Dato og tid er fre 29. mar 2024 06:40

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors 6. jan 2011 18:51 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Anne Marthin skrev:
troede jeg at man bare skulle bide/save små microstykker af (ligesom med slaglod til sølv).
Det var HELT umuligt, det er hårdt som diamanter.

:)) Jeg ville give det nogle seriøse tæsk med en hammer, så enden blev en "flad plade", jeg kunne klippe i:

Billede

Anne Marthin skrev:
og det der tykke hvide flussgrød, som man skal røre rundt i, i 100 år.

Hæ hæ - ja livet er ikke altid nemt ;)-
Da kobberslagloddet har samme arbejdstemp som mellem sølvslaglod (730°C), tænker jeg på, om man ikke bare kunne bruge Fluoron i stedet. Det har en arbejdstemp mellem 600°C og 900°C, så i teorien burde det vel virke. Hvis du kan undvære en stump kobberslaglod, vil jeg da gerne teste det for dig.

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 6. jan 2011 19:46 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
BlueRaven skrev:
Men jeg tror nu ikke denne slags lodninger bliver grå. Med et kobberindhold på næsten 94% burde farven være kobber/bronze agtig.

Billede


Det gør det nu altså alligevel :(( Hvilket er skod når man netop har købt det bøvlede fluss og 2mm koberlodning, fordi man troede det blev kobberfarvet... Har overvejet om det kan have noget med temp. at gøre? For jeg synes jo også det burde blive kobberfarvet...

Billede

Man kan se det ret tydeligt på min mands vielses ring her...

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 6. jan 2011 19:50 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Anne Marthin skrev:
Må lige komme med en kommentar til kobberloddetråden og fluss til kobber fra Ravstedhus.
Det samme købte jeg nemlig, da jeg GLAD skulle igang med kobberlodning.
For det første fattede jeg ikke at loddetråden var så tyk (2mm), men med min ringe erfaring i lodningens kunst
troede jeg at man bare skulle bide/save små microstykker af (ligesom med slaglod til sølv).
Det var HELT umuligt, det er hårdt som diamanter.
Derefter forsøgte jeg at stiklodde, men sikke nogle L.... resultater og det der tykke hvide flussgrød, som man skal
røre rundt i, i 100 år.
Det gjorde altså at jeg lagde det langt væk og var meget skuffet - for gud hvor havde jeg glædet mig til det.
Nu vil jeg prøve at gøre som BR og bruge det samme, som man bruger til at lodde sølv med.. :dance:
( Nu er jeg glad igen :-D )


Ja det er lidt bøvlet... Når jeg stiklodder laver jeg først loddetrådet til en rund kugle, herefter varmer jeg kuglen op igen og tager en endnu mindre kugle fra den, og bruger så den som mit endelige lod. Men det er da nemmere med de små stykke lod. Har købt noget hjem fra USA og har set man nu også kan få kobber loddepasta, så det skal jeg da prøve ;)-

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 6. jan 2011 19:52 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
BlueRaven skrev:
Hvis du kan undvære en stump kobberslaglod, vil jeg da gerne teste det for dig.

Billede


Du kan snilt få noget at lege med af mig ellers... Jeg er også interesseret i resultaterne... :-D

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 6. jan 2011 20:17 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
loddepasta- er det superfint (mikron størrelser) af det pågældende metal, som fx kobber i Camillas tilfælde, der smelter nemmere fordi det er findelt? der er vist også fluss i loddepasta- eller hvordan?

jeg har nemlig en betragtelig portion bronze pulver liggende fra mit absurde artclay-forsøg.

vil da prøve din fluoron BR

godt jeg ikke har 'provianteret hos rsh endnu ; )'

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 6. jan 2011 22:52 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Pia skrev:
loddepasta- er det superfint (mikron størrelser) af det pågældende metal, som fx kobber i Camillas tilfælde, der smelter nemmere fordi det er findelt? der er vist også fluss i loddepasta- eller hvordan?
jeg har nemlig en betragtelig portion bronze pulver liggende fra mit absurde artclay-forsøg.

Slaglod er en legering af forskellige metaller, som smelter ved en meget lavere temperatur end det rene hovedmetal.

Dit bronzepulver vil have et smeltepunkt mellem 1100°C og 1200°C (alt efter blandingsforhold), hvilket er mere end både kobber (1083°C), messing (900-920°C) og sølv (896°C (for sterling)), så det vil nok hurtigt give dig problemer.
Men du kan vel støbe med det, smelte det og hamre det til plade eller trække det til tråd ;)-

Jeg går ud fra loddepasta er loddepulver (findelt slaglod) i et bindemiddel tilsat fluss.

Pia skrev:
godt jeg ikke har 'provianteret hos rsh endnu ; )'

Ja, tålmodighed er en dyd - af og til... :))

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 7. jan 2011 08:29 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Ja, det skal jo ikke gå til spilde-
er i øvrigt ret begejstret for din brug af gammel messing lysestage. jeg ved ikke hvordan andre har det, men personligt er jeg voldsomt glad for at mine materialer findes i stor mængde, så der ikke skal tages spare-hensyn. og når gamle udtjente eller grimme metal genstande kan tages i brug, så åbnes der op for helt nye perspektiver i metal-junglen. jeg er ikke begyndt endnu, så markedet virker som en jungle. og de tekniske faldgruber er mangfoldige.
er det lige til at støbe sin egen plade? ikke at jeg påtænker det nu, men på sigt kunne det være rigtigt godt. kobber og messing i genbrugser har helt andre og faVORABLE PRISER end hos rsh eller vvs-handlere eller hobby-sites. og muligheden for fråds, giver som sagt et godt perspektiv.

[smilie=catmouse.gif]

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 7. jan 2011 14:06 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: fre 7. aug 2009 07:13
Indlæg: 874
Geografisk sted: Als
BR - Jeg har forsøgt at save et stykke kobberloddetråd af, som jeg ku sende til dit forsøg.
Det lod sig heller ikke gøre, så jeg tænkte at nu kunne jeg så bare selv prøve at banke enden flad.
Det der skete var at tråden flækkede i mindre stykker, men FLAD blev den ikke...
Måske er det bare det der skal til???
Der bliver jo små stykker ud af det og man kan banke endnu mindre
stykker af de små stykker...hmmm...
Forsøger lige med fluoron og de små bitte stykker loddetråd på kobber.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 7. jan 2011 14:43 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Anne Marthin skrev:
BR - Jeg har forsøgt at save et stykke kobberloddetråd af, som jeg ku sende til dit forsøg.
Det lod sig heller ikke gøre, så jeg tænkte at nu kunne jeg så bare selv prøve at banke enden flad.
Det der skete var at tråden flækkede i mindre stykker, men FLAD blev den ikke...
Måske er det bare det der skal til???
Der bliver jo små stykker ud af det og man kan banke endnu mindre
stykker af de små stykker...hmmm...
Forsøger lige med fluoron og de små bitte stykker loddetråd på kobber.


Jeg har allerede nogle små stykker liggende. Skal jeg ikke bare sende dem til Blue?? Så kan det være vi kan få lidt ekstra ekspert råd :D

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 7. jan 2011 14:47 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: fre 7. aug 2009 07:13
Indlæg: 874
Geografisk sted: Als
Nu har jeg lavet et lille forsøg med kobberslaglod og flouron på kobber, det ser fint ud
og efter 15 min. i polervand og slibning er resultatet kobberfarvet alle steder :-D
Genialt!, så skal jeg aldrig mere røre i flussgrød i timevis :dance:


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker