Her kan materialer og værktøj diskuteres.
Metaller, perler, sten, værktøj, tråd, wire - med andre ord, alt det man bruger til at lave smykker.
Det er også her du finder ting som "Ugens sten" og "Månedens værktøj"
Skriv et svar

Ugens Sten KYANIT 03.01.11

man 3. jan 2011 19:49

Jeg vil da vælge mig ugens sten. Jeg aner ikke selv en disse om sten, så I får bare en omgang copy paste fra internettet, så må mere kyndige vejledere træde til :D

Men min sten er; Kyanite

Billede

Fordi jeg lige har købt nogle af dem, og i den forbindelse har stiret mig blind på den smukke sten...

kyanit, (af gr. kyanos 'blå' og -it), oftest blåt mineral, hvis tilstedeværelse viser, at bjergarten er dannet ved højt tryk. Mineralet krystalliserer triklint som prismatiske eller tavleformede krystaller. Hårdheden er 4-5 på langs og 5-7 på tværs af krystallerne, massefylden er 3,7 g/cm3. Den kemiske sammensætning er Al2SiO5 ligesom mineralerne andalusit og sillimanit. Kyanit findes i regionalmetamorfoserede lerbjergarter som glimmerskifre og gnejser samt i eclogit. Mineralet anvendes til fremstilling af ildfast porcelæn, isolationsmaterialer og smykker.
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Geologi_og_kartografi/Mineraler/kyanit

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

man 3. jan 2011 19:53

Nøjs en farve! Den kunne jeg også fortabe mig lidt i!

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

man 3. jan 2011 19:56

Diddah skrev:Nøjs en farve! Den kunne jeg også fortabe mig lidt i!


De er meget smukke og har lidt det samme spil i sig som labradorit, de er bare flottere (sys jeg) når de ikke er i lyset end labradorit er...

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

man 3. jan 2011 21:05

det er en smuk sten.
jeg har haft 2 strenge liggende på min watch list på ebay i grumme lang tid- kiggende- overvejende i evigheder, men ikke gjort noget ved sagen. måske tråden får bøtten til at vende. jeg ligger lige to supplerende billeder af mine overvejelser, der repræsenterer hver sin ende af raffinering ;) suk
Billede
Billede

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

man 3. jan 2011 21:22

De er lækre Pia... Især Kylin mores rå splitter =p~

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

tirs 4. jan 2011 15:03

Mums, hvor er de lækre, dem har jeg helt overset.

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

tirs 4. jan 2011 19:24

Jeg er vild med kyanit. De er bare lækre.

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

ons 5. jan 2011 23:28

Åhhh - Endnu en vidunderlig sten, som både er flot sleben og rå.

Jeg supplerer lige med lidt billeder:

Kyanitkrystaller i fuschit (grøn glimmer):
Billede

HighEnd blå krystal:
Billede

Medium grøn krystal men en blå stribe:
Billede

Gråblå slebne perler, med et smukt sølvagtigt skin.
Farven er ofte uens fordelt i kyanitter og ofte varierer den i lag
Billede

Gråblå sølvskinnende kyanitter (som ovenfor) der der har fået en gang turkisgrøn farve:
Billede

Billede

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

fre 7. jan 2011 19:17

Det er ikke en sten jeg har lagt mærke til før men den er flot. :x-
Skriv et svar