Dato og tid er fre 29. mar 2024 05:59

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: lør 11. dec 2010 16:42 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
jeg har fået mine spektroliter hjem og de er såmænd meget lovende. men som sælgeren skrev, så er det upolerede sten og de SKAL en tur i tromlen før deres skønhed for alvor træder frem. jeg må indrømme at jeg ikke troede det var nødvendigt, men det er det desværre.
nu er det så heldigt at jeg har en tromle fra fmg, skal bare have en adaptor til stikket.
men jeg skal bruge slibemiddel og ved ikke hvad jeg skal gå efter. stenene er slabs med en tykkelse på 4mm. de er savet ud i skiver af en stensav og det er netop den savede flade jeg vil polere. fladen er helt plan, så jeg mener ikke det er nødvendigt med de grovere korn, men nogle, der kan fjerne savens ret usynlige mærker, der giver fladen et helt mat look. når stenen er våd viser den sit potentiale. de rå sider udenom fladerne skal ikke hagles ned,

hårdheden er på 6,5

hvilke korn og oxider etc. vil i anbefale? jeg ved at jeg kommer til at krybe til korset og bestille fra ravstedhus (jeg dør)


[smilie=xmasruinedf.gif] [smilie=xmasruinedf.gif] [smilie=xmasruinedf.gif]

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 11. dec 2010 17:50 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
Du skal nok ikke have den i en tromle da den vil tage det flad fra den du skal nok iogang med hondkraft og sandpapir i forskelige finhede og så læge dem ned på og slibe meget let.
Men har du mod på tromlen hvor du kan rasikere at den skive formet gå af stenen vil jeg spørge der hvor du køber pulvert. om hvilken grovhed du skal bruge. Du skal nok have en 3 4 forskelige finheder vil jeg tro.
i en maskine kan du jo ikke styre hvordan stenen bliver polert men det kan du i hånden.

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 11. dec 2010 17:55 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
sandpapir er ok med mig, ved du hvor jeg kan købe det?

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 11. dec 2010 18:41 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Sandpapir (det fra trælasten) er ikke egnet overhovedet.
Vådslibepapir / smergelpapir er heller ikke godt. Det slides simpelthen for hurtigt, kan ikke rigtigt klare mosten og bliver alt for dyrt.

Den mest effektive måde at klare spektrolitterne på er at købe noget slibepulver og finde en lille glasplade (synes selv A5 (ca) er en god størrelse). Hvad glas det er, betyder ikke alverden - bare det er billigt for det bliver slidt med tiden. Måske kan du få nogle stykker ved en glarmester, eller måske har du en gammel skifteramme eller et spejl, der kan ofres.

Lidt pulver (ca en kvart teskefuld) hældes ud på pladen og der tilsættes en lille bitte smule vand. Og så cirkler du stenen rundt på pladen, til den er jævn mat over det hele. Med spektrolitter går det forholdsvis hurtigt, da de ikke er så hårde.
Vandmængden skal være så stenen glider let, og pulveret ikke klumper, men ikke så meget at det flyder ud over det hele.
Du kan selvfølgelig tilføje lidt friskt pulver og vand efter behov undervejs.

Når stenen er plan og ensartet mat, vaskes den og glaspladen grundigt. Derefter fortsætter du med næste kornstørrelse, til stenen igen er ensartet mat, men lidt finere i overfladen - osv...

Normalt starter man med korn 60/80, og går videre med 200, 400, 600, 800, evt 1000/1200.
Jo finere kornstørrelse, jo mindre pulver og vand skal du starte med.
Med dine spektrolitter, kan du, hvis de er savet jævnt, måske starte med k200.

Tilslut polerer man op med tinoxyd på læder.

Tilføjelse: Glemte at nævne, at slibepulveret selvfølgelig også kan bruges i en tromle, hvis du på et andet tidspunkt skal tromle nogle sten.
Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: søn 12. dec 2010 11:25 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
Det som Br skriver har min mand også andbefalet da jeg snakkede med ham om det og så har du jo pulvert når du skal have andre ting i din maskine. Pulvert kan du købe hos tavsted hus hvis du ikke købte noget sammen med din maskine.

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: søn 12. dec 2010 16:54 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 14. sep 2010 17:37
Indlæg: 97
Hejsa

Jeg skyder lige et spørgsmål ind fra sidelinien.

Kan man polere havglas og få et godt resultat? Kan man gøre det i tromle? Hvor køber man en tromle henne og hvad bruger man af slibemiddel? Hvad sliber I ellers i tromle?

Knus Joan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 12. dec 2010 17:48 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
ja du kan godt slibe glas i en maskine og jeg har købt alt mit hos ravstedhus Karen et eller andet har skrevet en bog hvor hun også fortælder om hvordan du kan poler glas, hun har også skrevet om artcley kan ikke huske hennes efternavn

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: søn 12. dec 2010 21:05 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:04
Indlæg: 20
Geografisk sted: Odense C.
Måske Karen Hørmann??


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: man 13. dec 2010 09:29 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
jep det er hende jeg mener hun har lavet en hvor hun bruger strandsten og andre metraialer så som glas, acryl

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 15. dec 2010 23:55 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Ja, nu har jeg lige været igang med fire stk sten og de er blevet betydeligt glattere end de oprindeligt var, der mangler blot en gang tindioxyd på læder- men det må blive imorgen-

hvor lang tid giver i dem med cirkelbevægelser på glasplade? og hvornår ved jeg at pulveret på pladen er 'slidt'?

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker