Dato og tid er tirs 16. apr 2024 14:30

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons 8. dec 2010 15:48 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
lad os få lidt kronjuveler fra Rosenborgsamlingen. jeg tror det er den art smykker, der gjorde størst indtryk på mig som barn, underforstået det var den art juveler man ville finde i en sørøverkiste eller i lampens ånds magasiner. for mig er de eventyret givet i smykkeform. men idag spørger jeg i mit stille sind om datidens smykker lever op til vore dages standardarder for metallets lødighed og stenenes klarhed? ikke at det gør det store - de er s** stadig det store eventyr

Billede
http://d1109175.u38.surftown.dk/images/ ... 0krone.jpg
her er beskrivelsen:
Christian 4.s krone
Christian 4.s krone, udført af guldsmed Dirich Fyring i Odense 1595-96. Guld med emalje, taffelsten og perler, samlet vægt på 2895 g.

Figurerne på kronens store takker viser den gode herskers dyder. Foran, over kongens pande, og gentaget, over kongens øre ses en pelikan der hakker sig i brystet for at nære sine unger, oprindeligt et sindbillede på Kristi offerdød, her et symbol på kongens pligt til med sit blod at værne sit folk. Over kongens højre hånd Fortitudo, ryttersken på løven, et symbol på kongen som krigsherre, og over venstre hånd Justitia, kvinden med sværd og vægt, kongen som øverste dommer. Over kongens nakke Caritas, moderen med diende barn, et sindbillede på kongen som kirkens overhoved, hans kærlighed til Gud og til hans undersåtter.

Indvendig på kronens takker ses våbenskjolde for kongens riger og lande. Kronen er åben, skønt moden foreskrev en lukket krone. De nodiske unionskonger havde imidlertid anvendt åbne kroner, og ved at følge sine forfædre markerede Christian 4., at han var arvtager til et forenet Norden.

Kronen blev sidst benyttet af Frederik 3. 1648. Da fornyedes våbenskjoldene, og en bøjleindsats blev påskruet, så kronen blev lukket. Christian 5. lod denne indsats fjerne og indsmelte og guldet og diamanterne genanvende til enevælden lukkede krone.

hvis nogen finder et skarpere og bedre billede så post det venligst

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 16:55 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Jeg har altid været meget facineret af Christian d. IV. Jeg kan på den ene side godt lide kronen for det den står for og det har jo været et prægtigt værk dengang. Men på den anden side, så er den lidt overpyntet så den ville nok ikke blive lavet idag. Men flot, det er den da. ;;)

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 16:59 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ja, det er jo ikke lige det smykke, man tager på i Netto en onsdag eftermiddag (selv om det kunne være grineren), men den er da helt fascinerende. Overpyntet, måske - men når jeg endelig er i storstaden og forvilder mig ind på Rosenborg, så er det smaragdsættet og denne krone der gør, jeg nærmest ikke kan komme ud igen.
Det er helt vildt, hvor mange detaljer der er i den.

Her er et lidt større billede med et meget stort under (hvis du scroll-klikker):

Billede
Link

Et lidt klarere og fra en anden side:

Billede
Link

Og her er en tegning, der måske er lidt tydeligere i detaljerne:

Billede
Link

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 17:01 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Hvor stort vil du have det?

Billede
Billedet er lånt fra: http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Denmark_crown.jpg hvor man kan se det endnu større hvis man vil. ;;)

Jeg har også altid været facineret af hans ene datter Eleonora Christina (de fleste kender hende som Leonora Christina som hun valgte at kalde sig) men det er en helt anden historie. ;;)

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 17:02 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Du var hurtigere end mig BR. [smilie=naughtsanta.gif]

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 17:50 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
ja vi har nogle fantastiske smykker på Rosenborg og de er lige til et prinsese eventyr. men jeg tro at vores magrete er glad for at det ikke er den hun skal have på når hun holder de store midage for den er vis meget tung. og det er nok også godt at der er en lov for at det ikke mo sælges nu hvor landet fates penge for der er nok for en lille formuge gemt der på rosenborg

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 18:02 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Fuldstændig fremragende håndværk og blændende smukt... Man kan jo ikke andet end at være royalist, når man ser sådan noget her... Har faktisk ikke set kronjuvelerne efter jeg er begyndt at lave smykker, men jeg ville utrolig gerne derind igen... Der var på et tidspunkt en samling guldsmede der havde lavet nye fortolkninger af kronjuvelerne. Kom desværre aldrig ind og se udstillingen, ville jeg ellers vildt gerne.

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 19:45 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Danagonia skrev:
Fuldstændig fremragende håndværk og blændende smukt... Man kan jo ikke andet end at være royalist, når man ser sådan noget her... Har faktisk ikke set kronjuvelerne efter jeg er begyndt at lave smykker, men jeg ville utrolig gerne derind igen... Der var på et tidspunkt en samling guldsmede der havde lavet nye fortolkninger af kronjuvelerne. Kom desværre aldrig ind og se udstillingen, ville jeg ellers vildt gerne.


Tror du ikke du kan finde info om den udstilling og evt billeder hvis du søger på google? ;;)

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 19:57 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Charlottes skrev:

Tror du ikke du kan finde info om den udstilling og evt billeder hvis du søger på google? ;;)


Jo men, den har været... Det var kun en midlertidig udstilling, desværre...

http://www.aok.dk/udstilling/tiaraer-pa ... borgmuseet

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 20:02 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
den lavet af charlotte lynggaard har fået en kolossal eksponering, den er nærmest over hele nettet

det var vist samme udstilling hvor et af diademerne var lavet af billevinger, til dels

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker