Dato og tid er fre 29. mar 2024 15:33

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: man 1. aug 2011 16:24 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Nu tager vi et konkret eks.: http://shop.ravstedhus.dk/pl/Sten_og_pe ... _4156.aspx
Lad os tage ametysten til 13,75kr og i størrelse 2 mm og violet? :hand:

Og en anden:http://www.anku-netbutik.dk/shop/default.asp
Ametyst 1 kvalitet 3 mm til 25kr? :doh:

Hvad skal jeg tro på her, 13,75 for en 3 mm og de skriver jo at det er ægte facetsten, er den anden så "bare" en glas/plastik ting?

Du kan godt høre at jeg har mange sp. ang dette emne, og du kan ikke blive ved med at svare for du andet at lave også. :ymsmug:

Du skal bare spørge løs, hvis jeg ikke har tid, svarer jeg bare ikke lige med det samme, men så kan det jo være, nogle andre gør.

Jeg er 99% sikker på begge dine eksempler er ægte ametyster. Farven er ikke helt "optimal" og de er meget små, så selv en ret dårlig krystal kan rumme flere ok steder til sten af denne størrelse. Priserne er næsten ens på 3mm de to steder, men jeg synes nu de begge er lidt dyre.
Måske det store net kan byde på noget billigere ;)
- men herude skal man se sig godt for. Et fif er at se på sælgers øvrige sortiment. Har høn f.eks store smukke, helt klare blågrønne "ametyster", så skal alle alarmklokker bimle. Det samme gælder hvis en ametyst er meget skarp, klar og "crisp" at se på. På grund af lysbrydningen i kvarts er "ilden" i en ametyst bare ikke så imponerende, og den virker en anelse mere "ulden". Desuden vil store ametyster ofte indeholde små urenheder.

HER er et typisk eksempel på en ægte ametyst.
Og HER er en imitation.

Ivan skrev:
Og så lige et privat sp.: hvorved du så meget fra, jeg tænker på sten og du har lavet nogle fantastiske videor om lodning. Er du prof eller en meget avanceret hobbymand undskyld kvinde

Nej nej nej, jeg er absolut ikke prof (til noget som helst). Jeg er vel nærmest en eksperimenterende hobbyist, der mener, vi kun bliver klogere, hvis vi deler vores viden og erfaringer.

Jeg har samlet sten siden jeg var barn - dengang var det strandsten og grus - men efterhånden blev samlingen mere eksotisk. Pludselig havde jeg en masse sten, som ikke længere var "gode nok" til samlingen, og så begyndte jeg at slibe. Men det gav selvfølgelig bare en masse kasser med slebne sten i stedet for rå. Næste skridt var at jeg begyndte at smykkerere. Nu har jeg så en masse kasser med smykker, jeg næsten aldrig bruger i stedet - suk :))

Men min store lidenskab er stadig mineralogien, som det hele startede med på en grusvej i barndommen.

Vejledningerne er mest fordi det kombinerer både min fotohobby og min smykkehobby, og så har jeg opdaget, der også er en udfordring i, at kunne gøre sig forståelig på skrift. Især når man som mig er mere videnskabelig minded end sproglig.

Endelig har jeg vist en ok hukommelse - jeg kan nemlig huske, hvordan det var, da jeg var nybegynder og ikke vidste ret meget om smykkefremstilling... :D

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. aug 2011 10:26 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: fre 13. aug 2010 18:10
Indlæg: 197
Geografisk sted: Vester Åby
Hej Blueraven det er lidt ørgeligt at vi ikke kan se dine billeder.
Tak for dine altid meget interessante svar og de viden. Læser det med stor tilfredshed.

_________________
Hilsen Smykke damen


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. aug 2011 13:37 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
smykke damen skrev:
Hej Blueraven det er lidt ærgerligt at vi ikke kan se dine billeder.
Billeder?!?
Nårh, hvis det er:
Blue skrev:
HER er et typisk eksempel på en ægte ametyst.
Og HER er en imitation.
- du tænker på, skal du bare scroll-klikke, der hvor der står "HER" og "HER" - så burde de åbne i et nyt faneblad :D

Er de der stadig ikke?

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. aug 2011 14:30 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Jo, den er fin BR, de er på


måske det lige skal nævnes at mange af de dybe amethyster er varmebahandlede for at få den skønne lilla frem. og at den behandling sker ude ved minen, hvordan f***** man spotter det, ved jeg ikke

personligt kan jeg nu godt li' en rose de France-farvet

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. aug 2011 15:47 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Pia skrev:
måske det lige skal nævnes at mange af de dybe amethyster er varmebahandlede for at få den skønne lilla frem. og at den behandling sker ude ved minen, hvordan f***** man spotter det, ved jeg ikke

- og mange af de alt for mørke ametyster er gjort lysere med varmebehandling, også - så det er ikke helt let.

Det er svært at se forskel, og det er helt umuligt på billeder.

Den nok bedste metode er at kigge i dybden. Under opvarmningen kan evt inklusioner i stenen udvidde sig, og der vil opstå bittesmå frakturer/sprængninger.

Da langt de fleste ametyster i handlen i dag er varmebehandlede, kan man lige så godt gå ud fra, at de er det - med mindre sælger siger noget andet (og man stoler på høn, hvilket man sjældent bør gøre).

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. aug 2011 16:26 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Jeg anede ikke, de også vandrede fra mørke til lysere varianter via varme ???- en konstatering ikke et spørgsmål.


men den med varme og frakturer kan jeg nikke genkendende til. da jeg i en tilstand af jubeltorskhed smed nogle amethystnuggets i ovnen for at gøre dem gule, endte jeg med en samling endnu hvidere amethyst, det var deres inklusioner, der havde udviddet sig og nu var endnu mere tydelige- det var en sand jammer 8-}

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. aug 2011 17:17 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Pia skrev:
men den med varme og frakturer kan jeg nikke genkendende til. da jeg i en tilstand af jubeltorskhed smed nogle amethystnuggets i ovnen for at gøre dem gule, endte jeg med en samling endnu hvidere amethyst, det var deres inklusioner, der havde udviddet sig og nu var endnu mere tydelige- det var en sand jammer 8-}

Billede Lidt optimistisk, må man sige...

Problemet har været, at du ikke har haft skruet nok op for ovnen.
Ametyst skifter fra lilla/grå til lys gul omkring 450°C, derefter til en mere intens gylden og senere igen til en orangerødbrun farve, jo højere temperaturen bliver.
Nogle få ametystvarianter bliver grønne i stedet for gule. Den grønne kvarts kaldes Prasiolit.

NB! Temperaturene varierer fra sten til sten, og skiftet er ikke øjeblikkeligt.

Ved ca 200°C kan du farve naturlige citriner hvide, og fortryder du,
kan du derefter bestråle dem ned røntgen- eller gammastråling.
Så skulle de blive gule igen.
Og nej - det virker ikke med ametyster - sorry

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. aug 2011 19:09 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
jeg ved ikke med i andre.
men jeg synes der er en masse dårlig ametyst i omløb på ebay og andre steder. der er eksempler på nogle kreperligt grimme sten, der sikkert har deres charme i en anden casting, men ikke som sleben perle på en streng.
det er vist en vildt populær sten, for vi får lov at betale for de grimme eksemplarer. men lidt farveoptimering i retning af intens gul eller mørk gul ville jeg byde velkommen - de farver står mig nærmere end violet.

citrinerne er også grimme, der er ingen farve i dem, hvis man er heldig er halvdelen af stenen gul :-?

vi bliver ofte spist af med en masse sekunda sten - men det er sikkert fordi vi er for nærrige

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. aug 2011 22:30 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Pia skrev:
vi bliver ofte spist af med en masse sekunda sten - men det er sikkert fordi vi er for nærrige
Ja, der er jo ingen der tvinger os til at købe lav-kvalitet. ;)

Jeg har et lidt ambivalent forhold til kvaliteterne, for nogle gange kan grimt godt være pænt, og lige det der passer til et projekt.
Men du har ret i, at der er pænt mange intetsigende sten (af alle slags) derude.

Billede
Grimt kan godt være pænt :D

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 5. aug 2011 03:07 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Ja, det er en gammel kending fra nettet. så må jeg spørge om påstået citrin kan genkendes som varmebehandlet ametyst, hvis den har den hvide "hale"? lad mig lige plotte et par eks:
Billede
Billede
det her skulle være den ægte vare
Billede

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker