Dato og tid er tors 28. mar 2024 14:37

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tors 8. sep 2011 15:31 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
dav i gruppen

Jeg har set, på nettet, at der kun bruges borax som flusmiddel. Det var ganske vist sølv, jeg tænker :doh: kan det bruges til alle metaller?
Det ville jo være en besparelse da borax keglen ikke er så dyr. Men kan det lade sig gøre??

Venlig hilsen
Ivan

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 8. sep 2011 16:49 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Jeg har aldrig brugt borax som fluss, der foretrækker jeg noget præfabrikeret flydende som f.eks fluoron, men jeg bruger et lille drys borax i det smeltede metal, når jeg støber (det fjerner urenheder fra metallet), og her virker det både med guld, sølv, bronze, kobber og messing.
Jeg tror dog det er nødvendigt at opløse boraxen før den kan bruges som fluss, og dette burde kunne gøres i vand, selv om det nok er svært at styre koncentrationen.

50ml Fluoron til 25kr holder længe - man bruger jo kun få dråber pr gang.

Her er mit fluss-lager - indkøbt for ca 15 år siden, så det giver nok et lille indtryk af, hvor lidt, man rent faktisk bruger (500ml Fluzin & 250ml Fluoron):
Billede
Den lille glasflaske er den jeg har stående ved loddepladsen, og fordi den har låg, er fordampningen minimal.
Den får så lidt refill med et par års mellemrum :-D

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 8. sep 2011 17:54 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
dav
Nej jeg kan se at det ikke er meget der bruges, det bundfælder hårdt jeg har probs :-\ med at få det rørt ud er bange for at der skal gå hul i bunden.
Hvad er forskellen på den 2 produkter?

PS det var rigtig godt at følge dit projekt "Ravnen" ^:)^

Venlig hilsen
Ivan

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 8. sep 2011 18:46 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Nej jeg kan se at det ikke er meget der bruges, det bundfælder hårdt jeg har probs :-\ med at få det rørt ud er bange for at der skal gå hul i bunden.
Bundfælder?!? Det er ikke noget jeg har haft problemer med. Konsistensen er altid som vand.
Der dannes en lille bitte smule krystaller/bundfald i "daglig glasset" når lidt vand fordamper så opløsningen bliver overmættet, men det er så lidt, jeg nærmest ikke lægger mærke til det.
Plastdunkene står i et køligt mørkt køkkenskab, og har som sagt holdt sig der i ca 15 år.

Hvad slags er det, du har?

Ivan skrev:
Hvad er forskellen på de 2 produkter?
Ja, det var for at finde ud af det, jeg købte begge dengang. Indtil da, havde jeg kun brugt fluzin. I praksis viste det sig dog, at der var nada forskel, og siden dengang er RH holdt op med at forhandle fluzinen. Så skulle jeg købe i dag, ville det blive fluoron.

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker