Dato og tid er tors 18. apr 2024 01:58

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Rav
Indlæg: søn 12. dec 2010 19:48 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Lidt om Rav:
Billede
Rav / Succinit / Amber (uk) / Bernstein (de)

Dette "Nordens Guld" er en hærdet, fossil harpiks.
Den omtrentlige kemiske formel er C10H16O, brydningsforholdet er 1.54 og rav har blåhvid til gulliggrøn fluorescens.
Det er et meget blødt materiale (mohs 2-2½), som let kan bearbejdes.

Ofte indeholder rav insekter, spindlere og planterester.

Billede
Mælket Rav eller Klart Rav?

Dette bestemmes af størrelsen på og mængden af de mikroskopiske luftbobler ravet indeholder.
Jo mere luft der er, jo mere mælket vil ravet se ud.
Hvis man koger ravet i olie (ofte anvendes rapsolie), vil boblerne fyldes med olien, og ravet vil blive klart,
fordi lysbrydningsforholdene ændres i det.
Ved denne behandling vil små indesluttede vanddråber flades ud til skiver der glimter noget så lystigt.

Billede Billede
Mælkerav og klart rav i samme klump............................................... "SunSpangles" i kogt rav

Billede
Lyst eller Mørkt Rav?

Rav oxyderer! Rav bliver mørkere og tit mere rødt med tiden og ofte vil man ved slibning/savning opdage, at selv en ret mørk klump, kan være næsten helt lysegul i centrum (det kommer selvfølgelig lidt an på klumpens størrelse).

Ved varmebehandling kan ravet mørknes igen, og varmebehandling kan også gøre ravet rødere.

Rav fra gamle moser kan være helt sort, ligesom indeslutninger kan gøre ravet sort og uigennemsigtigt.

Billede
Den mørke overflade, som her er bibeholdt, skjulte et meget lyst indre. Det kan være gældende for både klar og mælket rav.
Sprækkerne i overfladen skyldes dehydrering.


Billede
En klart rav-skive med et mørkt ydre, viser sit lyse indre, hvor overfladen er slebet væk.

Billede
Billede

Billede
Blåt og grønt (I) Rav kommer fra den Dominikanske Republik og visse steder i Mexico. Ravet har et blåt skær, men er gyldent når det gennemlyses bagfra. Denne blanding af gult og blåt kan give nogle stykker et grønligt udseende.
Både blåt og grønt rav er sjældent og derfor pænt dyrt.

Billede Billede Billede
Dominikansk blåt rav................................Dominikansk grønt rav......... Sort/grønt uigennemsigtigt rav

Billede
Grønt Rav (II) er almindeligt rav (ofte fra Ukraine eller Syd Amerika), der er blevet opvarmet i en autoklave under tryk. Ravets egenskaber ændres i denne proces, og ravet bliver klart og grønt. Det er ikke alle ravtyper der egner sig til denne behandling, og selv blandt de typer der gør, vil under 50% skifte til den ønskede grønne farve.

Billede
Ukrainsk varme- og trykbehandlet rav

Billede
Grønt Rav (III) er gult rav med små mørke inklusioner, der får ravet til at se lidt grønligt ud.

Billede
Svag grønlig farve i gult rav fra vestkysten

Billede
Grønt Rav (IV) er en grøn farve under klart gult rav, hvor den grønne farve så skinner igennem.

Billede
Gult rav med grøn baggrund

Billede

Rav uegnet til smykkebrug kan bruges til "presserav". Det samme gælder småstykker og rester.
Under højt tryk (op til 3000 atm) og temperaturer på 140°-250°C bliver ravet omdannet til blokke,
der både ligner og behandles som naturligt rav.
Presserav kaldes også Ambroid.

Rav imiteres med harpiks (kopal) og div former for glas og plast.

Billede
Billede

Ps. Alle er selvfølgelig velkomne til at tilføje viden og erfaringer med dette skønne materiale... :-D

_________________
Billede


Senest rettet af BlueRaven fre 2. mar 2012 11:58, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: søn 12. dec 2010 20:13 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE rav! :happy-jumpeveryone:

Sikke meget jeg lige lærte. :x-

Jeg har altid hørt at hvis ældre ravsmykker var blevet grimme, så kunne man gøre dem flotte igen ved at gå med dem. Det var noget med at de mistede glansen ved ikke at blive brugt. Passer det at man kan "gå" dem pæne og hvis ja, hvorfor??? :-\

Og ang det med at koge dem med olie. Tror du kan kan opnå temperature der er høje nok til selv at koge det sammen med olie? Det kunne jo være sjovt at prøve selv og se hvad der skete. ;;)

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: søn 12. dec 2010 22:01 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 23. sep 2010 21:17
Indlæg: 614
Geografisk sted: Jammerbugt/Nordjylland
Dét er da spændende læsning ...
Aldrig, hørt det kan koges i olie og ja, jeg er også nysgerrig om man kan gøre det hjemme.. Ligeledes, har jeg heller aldrig vidst at det kan fåes i grønt og blåt, men dem er jeg nu ikke så vilde med.
Stenen, på foto nr 2 - er bare sååå skøn :x-

_________________
Bettina


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: søn 12. dec 2010 23:15 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Jeg er rigtig glad for rav- men har ikke voldsomt meget af det (jeg kan jo ikke købe det på ebay).
undertiden spekulerer jeg på at tage en hurtig tur til lithauen for at købe en rå mængde rav, men indtil videre er det blot blevet ved spekulationerne.
jeg synes nu både om de grønne og de blå, og de måtte gerne indlemmes i samlingen. de blå ligner opal, som de ligger der på billedet.
varianterne af jordrav og mælkerav kan min appetit bestemt også rumme- den er en grådig rad :D

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: man 13. dec 2010 08:59 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
I min verden er rav lidt en bedstemor sten.. Men jeg har tilgengæld tit fået bestillinger på den fra netop mine bedsteforældre. Men hvordan ved jeg om det er ægte rav eller bare en immitation??

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: man 13. dec 2010 09:36 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
Da jeg var ung havde jeg det lige som Camilla men nu er jeg vild med rav.
Men når jeg taler med ham den gamle ravmand og hans datter der plejer at stå på stenmesser, kan man høre at de ikke har meget fidus til at der er nogen der varmer ravet og den måde de siger det er polsk rav på undre mig også en smugle. For rav er vel rav. uanset om det er fundet i vandet her i danmark eller i rav miner i polen.
Desvære er det også mange som snyder med rav hvor det enten ikke er rav eller også er det rav der er varmet op og sat sammen af mange raster og save støv

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: man 13. dec 2010 09:54 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Havfruen skrev:
Da jeg var ung havde jeg det lige som Camilla men nu er jeg vild med rav.


Tror du det er noget dr ændre sig med alderen, ligesom lyst til havearbejde =))

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: man 13. dec 2010 10:46 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
For mit vedkommende har det ændret sig, og jeg er ikke bedstemor enu desvære. jeg har selv købt rav i polen og jeg har arvet rav efter min mor og min bedstemor og jeg bruger det når det passer til mit tøj.

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: man 13. dec 2010 11:18 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: man 9. feb 2009 12:42
Indlæg: 1463
Geografisk sted: Østjylland
Jeg købte faktisk i sommer en ravkæde og armbånd, da vi var ved Vestkysten
Det er ikke store stykker rav, men små stykker son er bundet på en tynd vokset bomuld. Tror bestemt ikke den er lavet herhjemme, men derfor er jeg glad for den alligevel
Camilla M.h.t alder og havearbejde, så synes jeg ikke at lysten har forandret sig med alderen. Den har været der hele tiden, men fysikken har vist derimod forandret sig. :)) :))

_________________
Hilsen butler :animals-cat: :animals-cat: :animals-cat:
Tiden flyver når perler sættes sammen.
http://www.amio.dk/butik/724/


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Rav
Indlæg: man 13. dec 2010 12:03 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
Ja der er mange steder man kan købe rav, vi har også set en del når vi er på meser og det er ikk alt rav der er smuk noget af det er noget være hø så jeg synes det er svært at købe ind da det jeg ser på messen ikke altid er det vi får hjem for vi må ikke vælge ud og få den streng vi har set på så det er svært med det kære rav og det bliver det også med sten nu for sidste gang havde de indført at der ikke motte sælges fra de forskelige stand men det kan jo være lavet om igen når vi skal afsted til februa.

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker