Dato og tid er tors 28. mar 2024 21:29

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Indlæg: fre 5. aug 2011 04:31 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
det er vist en rigtig sten-morgen
der er en del af disse i cirkulation på ebay
Billede
og de hedder i reglen copper turquoise, er det endnu en i rækken af menneskabte?
det er mit gæt, men jeg synes de har gjort et godt "menneske-arbejde" denne gang ved at parre de turkise stumper et-eller-andet med kobber-resin eller hvad de måtte bruge som kit

noget andet. Igår købte jeg denne til at komplimentere en pendant af tiger iron, det skulle også være tiger iron- men den har da en struktur som ikke ligner den tiger iron jeg ellers ser på mine net-vandring
Billede
den er da underlig grumset i sin opbygning? ikke at den er grim, den er fin, men tiger iron???
havde lige besøg af seks gedehamse, de var ikke inviteret- men nu er de fløjet- så ved jeg, at jeg er blevet ældre og klogere - no fuzz, tog den med ro

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 5. aug 2011 09:25 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Pia skrev:
Ja, det er en gammel kending fra nettet. så må jeg spørge om påstået citrin kan genkendes som varmebehandlet ametyst, hvis den har den hvide "hale"? lad mig lige plotte et par eks:
BilledeBillede
Ja, det er kun ametyst, der har den hvide hale.

Pia skrev:
det her skulle være den ægte vare
Billede
Tvivlsomt, men muligt.
Kvaliteten er under alle omstændigheder MEGET bedre.
"Brændte" citriner får meget ofte den varme rødbrune undertone, som disse citriner har, hvor naturlige citriner tit har en mere gulliggylden/brunliggylden undertone (scroll-klik på billedet for større udgave):

Billede
Det er ikke et endegyldigt bevis, men et tegn på, man bør være varsom (hvis man altså ikke vil have varmebehandlede sten - ellers er det jo lige meget - bare de er smukke) ;)

Pia skrev:
det er vist en rigtig sten-morgen
der er en del af disse i cirkulation på ebay
Billede
og de hedder i reglen copper turquoise, er det endnu en i rækken af menneskabte?
det er mit gæt, men jeg synes de har gjort et godt "menneske-arbejde" denne gang ved at parre de turkise stumper et-eller-andet med kobber-resin eller hvad de måtte bruge som kit

Du er sgi ved at blive en af de helt skarpe diamanter i stenskuffen. Billede

Pia skrev:
noget andet. Igår købte jeg denne til at komplimentere en pendant af tiger iron, det skulle også være tiger iron- men den har da en struktur som ikke ligner den tiger iron jeg ellers ser på mine net-vandring
Billede
den er da underlig grumset i sin opbygning? ikke at den er grim, den er fin, men tiger iron???

Og igen ridser diamanten i den ellers fine sælger-lak... Billede
Du har helt ret, det ligner slet ikke tigerjern, som jo ligesom har i navnet, at den skal være "stribet"
Billede

Min første tanke er er bronzite (nu med link til sammenligning - scroll-klik på billedet):
Billede

Pia skrev:
havde lige besøg af seks gedehamse, de var ikke inviteret- men nu er de fløjet- så ved jeg, at jeg er blevet ældre og klogere - no fuzz, tog den med ro
Ha ha - mon ikke du tiltrækker dem, fordi du er så sød? Billede

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 5. aug 2011 10:14 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Ved ca 200°C kan du farve naturlige citriner hvide, og fortryder du,
kan du derefter bestråle dem ned røntgen- eller gammastråling.
Så skulle de blive gule igen.
Og nej - det virker ikke med ametyster - sorry

Billede[/quote]


Ååå det var en skal jeg har lige smidt min "gamma og røntgen pistol" ud, da jeg ikke viste hvad jeg skulle bruge den til :))

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 5. aug 2011 10:51 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
nyttig viden BR, gad vide hvor meget ægte citrin, der egentlig er?
Bronzit- yes, det må det være.

det tiger iron specimen du har lirket frem er vist toppen indenfor tiger iron- alt i alt en prægtig sten- der burde dyrkes massivt- så skøn er den- jeg synes den er ukendt i billedet og at den ikke har fået den pr den fortjener.


gedehamsene klistrede ikke på mig, men på lyset midt i natten- gudskelov, de er værre end møl

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 5. aug 2011 12:53 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Ååå det var en skam jeg har lige smidt min "gamma og røntgen pistol" ud, da jeg ikke viste hvad jeg skulle bruge den til :))
Det er derfor man ALDRIG skal smide noget ud, når man har et smykkeværksted.
ALT kan bruges - før eller siden Billede
Hmm - det giver mig en ide til en lille udfordring. Nå, den kommer senere, nu skal jeg på nemli' biblio Billede

Pia - du har ret i, tigerjern er ret overset og vildt smukt. Endnu et emne til "ugens sten"?

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 5. aug 2011 14:35 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
BR, der kan gå halvanden time på blot at researche ugens sten, og kommentaren vil være: den er flot :))

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 5. aug 2011 15:08 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Pia skrev:
BR, der kan gå halvanden time på blot at researche ugens sten, og kommentaren vil være: den er flot :))
Ja, hvis man laver et stort startindlæg, er det en tidskrævende sag. Men der er jo ingen der siger, det er sådan, det skal være. Man kan jo også starte med at fortælle om, hvorfor man synes en sten er særlig dejlig og måske poste et par billeder af, hvad man selv har af den.
Så kan andre poste hvad de ved, hvad de synes, og billeder af hvad de evt har i gemmerne - både af ægte og af "falske". På den måde kan vi få vort eget lille "leksikon" med de sten der er i handlen i dag, og hvad man skal være opmærksom på.

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 5. aug 2011 15:48 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
det er godt du har en bevinget fræk smiley-

ja, en ting er flot kommentaren- men jeg husker da dengang jeg ragede rundt efter rutilkvarts og efter en række misforståelse endte med at få en god/nyttig viden, der er tilstede den dag idag- det mest belønnende var faktisk indsatsen---- sjovt nok

men jeg har en frist på 21 september og den bør bruges på fallerede og kollapsede stater, irakisk social bevægelse og splintergroups fremfor abalone skaller, som jeg ellers lige har flirtet med. så I can't commit myself.
for ikke at nævne formålsløse togter på nettet

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker