Dato og tid er fre 29. mar 2024 03:05

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors 16. dec 2010 16:50 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Rutil Kvarts
Rutil kvarts er kvarts med rutil i. rutil er et mineral, der primært af sammensat a titanium dioxyd, hertil kan også komme jern og niobium.
Det skønne ved rutileret kvarts er det mønster og spil som rutilen frembringer i kvartsen. Det er i reglen et virvar af voksende nåle af rutil. Farven på rutilen varierer med bl.a. brun, rød og gylden. Den er herboende i europa, dvs schweitz. Der er produktion i Ukraine, Sydafrika og Sri Lanka og andre steder.
Rutilen bruges i industrien, bl.a. som primær kilde til titanium og, meget sjovt, som nanopartikler i solcreme til blokade af ultraviolette stråler.
det hører også med at rutilens optræden i andre ædelsten er med til at give dem deres særpræg, herunder stjernesafiren, hvis karakteristike stråler rutilen er bagmand/grundstenen for. og ugens sten: rutil kvarts.
edit:
Efter Lises input er der noget, der tyder på at de sorte nåle i kvartsen ikke er rutil men tourmalin, altså tourmaliniseret kvarts med en ganske anden kemi bag sig end rutilkvartsen.
Kilde: wikipedia
En del af rutil kvartsen havner som smykke sten.
Her er det især den gyldne/brune variant, der koster en del penge. Den sorte variant er ikke nær så dyr, afhængig af mønstrenes distinktion.
Kilde: Pia : )
andre inputs er velkomne og yderligere teoretisk berigelse ligeså.
Billedernes url og hjemsted fremkommer ved højreklikning på billedet og valg af egenskaber
Billede
museumseksemplar
Billede
Billede
BilledeBillede
endelig har jeg en formodning om at denne prehnit også er rutileret, men det er den så ikke
Billede

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Senest rettet af Pia fre 17. dec 2010 20:02, rettet i alt 4 gange.

Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 16. dec 2010 17:24 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: tors 20. aug 2009 14:30
Indlæg: 1064
Er ikke sikker, men tror faktisk at prehnitten's streger er tourmalin...... ? Mest fordi jeg har set dem beskrevet som toumaliniseret prehnit.
Men hvor er rutil kvarts dog en skøn sten og en jeg ikke havde helt styr på - så tak for informationen. :D

_________________
www.mummyinthecave.dk


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 16. dec 2010 17:54 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
det er s** rigtigt Lise, og nu tror jeg jeg har løbet med halv vind og at det sorte i kvartsen er tourmalin og ikke rutil. leksika hævder at tourmalinen er en trekantet vækst, men rutilen er firkantet. strengt taget står der heller ikke at rutilen er hverken gylden eller sort, så hele indlæget kræver vist en redigering, med andre ord: Det er forkert, hvad jeg har skrevet. det kan jeg bare beklage :liar:

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 17. dec 2010 04:15 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Åhhh - jeg elsker Rutilkvarts. :x-
Det er en fantastisk sten, som i den grad lokker mig på eventyr i "landskaberne af englehår"
Et super valg til ugens sten, Pia. :-D

Billede

Her er lidt af mine Rutilkvartser:
Billede

En krystal med kraftige sølvskinnende rutilnåle:
Billede

Her er en, der er proppet med rødbrune nåle:
Billede

En af mine yndlings, med sølvskinnende rutilnåle og det røde mineral Lepidocrocite:
Billede

Særligt fint er det, hvis rutilnålene danner en stjerne.
Her er en halvstjerne, som er vokser frem omkring en hæmatitkrystal (blodsten):
Billede

I denne krystal er en hel stjerne dannet - igen om en hæmatitkrystal. Stjernen er 2cm på den bredeste led:
Billede

Billede

Som Pia så rigtigt skriver, er en af hovedbestanddelene i Rutilkvarts, nemlig Rutil (TiO2),
også ansvarlig for "tant og fjas" i andre sten.
Mikroskopiske Rutilnåle danner stjerner i blandt andet korunder (safir og rubin),
hvilket Pia jo også er inde på.

Her er eksempler på 2 rubiner og en gråviolet safir med stjerneeffekt:
Billede

Rosakvarts er endnu en sten, hvor stjerneeffekt grundet rutil ofte optræder:
Billede

Da både korund og kvarts har en trigonal krystalstruktur med 6-sidede prismer,
bliver stjerneeffekten seks-takket.
Hvis de mikroskopiske rutilnålene ligger parallelt, dannes der ikke stjerner men katteøje-effekt.

Stjerner og katteøjne bliver først synlige når stenen slibes i en konveks form,
men tit afslører mulige effekter sig ved et silket udseende.
Vil man teste yderligere, kan man placere en dråbe på overfladen, og studere den, mens man lyser på den fra forskellige vinkler med en punktformet lyskilde.
Er der stjerner/katteøjne gemt i stenen, vil de vise sig i dråben.
Glycerin er velegnet til dråben, da det holder en pæn konveks form, hvor vand godt kan flyde lidt ud.
(dråbemetoden kan også med fordel bruges inden slibning, når man skal finde skær i andre sten, som f.eks Spektrolitter, så man får dem slebet i den rette vinkel)

Billede

Forvekslinger...

Som det jo hurtigt har vist sig, har mange af handelsfolket igen "glemt" at sætte sig ind i, hvad de sælger,
og det fører så til kaos, når man skal hitte rede i, hvad det er, man har købt.

Den største forveksling er Pia også inde omkring - for er det Rutil, eller er det Turmalin, der "bor" i kvartsen?

Langt, langt de fleste sorte nåle i kvarts er turmalin-varianten skørl (sort turmalin),
hvor langt de fleste rødbrune, gyldne og sølvskinnende nåle er rutil.

Igen er Pia på forkant mht form.

Rutil (TiO2) har en tetragonal (firkantet/rudeformet) krystalstruktur, der er meget "skarp" i formen:
Billede

Turmalin (skørl (NaFe2+3Al6Si6O18(BO3)3(OH)4)) har trigonale (trekantede) krystaller med udadbuede sider,
så formen virker her meget mere afrundet:
Billede

Her er nogle eksempler på turmalinkvarts:
Billede

Ametyster indeholder af og til små gyldne spidser, der godt kan minde om rutil. Men det er det ikke.
Det er mineralet cacoxenite Fe243+Al[(OH)12|OH6|(PO4)17] 17H2O
Billede

Billede

Og så lige til sidst...

Mine prehnitter indeholder hverken rutil eller turmalin (på trods af, at mangen en kina-mand, har prøvet at bilde mig det ind ved at kalde dem "rutilated" eller "tourmalinated").
Det er istedet det grønne/sortbrune mineral Epidot (Ca2Al2Fe3+SiO4Si2O7O(OH)), der lurer i prehnittens indre.

Jeg har prøvet at sætte lyset, så man kan se den grønne tone i inklusionerne (stort billede under dette (scroll-klik):
Billede

Billede

Hvad med jer andre? Har I ingen rutilkvartser, I vil vise? :D

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 17. dec 2010 06:37 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Det var da en überlækker samling af rutilkvarts du ligger inde med, der vil jeg nok mest gramse på den med spiral og sølvtråde og andet rødt mineral - for hylan! var engang forbi anku, hvor de havde en kæmpeblok af netop den beskaffenhed fuldstændigt virvar af nåle i alle størrelser. jeg var solgt. men købte ikke noget.
Men tak for opdateringen og udredning af min forvirring. jeg ved, det koster ret meget tid at skrive sådan et indlæg, for ikke at nævne billeder af din egen samling.
jeg har et par øreringe og en halskæde, men ikke påfaldende eksemplarer. og så alle de turmalinerede.
du har helt ret, mine indtryk af sten er dannet af sælgernes betegnelser for stenene. det er hvad jeg løbende er blevet bombet med og det lagre sig så i bevidstheden som noget, der senere viser sig at være 'fiktiv-fakta'.

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 17. dec 2010 16:26 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Pia skrev:
jeg nok mest gramse på den med spiral og sølvtråde og andet rødt mineral - for hylan! var engang forbi anku, hvor de havde en kæmpeblok af netop den beskaffenhed fuldstændigt virvar af nåle i alle størrelser. jeg var solgt. men købte ikke noget.

Ja, den med det røde mineral, var et usædvanligt godt køb, og er også en af mine absolutte yndlinge. Den var bare slået op som "rød rutilkvarts", så jeg frygtede lidt, den ville være mere rustrød, når den endelig dukkede op. Stor var min begejstring, da den kom og viste sig at indeholde den smukke mørke blårøde Lepidocrocite i stedet for almindelig rød rutil.
Jeg følte lidt, jeg havde vundet i ebay-lotteriet :))

Pia skrev:
Men tak for opdateringen og udredning af min forvirring. jeg ved, det koster ret meget tid at skrive sådan et indlæg, for ikke at nævne billeder af din egen samling.

Du må nu godt fjerne mig fra overskriften ;)-
I min opfattelse af "Ugens sten", er det jo netop ideen om, at vi allesammen kan bidrage med vores viden, erfaringer, billeder, spørgsmål, forvirringer og/eller meninger om den enkelte sten, der gør trådene spændende - og det er jo ofte forvirringerne, der rykker os og vores viden videre. :-D
Hvem der skriver hvad, er knap så væsentligt.

Jeg er faktisk lidt imponeret over dit indlæg, Pia, og at kommentere og illustrere lidt, som jeg jo bare har gjort,
er intet i forhold til dit arbejde. :ymapplause:
Det er jo letter bare at skøjte hen over tingene, når man kan sige: "som Pia skriver..." :))

Pia skrev:
jeg har et par øreringe og en halskæde, men ikke påfaldende eksemplarer.

Billeder? :D

Pia skrev:
du har helt ret, mine indtryk af sten er dannet af sælgernes betegnelser for stenene. det er hvad jeg løbende er blevet bombet med og det lagre sig så i bevidstheden som noget, der senere viser sig at være 'fiktiv-fakta'.

Og det er jo klart - for det er trods alt de færreste mennesker der er sten- :-B 'er.
Bare se på sælgerne - jeg mener, de lever af sten, og har ikke engang gidet at sætte sig ind i tingene.
Og hvis de ikke kan overkomme det, ja så er der jo nok endnu færre købere, der kan.

Og det er derfor, jeg synes "Ugens sten" er sådan en god idé, for her kan vi i fællesskab jo netop få ryddet lidt op i alle de misinformationer, sælgerne prakker os på.
Og hvis mange poster billeder af deres udgaver af stenene, kan vi noget, et leksikon ikke kan klare - nemlig give et billede af, hvad typer af stenene der er i handlen pt.

Og ja - det var en opfordring til alle :p :D :x-

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 18. dec 2010 16:53 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Og så var mine rutil kvarts åbenbart ikke rutil kvarts alligevel. :-w Må lige tage et billede i dagslys en af dagene og sætte herind så det kan blive opklaret med sikkerhed (tak QXL-sælger)!

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 18. dec 2010 17:35 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
det glæder jeg mig til at se Charlotte

her er mine øreringe, med en lidt besynderlig baggrund, men det går nok
Billede
de er købt færdige uden spor af mit handywork

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 18. dec 2010 18:46 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Indlæg: 1679
Geografisk sted: Amager
Pia > Det er nogle smukke sten i dine øreringe. :x-

Og ja jeg glæder mig også til at høre hvad jeg så har i kassen (det er heldigvis kun 1 streng). :-\

_________________
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 19. dec 2010 08:45 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: fre 19. nov 2010 09:56
Indlæg: 14
Inspireret af ugens sten har jeg købt en streng, ca. 40 cm, af disse 6mm Rutilatet Quarts for 35 kr. på eBay, er det en go' forretning?
Billede

_________________
Billede
Smykker skal komme fra hjertet


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker