Dato og tid er tors 28. mar 2024 23:30

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Kan vi lide turkiser?
Jeg kan lide ALLE turkiser. 35%  35%  [ 8 ]
Jeg er mest til de himmelblå. 17%  17%  [ 4 ]
De blå-grønne er lige mig. 35%  35%  [ 8 ]
Jeg er til de grønlige. 4%  4%  [ 1 ]
De farvede - der skal da være lidt spræl. 4%  4%  [ 1 ]
Turkis? Nej helt ærligt - det mener I ikke... 4%  4%  [ 1 ]
Afgivne stemmer : 23
Forfatter besked
Indlæg: ons 8. dec 2010 05:20 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Billede

Da der åbenbart ikke er andre der lige har fået introduceret en sten denne uge, snupper jeg chancen igen.

Hvor sidste uges Tektit for en del var et nyt bekendtskab,
bliver det i denne uge en gammel kending for de fleste, vi kigger på.

Billede

Turkis / Tyrkis / Turquoise

Billede

Turkis et et ugennemsigtigt kobberholdigt basisk aluminiumphosphat (CuAl6((OH)2PO4)4•4H2O.
Det spænder over farver fra himmelblå, blågrøn til grønlig.

Meget turkis har mørke årer af andre mineraler. Typisk er årer af limonit (brun), jaspis (sort), Psilomelan (sort) og sandsten (grå). Sådanne turkiser kaldes turkis-matrix.

Billede
Turkismatrix i forskellige farver og kvaliteter

Turkis har været brugt som smykkesten i mindst 5000 år, på trods af, der er tale om en ret sart sten. Stenen er blød og porøs, og især porøsiteten gør den sårbar/modtagelig overfor ydre påvirkninger.
Finest er de ensartede himmelblå sten, men farven kan skifte til en grønlig tone ved temperaturer over 250°C.
Stenens farve kan falme i lys, og fedtstoffer, udtørring, hudkontakt og kosmetik kan også afstedkomme farveændringer.

Turkis forekommer yderst sjældent i krystalform, og når det gør, er krystallerne ofte meget små (under 3mm).
Langt mere udbredt er amorfe masser og knolde, som kan findes mange steder på Jorden. Persien, Egypten, Israel, Afghanistan, Rusland, Tibet, Kina, Australien, USA, Chile, Tanzania og England blandt andet.
De fineste og mest holdbare turkiser, finder man i Persien.
Turkiskrystaller har glas-glans, hvor amorf turkis har voks-glans.
Navnet turkis "den tyrkisk sten" menes at stamme fra da perserne bragte stenen til Europa gennem Tyrkiet.

Billede
Turkiser - smykker med turkis, slebne turkiser og rå turkiser

Da turkis som nævnt er ret porøs og derfor modtagelig,
er det en sten der er oplagt til indfarvning (og/eller forstærkning).
Ofte farves de blå, så de opnår den eftertragtede himmelblå farve og så farven holder bedre.
Men de kan også farves andre farver. Lyse sten kan selvfølgelig farves i flere nuancer end de meget mørke.

Billede
Farvede turkiser - bemærk de er blå under farven.

Billede

Desværre farves mange sten og sælges derefter under navnet turkis.
To af de sten der meget ofte farves er howlit og magnesit, som begge kan være meget overbevisende.
Begge disse sten er dog hvide, hvilket ofte kan ses hvis man gennemskærer dem.

Billede
Turkis imitationer - orangefarvede howlitter. Bemærk de er hvide under farven.

Marmor, chalcedon, jaspis, agat er andre sten der farves , men de er knap så overbevisende.

Billede
Turkis imitationer - Keramik, 2x farvet agat/kvarts, keramik, to store agater og 3x farvet marmor

Endelig fremstilles der helt man-made turkis-imitationer samt sten af knust materiale,
der så er blevet "limet/presset" sammen igen.

Billede

Turkis kan forveksles med en del andre mineraler blandt andet chrysocolla, amazonit,
hemimorphit, smithsonit og odontolit.

Af og til finder man sammenvoksede bjergarter af malakit, chrysocolla og turkis.
Disse slibes også som smykkesten

Billede

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 08:21 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Jeg har faktisk aldrig rigtig været til tyrkiser. Synes tit de ser lidt plastik agtige ud, især på billeder. Kan godt lide mine sten har en vis gennemsigtighed, så lyset kan spille i dem. Faktisk har jeg heller ikke lavet nogen smykker med stenen endnu. Jeg har dog fornylig købt et tyrkis slice formet som en sky der skal wire wrappes, så kunne da være jeg skulle få lavet den, til ære for ugens sten :-D

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 10:16 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: tors 20. aug 2009 14:30
Indlæg: 1064
Har en forkærlighed for det man på ebay kalder afrikansk turkis ..... har ikke en pind med turkis at gøre, det er faktisk en type jaspis, men synes stadig det er en lækker sten ;;)
http://www.google.dk/images?hl=da&biw=1 ... CC0QsAQwAQ

_________________
www.mummyinthecave.dk


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 10:28 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
jeg er til Turkiser, men som du så rigti skrivr BR så er der meget snyd med lige den sten. Og det er svært nogen gange for mig når kunden spørger pm den er ægte. For ja det er en ægte sten og den kan være indfavet, stabilseret eller noget helt andet. der hvor jeg synes det bliver svært er at nu er der kommen nogle gule tyrkise på markedet, og fg påstår at de er naturlige forkomende i de samme miner som de ægte Turkiser, og det ved jeg jo ikke om er rigti.
jeg prøver altid at vejlede mine kunder og ikke at sige noget jeg ikke kan stå inde for.

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 11:17 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: man 1. mar 2010 20:11
Indlæg: 620
Turkis er en af mine store favoritter..

_________________
Knus fra Katja


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 15:12 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Jeg kan rigtig godt lide turkis- jeg er dog ikke til sleeping beauty varianten- faktisk foretrækker jeg dem rustikke med en god omgang matrix og ikke i fimset lyseblålig turkis. jeg mener turkis var en af de første sten, der kunne få mig til at 'falde i svime'. idag glædes jeg stadig over mine turkiser og er klart til overdimentionerede nuggets lige rundt om halsen. der er kraft i den sten og den kalder på mig. den er værd at 'samle' på.

det er sjovt, de lande du nævner som værter for turkis, synes jeg har givet farven en meget fremtrædende plads i deres ornamentik, hvor den nærmest er 100% fraværende under vores himmelstrøg

en super sten.

jeg havde ellers en sten på bedding til denne uge, men vi ser igen i næste uge.

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 8. dec 2010 21:11 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 23. sep 2010 21:17
Indlæg: 614
Geografisk sted: Jammerbugt/Nordjylland
ai, så klog jeg bliver af dine gode opslag.... og ville ønske jeg havde klæbehjerne som dig BR.. ;;)

_________________
Bettina


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker