Dato og tid er tors 28. mar 2024 17:05

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: lør 11. dec 2010 17:27 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Kan man lave en ønskeliste over hvad man gerne så som næste uges sten?
Jeg er helt vild med rav og ville da gerne høre lidt mere om det for tænk hvis der var noget jeg ikke vidste. Ja jeg ved ikke så meget andet end at det er harpiks fra tidernes morgen og at jo lysere det er, jo flere luftbobler er der i. Og det er jo ikke megen viden. Men jeg ELSKER dets udseende og tanken om at meget af det er "slebet" i havet. :x-

Og så er jeg vild med Otto Frello´s billede Oksbølbilledet som netop forestiller dengang harpisken gled langsomt ned af de store grantræer (eller hvad de hed dengang) og endte som vores nuværende rav. :x-
Billede
I kan se hele billedet her:
http://www.ottofrello.dk/malerierstor2.htm
Bare kør lidt ned, så finder I det. ;;)

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 12. dec 2010 14:07 
Offline
Smaragd
Smaragd
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 10. okt 2010 08:44
Indlæg: 134
Geografisk sted: Varde
Charlottes skrev:
Kan man lave en ønskeliste over hvad man gerne så som næste uges sten?
Jeg er helt vild med rav og ville da gerne høre lidt mere om det for tænk hvis der var noget jeg ikke vidste. Ja jeg ved ikke så meget andet end at det er harpiks fra tidernes morgen og at jo lysere det er, jo flere luftbobler er der i. Og det er jo ikke megen viden. Men jeg ELSKER dets udseende og tanken om at meget af det er "slebet" i havet. :x-

Og så er jeg vild med Otto Frello´s billede Oksbølbilledet som netop forestiller dengang harpisken gled langsomt ned af de store grantræer (eller hvad de hed dengang) og endte som vores nuværende rav. :x-
Billede
I kan se hele billedet her:
http://www.ottofrello.dk/malerierstor2.htm
Bare kør lidt ned, så finder I det. ;;)


På Varde Museum kan du altid se en flot udstilling med Otto Frello

http://vardemuseum.dk/dk.php/udstillinger/

I Oksbøl er er et rav Museum


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 12. dec 2010 18:58 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Charlottes skrev:
Kan man lave en ønskeliste over hvad man gerne så som næste uges sten?

Nu er der jo ikke rigtig nogen at lave listen til, da alle må starte en "ugens sten". Jeg ved Pia vist har tænkt på en til den kommende uge (hvis hun kommer først) ;)-
Der er heller ingen der siger hvad man skal poste, så man kan jo godt poste, fordi man gerne vil vide mere om en sten man godt kan lide. Andre kan så fylde erfaringer, data og billeder af deres yndlings udgave af stenen eller billeder af deres favoritsmykke med stenen på.
Jeg ser ugens sten som et sted, hvor vi kan sætte fokus på en enkelt sten ad gangen, og skabe et lille videns-fællesskab med stenen i centrum.

Med hensyn til rav, skrev jeg engang en lille bitte smule om ravtyper på grønt - mener det var i forbindelse med nogle spørgsmål om grønt rav. Det kan jeg da poste her også, så vi har lidt om rav, indtil en tager rav op til behandling i ugens sten. Men vi kan jo også bare lave materialetråde om de sten vi finder spændende. Her er jo frit :-D

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: søn 12. dec 2010 20:30 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Bæk > Sidste år kørte jeg til Varde bare for at besøge museet med hans malerier men det var lidt skuffende for de havde ikke så mange. Og da mit yndlingsbillede (Oksbølbilledet) hænger på ravmuseet i Oksbøl (deraf navnet for billedet er lavet til ravmuseet i Oksbøl) og jeg ELSKER rav, så var jeg selvfølgelig også nødt til at besøge dem. Men tak for info alligevel. Det havde været dejligt at vide hvis jeg ikke vidste det. :ymhug:

Sidste år var der en udstilling her i København (i forbindelse med at han fyldte 85 år) hvor de havde samlet ALLE hans malerier (også dem der er i privat eje), kunst (bla små huse), tegninger bla også til bøger (f.eks er det ham der har tegnet/malet bogen der hedder "ædelstene i farver" (fra 1972) og andre bøger i den stil (bla "Husdyr i farver" og "Alverdens klædedragter") og der er rigtig mange der finder hans malerier til de bøger interessante fordi han tegner på den gamle måde hvor tingene ser mere virkelige ud end hvis du beder en nymodens uddannet maler male dem) og masker fra et gammelt Dansk blad. Jeg var inde og se udstillingen nogle gange og det var en stor oplevelse. Og så var det jo sjovt at han kom forbi hver dag og gerne snakkede med folk og signerede de ting folk ville have signeret. Han er smadder flink. ;;)

Jeg kunne sagens skrive mere men må hellere stoppe. Det skulle jo ikke handle om ham. :whistle:

BR > Yep, her er dejligt frit. Og tak for at du har taget rav som ugens sten. :D

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker