.
Skriv et svar

Re: skal fatte firkantet sten.. men hvordan?

ons 1. aug 2012 20:08

Hej

Det var da en svær fatning du lige vil udfordre dig med. Selv sidder jeg med rektangulære sten og er ved at lave fatninger til dem på mit arbejde.
Jeg har ikke prøvet at fatte kvadratiske sten endnu. Men hvis jeg skulle, ville jeg smede fattekanten ind over stenen. Det kan du gøre med din fattepunsel og en hammer. Du spænder ringen i din fatteklo og den spænder du så fast i en skruestik. (eller du kan sætte ringen op i en kitstok)
Bank så forsigtigt kanten ind over stenen. Jeg ville nok starte midt på fatningen og bevæge mig ud til hjørnerne. Pas på hjørnerne, det er de mest skrøbeligste punkter på stenen.
Hvor høj fattekanten skal være over stenen, det ved jeg ikke rigtig. Måske ville jeg også file kanten skrå, så fattekanten er så tynd som muligt.

Re: skal fatte firkantet sten.. men hvordan?

tirs 7. aug 2012 17:37

Ja, det vil jeg.
Jeg vil banke midt på den ene side og derefter banke på den modsatte side, ligesom når du fatter runde sten. og sådan vil jeg gøre hele vejen rundt og langsom besvære mig tættere på hjørnerne. Jeg har lige fået fattet de rektangulære sten og jeg blev faktisk overraskes hvor meget jeg kunne banke på hjørner uden at der skete noget.

Re: skal fatte firkantet sten.. men hvordan?

ons 8. aug 2012 15:45

Kan desvære ikke vise billeder af det, da det er min chefs design. Tror ikke jeg sådan bare må vise hans ting frem.

Det er en fatning, hvor stenen kun bliver fattet to steder. Dvs. at to af siderne er fri. Det er de lange ender stenene er fattet og fatningen er så lige så brede som stenene er. Fatningen er lavet sådan at stenene skal klikkes ned i fatningen, så der allerede er materiale ind over stenen.

jeg har fulgt denne vejledning:
http://www.professionaljeweler.com/arch ... 0fys1.html
Skriv et svar