Dato og tid er tirs 16. apr 2024 16:44

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Rav
Indlæg: man 13. dec 2010 12:46 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Danagonia skrev:
I min verden er rav lidt en bedstemor sten.. Men jeg har tilgengæld tit fået bestillinger på den fra netop mine bedsteforældre. Men hvordan ved jeg om det er ægte rav eller bare en immitation??


Jeg vil også gerne vide hvordan man ser om det er ægte eller en immitation for hvis jeg køber menneskeskabt rav (det kalder de det på ebay), så føles det mere som plastik selvom det skulle komme fra jorden. :-\ Og det er så hårdt at man ikke kan lave et mærke i det hvis man prøver at tygge i det (det skulle jo ellers være måden at tjekke det på).

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: tirs 14. dec 2010 02:14 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Rav - æget eller uægte:

Den hurtigste test er at gnubbe kraftigt på ravet, og derefter at sniffe til det. Rav og presserav lugter svagt af rav, en behagelig aromatisk duft der minder lidt om fyrreskov og harpiks, hvor plast lugter ubehageligt eller af ingenting.
Sliber man i klumpen bliver duften/lugten mere udtalt.

I ultraviolet lys vil rav lyse blåhvidt eller gulliggrønt, men det vil presserav og nogle plasttyper også.
Langt det meste af mit rav lyser gulliggrønt.

Hvis der er tale om umonteret rav kan man putte det i 1dl vand. Plastic flyder ovenpå, hvor rav, polyester og bakelit (kunststof) vil synke. Opløses ca 16g salt i vandet, vil ravet flyde op, mens polyester og bakelit bliver på bunden.
Nogle typer presserav vil også blive på bunden.

Man kan opvarme en nål og brænde ind et sted, hvor det ikke betyder så meget. Rav og presserav lugter behageligt af rav. Plastic og Polyester lugter ikke overraskende af brændt plast, Kasein lugter af brændt mælk og Celluloid lidt af kamfer. Horn som godt kan ligne rav, når det bliver gammelt, lugter af brændt hår.

Rav kan brænde. Lugtene er som beskrevet ovenover, men derudover vil kunststoffer ose mere end rigtigt rav, og de vil ofte smelte til en klæbrig masse, eller endda dryppe. Kopal (ung hærdet harpiks) antændes hurtigere end rav, og det vil ofte sprutte.

Saver man i Kopal, vil man ofte opleve at klingen sætter sig fast. Dette skyldes at kopalen smelter ved en lavere temperatur end rav, så savklingen smelter simpelthen fast.
Prøver man at skære i rav eller kopal med en kniv, vil man få et blankt muslet brud (som ved flint eller glas).
Ved kunststofferne bliver snittet meget mere pænt og jævnt.

Muslet brud:
Billede

Insekter og plantedele er ingen garanti for ægthed. Kopal og kunststof-imitationer laves ofte med "fyld"

---

Rav eller presserav?

Det kan være nærmest umuligt at skelne mellem de to typer, men der er et par ting, man kan kigge efter.

I presserav kan der være nogle svagt mørke rander mellem de små stykker ravet er presset samme af. Den mørke farve skyldes (som nævnt i første inlæg) at ravet oxyderer. Dette sker især under opvarmningen, og vil derfor være et tegn på, ravet er presset. Da stykkerne er af forskellige former, vil det ikke være et tydeligt mønster.

Ved forstørrelse af ravet kan overgangene mellem de små stykker presseravet er lavet af, også blive synlige. Det ligner mest af alt hamret sølv. Prøv med en forstørrelse på 10-15x

---

Rav fakta:
Massefylde: 1,05-1,09
Brud: Muslet
Krystaller: Amorft
Brydningsforhold: 1,54
Dobbeltbrydning: Ingen

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: tirs 14. dec 2010 18:05 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Og så sad man her og gnubbede. :ymblushing: ;))

Hvor hurtigt, hvor hårdt og hvor længe skal man gnubbe før det skal lugte? :-\

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: tirs 14. dec 2010 18:06 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Charlottes skrev:
Og så sad man her og gnubbede. :ymblushing: ;))

Hvor hurtigt, hvor hårdt og hvor længe skal man gnubbe før det skal lugte? :-\


Ha ha ha... Forestille mig dig sidde og gnubbe og lugte, gnubbe og lugte. Hvis dine naboer kunne se dig ville de tro du var skør =))

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: tirs 14. dec 2010 18:15 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Det var faktisk det jeg gjorde. :ymblushing: Men de lugtede ikke uanset hvor meget jeg gnubbede. :-\ Og så må de jo være fup og ikke sammenpresset rav som ebay-sælgerne vil have os til at tro. :((

BR > Det er ligefør jeg har lyst til at få din adresse i en pb og sende dig et par stykker som du kan lege lidt med for at finde ud af om det er plastik eller rav fra jorden der er presset sammen. :pray: ;;)

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: tirs 14. dec 2010 19:55 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Charlottes skrev:
Men de lugtede ikke uanset hvor meget jeg gnubbede. :-\ Og så må de jo være fup og ikke sammenpresset rav som ebay-sælgerne vil have os til at tro. :((

Finger mod rav - 10-20 hurtige gnub, og snif.
Hvis du ikke lugte noget, er der ingen grund til øjeblikkelig pessimisme. Det kan være meget svært at lugte på denne måde, og der er jo også forskel på lugtesans ;)-
Prøv med en rødglødende nålespids i stedet, hvis der er et sted, et lille mærke ikke betyder noget. Den metode giver noget mere duft fra sig.

Charlottes skrev:
BR > Det er ligefør jeg har lyst til at få din adresse i en pb og sende dig et par stykker som du kan lege lidt med for at finde ud af om det er plastik eller rav fra jorden der er presset sammen. :pray: ;;)

Det kan vi selvfølgelig godt arrangere, men der er jo lettere og billigere (rav og porto) at prøve selv med nogle af de forskellige metoder først :-D

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: tirs 14. dec 2010 20:17 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Jamen så prøver jeg den med den rødgløende nålespids istedet. For gnubberiet istedkom ingen lugt. ;;)

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker