Switch to full style
Her kan materialer og værktøj diskuteres.
Metaller, perler, sten, værktøj, tråd, wire - med andre ord, alt det man bruger til at lave smykker.
Det er også her du finder ting som "Ugens sten" og "Månedens værktøj"
Skriv et svar

Emalje fjernes hvordan?

ons 22. aug 2012 19:13

Dav i gruppen

Nu skal der vel gang i det igen, der har været meget sløvt i de sidste par måneder, nå alle er vel kommet over sommerens varme og vand.

Jeg er igang med at lave et smykke til, samme dame som fik ringen med skaller. Nu har jeg så "smidt" ;) emalje på et stykke sølv(4*8cm), og har fået at vide at damen har et smykke der er lavet med de samme skaller, øvbøv. :(( Kan jeg på nogen måde fjerne emaljen af dette sølv stykke? :doh:
Jeg laver så bare et sæt ørenringe i stedet for, men ikke at dette sølv med emalje. Nåå ja metal med emalje er helt enormt hård at save i, jeg har savet4-6mm med en ny klinge, det var så den klinge,

Re: Emalje fjernes hvordan?

ons 22. aug 2012 20:21

Altså du kan slibe det af. Jeg bruger min minifræser.

Re: Emalje fjernes hvordan?

ons 22. aug 2012 20:41

Danagonia skrev:Altså du kan slibe det af. Jeg bruger min minifræser.
Jup, det samme her - men jeg mener at have hørt, man kan ætse det væk i svovlsyre (10%) natten over.
Det er da egentligt for dumt, jeg ikke har prøvet det endnu...

Billede

Re: Emalje fjernes hvordan?

tors 23. aug 2012 16:40

Dav piger

Tak for svar.

Hvis jeg bruger en fræser til at fjerne emalje med, så ser sølv da ikke ret godt ud bagefter, er der ikke mange spor.

Jeg har prøvet BR forslag, jeg har her til formiddag lagt sølv i svovlsyre 10%, så ser jeg i morgen hvordan det ser ud. Skal nok komme med en tilbagemelding

Re: Emalje fjernes hvordan?

tors 23. aug 2012 17:48

Ivan skrev:Hvis jeg bruger en fræser til at fjerne emalje med, så ser sølv da ikke ret godt ud bagefter, er der ikke mange spor
Jo, lidt er der da, men med smergelpapir i forskellige kornstørrelser kan de fjernes ;)

Når jeg fræser emalje væk, bruger jeg mest en "stor" diamantbelagt kugle og en meget løs hånd, og det plejer at blive et pænt resultat. Hvis jeg efterfølgende skal have opak emalje på, gør jeg ikke andet, ved transparent kommer de an på ønskede sluteffekt om jeg sliber efter med papir og pudser lidt.

Jeg købte for nyligt sådan et sæt på ebay:

Billede

og de har vist sig anvendelige til meget - blandt andet emaljeafslib - men man skal være opmærksom på skaftets (shank) diameter. ~2.35mm = 3/32" og ~3mm = 1/8" - så det er med at købe dem der passer til ens fræser, hvis den ikke kan bruge begge.

Her er en søgning: Diamond burr set

Jeg er spændt på, hvordan det går med syre-eksperimentet :-D

Billede

Re: Emalje fjernes hvordan?

tors 23. aug 2012 19:03

Når I fræser med diamant fræsere til at fjerne emalje med, skal I huske at tilføre vand.

Man kan også købe slibesten til at fjerne emalje med, det skal også gøres med vand.

Re: Emalje fjernes hvordan?

tors 23. aug 2012 19:20

Man kan også købe slibesten til at fjerne emalje med, det skal også gøres med vand.[/quote]




Dav Alice

Hvor kan jeg finde en sådan sten?

Re: Emalje fjernes hvordan?

fre 24. aug 2012 05:19

Det kan købes ved ravstedhus - se under tilbehør for emaljearbejde.

Re: Emalje fjernes hvordan?

fre 24. aug 2012 14:43

Dav

Syreeksperiment gik ikke så godt :-s der kom kun lidt sølv af ude ved kanterne.

Alice
Disse kørnertyre du har omtalt, skal de være i hver sin størelse, jeg mener en "tyr" ;) til en ø1,1 ssten og en anden til ø5

Re: Emalje fjernes hvordan?

fre 24. aug 2012 15:45

Alice Schmidt skrev:Når I fræser med diamant fræsere til at fjerne emalje med, skal I huske at tilføre vand.

Man kan også købe slibesten til at fjerne emalje med, det skal også gøres med vand.


Kan man også bruge den til at slibe emaljen ned, hvis man har lavet vindues emalje?
Skriv et svar