Dato og tid er fre 29. mar 2024 06:30

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs 13. sep 2011 17:07 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Dav i gruppen

Jeg har fået en blok slibe/poler masse, den er hård som beton (*)
Hvordan for jeg "betonkassen" ;) blødgjort, så den kan bruges, eller det mig der ikke ved hvad jeg gør :doh:


Hi
Ivan

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 13. sep 2011 19:41 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Hvis det er den almindelige slags til smykker/rav/horn eller lignende bruger man det jo sammen med diverse hjul, børster, filtbøfler og lignende - og her er varmen der skabes ved friktion mellem redskab og slibemassen nok til, at noget af massen sætter sig på redskabet.

Eksempel med brun slibemasse til metal og et lille stofhjul påmonteret en Proxxon:

Stofhjul uden slibemasse:

Billede

Billede


Hjulet sættes mod slibemassen:

Billede


Og det er klar til brug:

Billede


Det er vigtigt at have redskaber til hver slags slibe/ploeremasse, og hvis man bruger flere slags på samme emne, skal det (emnet) skrubbes/renses grundigt, inden man går fra den ene slags til den anden, så man ikke flytter korn med over.
Kommer man til det, vil de tidligere grovere korn ridse, og det vil være umuligt at polere emnet (og fremtidige emner) helt blankt.
Ved "forurening" af slibe/polereredskaber, bliver man altså nødt til at downgrade redskabet til den grovere masse.

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 14. sep 2011 09:18 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Dav BR

Så var det jo min uvidenhed ;) , endnu en en god dag har lært noget nyt \:D/
Jeg syntes at disse betonklodser er enorm hårde, men jeg prøver at give den fuld gas.
Det vil vel ikke hjælpe hvis jeg kørte gashåndtag med flamme hen over,eller hva' L-)

Der skal vaskes når der skiftes masse(en finere en), er det her at der kommer en ultralydsrenser ind i billedet :-s

Hi Ivan

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 14. sep 2011 10:54 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Jeg syntes at disse betonklodser er enorm hårde, men jeg prøver at give den fuld gas.
Det vil vel ikke hjælpe hvis jeg kørte gashåndtag med flamme hen over,eller hva' L-)
Tvivler, det kunne hurtigt blive noget smat.
Jeg har aldrig haft problemer med, der ikke kom nok masse på - for det er ikke nødvendigt med ret meget.

Ivan skrev:
Der skal vaskes når der skiftes masse(en finere en), er det her at der kommer en ultralydsrenser ind i billedet :-s
Nej nej nej - Lav-tech er fint :-D:

Billede
Blød tandbørste, opvaskemiddel og varmt vand


Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 14. sep 2011 11:52 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Dav BR

Ok, det er måske lidt "overkill" :-o med ultralydsrenser, men hvis nu det skal være high teck så er det en lydrenser der er på tale, ikk' ;)-

Jeg takker for svar fra dig, et altid brugbart svar. :dance:

Lige et lille tillægssp: hvor lang tid kan vitriex bruges i syrepotten, jeg lavede en liter i mandags og nu kan jeg se at den er sort. Det skal lige siges at jeg kun har brugt den til messing-kobber-bronce. :whistle:

Venlig hilsen
Ivan

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 14. sep 2011 12:45 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Ok, det er måske lidt "overkill" :-o med ultralydsrenser, men hvis nu det skal være high teck så er det en lydrenser der er på tale, ikk' ;)-
Jeg må blankt indrømme, at jeg ikke har en ultralydsrenser, så jeg har ingen erfaringer med disse.
Jeg ved low-tech metoden virker, den er let og hurtig.

Hvis du bruger ultralyd skal du vel alligevel skylle emnet, så det er kornfrit, og det kræver vel også en form for sæbe - slibemasse/polermasse er jo fedtet?!
Hvad med korn i ultralyden? Skal den så rengøres hver gang, fordi evt korn i væsken kan ridse, når de ryster forbi?
- Det er noget af det, jeg tænker...

Hvem herinde har ultralydserfaring?

Ivan skrev:
Lige et lille tillægssp: hvor lang tid kan vitriex bruges i syrepotten, jeg lavede en liter i mandags og nu kan jeg se at den er sort.
Hvad er vitriex?
Er det noget super smart, hvor én som mig bare har et marmeladeglas med 10% H2SO4 (som virker i årevis)?

Ja, det var jo ikke megen hjælp, jeg var til her - sorry!

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 14. sep 2011 13:03 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Dav BR

Nu kan jeg ikke købe H2SO4, jeg har kikket rundt. Jo hos Ravsted til 400 kr for en liter, der tror jeg nok at jeg bliver nærig. Derfor Vitrex.
Hvilken farve har dit H2SO4 nu efter mange år? Vitrex skulle efter sigende være ligeså god som H2SO4, men mit er blevet meget mørkt/sort efter en 3 dage. Hvordan vil sølv se ud når det kommer op fra potten.

Ja, det var jo ikke megen hjælp, jeg var til her - sorry!

Du kan jo ikke vide alt, selvom du ved meget, det kommer jo med erfaring. En dag er det mig der kan svare, håber jeg. ;)

Venlig hilsen
Ivan

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 14. sep 2011 16:49 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Nu kan jeg ikke købe H2SO4, jeg har kikket rundt. Jo hos Ravsted til 400 kr for en liter, der tror jeg nok at jeg bliver nærig. Derfor Vitrex.
Jeg gruer også for den dag min dunk 96% H2SO4 løber tør, for 400kr for noget der burde koste 40kr er altså også lige i overkanten, synes jeg.
Jeg ligger i store forhandlinger med mig selv, om jeg vil give så meget for en dunk HNO3 til ætsning, men jeg er vist også for nærig :))

Ivan skrev:
Hvilken farve har dit H2SO4 nu efter mange år?
Klar.
Jeg har aldrig oplevet 10% svovlsyre har skiftet farve.

Ivan skrev:
Vitrex skulle efter sigende være ligeså god som H2SO4, men mit er blevet meget mørkt/sort efter en 3 dage.
Hvordan vil sølv se ud når det kommer op fra potten.
Det må næsten komme an på en prøve. Har du ikke et lille stykke sølv, du kan teste på?
Jeg er sikker på, flere herinde vil finde eksperimentet interessant. Jeg ville i hvert fald :D ;)-

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 17. sep 2011 11:06 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Jeg har aldrig oplevet 10% svovlsyre har skiftet farve.
Mit er blevet mørkegrøn, det kan vel skyldes at jeg kommer messing - kobber - bronce i min potte.

[color=#0000BF][color=#4000BF]Hvordan vil sølv se ud når det kommer op fra potten.[/quote]Det må næsten komme an på en prøve. Har du ikke et lille stykke sølv, du kan teste på?
Jeg er sikker på, flere herinde vil finde eksperimentet interessant. Jeg ville i hvert fald :D ;)-


Jamen det har jeg så prøvet, der er ikke sket nogen forandring med sølvet det så ud som det kom fra en normal ny potte. ;)
Jeg har varme på potten hele tiden, der er fordampet omkring det halve.
Kan jeg bare lave lidt mere og fylde oven i? :think:

Venlig hilsen
Ivan

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 17. sep 2011 16:53 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Blue skrev:
Jeg har aldrig oplevet 10% svovlsyre har skiftet farve.
Mit er blevet mørkegrøn, det kan vel skyldes at jeg kommer messing - kobber - bronce i min potte.
:-? Hmm - interessant - men det var også vitriex, du havde i den, ikke?
Det som grønfarver, er kobberet i messingen, bronzen og kobberet selvfølgelig, men svovlsyre (H2SO4) farves ikke af kobber.
Det gør tilgengæld saltsyre+brintoverilte (HCl+H2O2) og salpetersyre (HNO3).
Af en eller grund har jeg aldrig prøvet om ren saltsyre også farves grøn af kobber.


Ivan skrev:
Jeg har varme på potten hele tiden, der er fordampet omkring det halve.
Kan jeg bare lave lidt mere og fylde oven i? :think:
I teorien burde du kunne efterfylde med vand.
Hvis vi som eksempel tager svovlsyre (det er det, jeg kender) så er kogepunktet lige lidt under 340°C. Vand har som bekendt et kogepunkt på ca 100°C, så langt det meste af den væske der fordamper, er vand med det laveste kogepunkt.
Med andre ord , så stiger syrekoncentrationen når vandet damper af - derfor er det kun nødvendigt at efterfylde med vand (Og her skal man jo altid huske, at man hælder syre i vand - ikke omvendt. Besværligt - ja, men sikkert).
Jeg kunne forestille mig, noget lignende skete med din vitriex.

Måske et tætsluttende låg var en god ide til potten - det mindsker fordampningen (hvilket selvfølgelig er løgn, men i det mindste fortættes det fordampede i låget, så det ryger tilbage i potten igen)

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker