Dato og tid er fre 29. mar 2024 08:52

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs 4. jan 2011 12:43 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
jeg går og varmer op til noget metalarbejde og det er en udskrivning, der er voksende og kan sætte mig flere grå hår i manken.
jeg husker Camilla engang spurgte hvilket metal hun skulle vælge, jeg gør mig lignende overvejelser og har valgt messing til at øve mig på og kobber for lidt afveksling. og hvis det går godt, så vil jeg prøve sølv til de sten, der kalder på sølv. men først øve. sølv koster s** kasse idag.
jeg ved jeg vil bakse med tyk tråd og lodde det til hårspænder og armringe. men hvor tyk skal tråden være? 1,5mm eller 2mm?
det er ikke nok med tråd, jeg må have noget plade til indfatninger og sære låse og andet jeg pønser på, men hvilken tykkelse plade vil i anbefale? 1mm, 1,5mm eller 2mm??

og endelig: Hvilket lod, loddepasta eller loddetråd skal jeg bruge til primært messing , men også kobber? jeg har kigget hos ravsted hus, men deres lodde-dims er fandens kostbart og der må da for hulan findes et mere økonomisk alternativ til deres udbud? jeg læste om en loddetråd, der hedder tix, er det noget i kender til?

Ja, det er mange ????, men håber det går- jeg var lige ved at forurene BR's nemesistråd med disse spørgsmål

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 4. jan 2011 19:21 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: fre 13. aug 2010 18:10
Indlæg: 197
Geografisk sted: Vester Åby
ravstedhus udgiver nogle blade der hedder temavisen og der er blandt andet nogle numre omkring at lave kasse fatning mm. Dem kan man godt låne på bibloteket men du skal nok have hjælp ved biblotekaren. De har i hvertfald nogle på svendborg biblotek. hvis du ikke har held der kan jeg lige se hvad jeg har og så må vi på pber lige aftale hvordan vi gør. Jeg vil dog ikke af med min blade da jeg bruger dem vilt meget.
Af plade vil jeg nok vølge 0,8 - 1,0 mm. Jeg kender kun at lode med sølv godts.
Dette kan du få i to vertioner en hvor du først skal bruge flus og så lode tråd. Eller deres færdige lode pasta. Den færdige lode pasta er den der er mest kostbar. Den er nemmer til nogen tin men jeg er nu bedre venner med lodetråden hvor jeg også skal bruge fluss.

Giver det lidt svar eller er det bar noget rod jeg har fået skrevet ned synes du.

Angående hvilken tykkelse tråd du skal vælge synes jeg det kommer an på hvad du skal lave. Til mine vikle ringe bruger jeg aldrig mere en 1,5 mm for så synes jeg det bliver for tygt.

Når jeg laver vedhæng til halskøder bruger jeg mange gang noget der er tygkkere.
Så prøv dig frem er mit råd.

_________________
Hilsen Smykke damen


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 4. jan 2011 20:58 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Det giver klart mening, hvad du skriver. det er sjovt, så glade i alle er for ravstedhus' tema numre, så dem må jeg se at få hjem via bib.
Tak for hjælpen Smykke Damen.
Det er ikke en billig hobby du har i metallet.

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 4. jan 2011 21:22 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Nåh, nu fandt jeg den passende loddetråd til både messing, kobber og bronze+ fluss til ok-pris, endda hos rsh!

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 4. jan 2011 22:05 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Du skal være opmærksom på at lodde tråden ikke bliver kobberfarvet,messingefarvet men en kedelig grå. Du skal derfor forsøge at skjule de steder du lodder mest muligt. Med mindre du er til grå klatter ;)- 2mm til armringe synes jeg er godt. 1,5 så bruger jeg som regel mere end en tråd, for at gøre armbåndet mere fyldigt.

Af plade bruger jeg mest 0,4mm, fordi det også kan klippes i. Jeg har dog også arbejdet med .8mm og 1mm, der skal saven jo i gang, tilgengæld er det færdige resultat også mere fyldigt og ikke så let, hvilket jo kan være en fordel. Men hvis .4mm er billigere, så kunne det godt være en start mulighed

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 4. jan 2011 22:20 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: fre 13. aug 2010 18:10
Indlæg: 197
Geografisk sted: Vester Åby
Jep meget dyr hobby men jeg hygger mig. Det bliver ikke billiger jo mere krævende jeg bliver. her tænker jeg ikke kun i sølv men også i sten. Det bliver en dyr ting puha. Men jeg hygger mig.
Jeg tænker også meget på at når jeg nu lægger alt det arbejde i det skal de også være ok matrialer.
Arbejder også en del i kobber. Camilla har ret med lodningerne. men man kan begrænse det hvis man ikke rudter med slag lode godset. Meget små klatter. Der skal ikke ret meget til.

Glæd dig til at gå i gang det er hyggeligt. Det mindst hyggelige er alt de slibe arbejde der i det men hvad gøre man ikke for at få et godt resultat. Jeg hader at slibe. Men elsker at save. Det er bare hyggeligt.

_________________
Hilsen Smykke damen


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 5. jan 2011 00:44 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Lodning:
Jeg bruger sølvslaglod til både sølv, bronze, kobber og messing. Det er godt nok sølvfarvet, men det letter tingene at der kun er en slags at holde styr på - og så fås det i flere hårdheder (smelter ved forskellige temperaturer).
Af fluss bruger jeg også det samme, og det er enten fluzin eller fluoron (alt efter hvad jeg lige får fat på)

Plade:
Mine favoritter er 1mm - 1.25mm og 0.5mm.
1mm - 1.25mm er god til kraftige fatninger og ringskinner, hvor en for tynd kvalitet godt kan føles skarp og ubehagelig.
0.5mm er god til almindelige fatninger, da den er stabil nok til jobbet, men samtidig lettere at arbejde i end de kraftigere kvaliteter.
Til store udsavede ting foretrækker jeg de tykkere plader, da der er mere "kram" over resultatet, og skal pladen drives, ja så er 1.5mm den tyndeste pladetykkelse, jeg arbejder i - her bliver pladen jo tyndere, efterhånden som man hamrer løs.

Tråd:
Vigtigst af alt i trådsortimentet er mine trækjern, hvor jeg kan trække tråden i den tykkelse og form jeg lige behøver. Det er hårdt arbejde, og ikke særligt sjovt, men for sølvs vedkommende er det simpelthen blevet for dyrt at have et kæmpe dimensions-og-profil-sortiment liggende.

Min standardtrådtykkelse er 1mm. Det er den jeg har brugt mest til kæder, selv om jeg på det seneste er blevet meget glad for 0.8mm til det formål også (men det trækker jeg så). Derudover har jeg noget 0.5mm, der er godt til micro-kæder, flet og slentring. Jeg har også noget 2.5mm jeg synes er godt til ringe, armbånd og hårdimser.

Jeg tror dog, jeg skal have noget 1.2 eller 1.5mm næste gang, for der er sgi langt at trække fra 2.5mm til 1.2mm

Trækjern til at trække firkantet og rund tråd:
Billede

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 6. jan 2011 15:37 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Tusind tak for jeres anbefalinger.

den lodde tråd, der bruges til kobber, messing og bronze hos rsh, tror i det er en legering af tin og bly?
når jeg tudser rundt efter lodde-tamtam er jeg ofte overrasket over at det er rimeligt billigt- men tin er vist ikke helt billigt, hvor imod bly ser ud til at være et billigt (og giftigt) metal.
BR bruger du sølv til det hele på grund af de andre muligheders bly-indhold?

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 6. jan 2011 16:59 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Pia skrev:
BR bruger du sølv til det hele på grund af de andre muligheders bly-indhold?

Næ, det er bare fordi det er nemt, der er flere hårdheder og så ved jeg resultater bliver solidt (hårdlodning).

Da man kun bruger nogle få mm ad gangen, er merudgiften for at bruge sølv nærmest mikroskopisk.
1.5m tråd koster $4-5 ved FMG og det er en god ide at købe alle tre hårdheder, så for $15 har du slaglod til flere hundrede kassefatninger.
Til en fatning som "hjortebæ i kasse", er der brugt ca 2mm hård til kanten, ca 5mm mellem til bagpladen og ca 2mm blød til øjet - vi er altså ude i noget der ligner en 25øre i slaglodsudgifter. Havde jeg lavet den som ring, havde det kostet mig ca 5 øre mere i slaglod, da der ville gå et par mm hård til at lodde ringskinnen sammen :D

Når du snakker bly og tin, ja så tænker jeg mest på blødlodning (den slags man bruger til elektronik), hvor smeltepunktet er jætte lavt. Den slags lodninger er langt fra så stærke som hårdlodninger, hvor temperaturen når over 700°C. Faktisk kan de styrkemæssigt mere sammenlignes med lim.

Kobberloddetråden ved ravsted, består af kobber og fosfor, så der er ikke bly i, og det er samtidigt hårdtlod (730°C). Men det er da en vild tyk kvalitet - 2mm!!!
Hmmm - så anbefaler de en fluss med en arbejdstemp på 600-710°C der oven i købet er besværlig at arbejde med: "bundfælder hårdt, omrøres grundigt med en spids genstand"
Men jeg tror nu ikke denne slags lodninger bliver grå. Med et kobberindhold på næsten 94% burde farven være kobber/bronze agtig.

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 6. jan 2011 17:38 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: fre 7. aug 2009 07:13
Indlæg: 874
Geografisk sted: Als
Må lige komme med en kommentar til kobberloddetråden og fluss til kobber fra Ravstedhus.
Det samme købte jeg nemlig, da jeg GLAD skulle igang med kobberlodning.
For det første fattede jeg ikke at loddetråden var så tyk (2mm), men med min ringe erfaring i lodningens kunst
troede jeg at man bare skulle bide/save små microstykker af (ligesom med slaglod til sølv).
Det var HELT umuligt, det er hårdt som diamanter.
Derefter forsøgte jeg at stiklodde, men sikke nogle L.... resultater og det der tykke hvide flussgrød, som man skal
røre rundt i, i 100 år.
Det gjorde altså at jeg lagde det langt væk og var meget skuffet - for gud hvor havde jeg glædet mig til det.
Nu vil jeg prøve at gøre som BR og bruge det samme, som man bruger til at lodde sølv med.. :dance:
( Nu er jeg glad igen :-D )


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker