Switch to full style
Her kan materialer og værktøj diskuteres.
Metaller, perler, sten, værktøj, tråd, wire - med andre ord, alt det man bruger til at lave smykker.
Det er også her du finder ting som "Ugens sten" og "Månedens værktøj"
Skriv et svar

Sølvkæde

fre 14. okt 2011 18:01

Dav i gruppen

Jeg skal have lavet en sølvkæde, tænkte at 2 tråde ,8 og en ,5. De 2 0,8 tråde holdes sammen af 0,5 tråden der "køres" i 8 taler rundt om trådene.
Jeg ved bare ikke om det bliver for stift.
Er der nogen der ved noget om dette?

Re: Sølvkæde

fre 14. okt 2011 20:20

Ivan skrev:Jeg skal have lavet en sølvkæde, tænkte at 2 tråde ,8 og en ,5. De 2 0,8 tråde holdes sammen af 0,5 tråden der "køres" i 8 taler rundt om trådene.
Jeg ved bare ikke om det bliver for stift.
Er der nogen der ved noget om dette?
Det er nok en vikler, du skal have fat på her, men jeg har lige leget lidt...

Jeg prøvede først med 1mm basistråd og 0,5mm vikletråd, og det var en kamp, og blev ikke særligt pænt. Jeg synes det færdige resultat blev noget blev noget vakkelvorn, og det var let at deformere - ikke en god ting, ved en "kæde"

Billede


Efterfølgende prøvede jeg med 1mm basistråd og 0.2mm vikletråd, og her blev resultatet mere stabilt (og dermed også mere stift), da den lille vikletråd bedre kunne lægge sig tæt til basistråden, men jeg er stadig en lille smule skeptisk, når vi kommer op i halskædelængde. Vil den stadig være for let at deformere?!

Billede


Alternativt kan du jo bygge en kæde af hjemmegjorte ringe, og der er mange forskellige mønstre at vælge imellem.
Her har jeg lavet en lille sølv kædeprøve af dobbelt ankerkæde:

Billede


Og så nåede jeg ikke flere afprøvninger...

Billede

Re: Sølvkæde

fre 14. okt 2011 21:04

Kan man ikke lave nogle halvlange .8-ovaler, lukket på langsiden og derefter vikle dem så de bliver til led der så samles med øskner, evt. dobbelte som BR's :-?

Re: Sølvkæde

fre 14. okt 2011 22:32

Ivan, hvis det skal være en halsring, kan du jo 'snyde' og bruge memorywire som du så fletter sølvtråden om. Wiren bliver jo næsten dækket såeh.... ;)-

Re: Sølvkæde

lør 15. okt 2011 07:17

Du skulle gå på biblioteket og låne Karen Hørmann og Anette Ib's bog med titlen
Textile tekniker, i den er der rigtig mange gode tekniker, som kan bruges til at lave en halskæde/ring,
Har prøvet flere af dem, jeg lægge billeder op lidt senere

Re: Sølvkæde

lør 15. okt 2011 08:51

Hejsa

Der er også en enkelt mulighed som jeg personligt synes er fint til en halskæde og man kan jo frit lave større og mindre links

(forsøgte at sætte billede ind her, men det er for stort, så her er siden http://newjewelryaday.blogspot.com/2010 ... chain.html du kan se S-kæden længere nede)

Re: Sølvkæde

man 17. okt 2011 18:03

Dav

Ja jeg tænkte det nok, det er ikke en helt god ide :doh:
Ankerkæde dobbelt, det er en mulighed ;)- , det samme gælder de aflange 8 taller.
Brumbear hvad er memorywire ;) det har jeg ikke hørt om?
S-kæden syntes ikke rigtig om.

Mange tak for input fra jer alle. B-)

Re: Sølvkæde

man 17. okt 2011 21:04

Memorywire er en stålwire der er snoet i en størrelse der passer til enten armbånd eller halsring. Man trækker perler og andet på den. Man kan trække i den og den beholder faconen. Du kan se et eksempel her: http://www.pandurohobby.dk/pan/IboxServ ... IXS750&m=1
Man klipper bare af til så mange omgange man nu har brug for. Tror ikke at panduro er den billigste. Det er blot som eksempel ;)-
Mange af perlepigerne herinde bruger memorywire til armbånd. Jeg har ikke set nogen eksempler på halsringe.
Måske een af pigerne vil sætte et af deres billeder ind til dig? Det ved jeg nemlig ikke om jeg må....

Re: Sølvkæde

tirs 18. okt 2011 07:44

Mener vire det skal Jeg lige kikke på.

Re: Sølvkæde

ons 19. okt 2011 08:24

Memory Wire, er vist også noget vores egen Lene har i butikken: http://www.cyberimport.dk
Skriv et svar