Switch to full style
Her kan du eksperimentere med både nye og gamle teknikker, tanker og ideer, vende skitser med resten af forum, poste og diskutere processbilleder - både de heldige og fiaskoerne.
Dette er også stedet, hvor vi i fællesskab kan lege med det ukendte.
På legepladsen er det ikke det færdige produkt, der er i fokus men vejen til det.
Kom ind og leg med...
Skriv et svar

Kobberlodning

tirs 23. aug 2011 21:12

[smilie=dannebrog01-medium.gif] Ihh, vi har fået en legeplads!!! :D Billede Hurra for Lene & Co!!! [smilie=dannebrog02-medium.gif]

---

Jeg vil så straks tage et gammelt emne op, der ligesom hører til herinde.

Kan i huske vi snakkede kobberlodning way back?

Nåede vi frem til noget?
Her tænker jeg især på Camillas problemer med de grå lodninger. Er de blevet kobberfarvede?
Og hvad med Annes - er de forblevet røde?

Har andre gjort erfaringer i mellemtiden, eller skal vi have skruet op for eksperimenterne?

Billede

Re: Kobberlodning

tirs 23. aug 2011 21:52

Hurra for den ny legeplads!!! :x-
Arh Ja, den gamle historie om kobberlodningens mystiske besværligheder husker jeg godt og den blev da vist aldrig opklaret tilfredsstillende.
Den er jeg med på at tage fat på igen, men skal lige sove og arb. først.
:ymhug: :ymhug: :ymhug:

Re: Kobberlodning

ons 24. aug 2011 20:21

Jo, man kan godt se det, når musikken ikke spiller og man i mellemtiden
har købt læsebriller fra Tigerbutikken :)) :)) :liar: .

Her er en hurtig nylavet kobber O:-) ring

Billede

Den er loddet med kobberloddetråd (de tykke 2mm fra Ravstedhus,
som jeg har banket i småstykker og med mange kræfter, helt flade!!).
I stedet for at bruge Stannol, som er den tykke flux-grød til messing og bronze
(der står intet om kobber, men anbefalet af R.H til kobberlodning),
har jeg brugt Fluoron (flux), som ellers bruges til lodning af sølv.
Hvis ringen var helt blankpoleret, kunne det nok ses endnu tydeligere
(den lille mørke streg oppe i venstre sving, ca. 7 min. i 24 ;)- ).
Jeg synes nu bare at det alligevel er nemmest at bruge slaglod til sølv,
når jeg lodder i kobber, især når flere emner skal loddes på samme del.

Re: Kobberlodning

ons 24. aug 2011 22:34

Hvor er det en fin lodning! :clap:

Men det er lidt nederen at lodningen kan ses, når man nu har investeret i kobber-loddetråd.
Jeg er ikke sikker på, lodningen bliver tydeligere, hvis emnet poleres op. Alt det blanke kan ofte overdøve små farveforskelle. Det synes jeg i hvert fald er tilfældet når man bruger sølv. Men det kommer selvfølgelig også an på, om kobber-lod kan poleres op.
Indtil nu synes jeg, det har opført sig yderst mystisk Billede

Billede

Re: Kobberlodning

søn 28. aug 2011 17:16

Super fin lodning Anne

Mit bliver også stadig gråligt, men jeg kan ikke få flush midlet til sølv, til at virke på kobberet. Jeg har tilgengæld kig på solder paste til kobber, som jeg vil prøve.
Det ser virkelig nemt ud, ingen flush er nødvendigt, man smører bare pastaen på og varmer metallet op...

Re: Kobberlodning

fre 2. sep 2011 14:41

Danagonia skrev:men jeg kan ikke få flush midlet til sølv, til at virke på kobberet.
Jeg tænker på, om det kan være fordi dit kobberlod er oxyderet lidt på overfladen. Hvis det er tilfældet, vil det have svært ved at "løbe", og bare samle sig i en kugle (det samme er tilfældet, hvis loddestedet ikke er rent og oxyd-frit).
En hurtig gang sandpapir vil kunne løse problemet, hvis det er det, der er galt.
Og en rigelig mængde fluss forhindrer det jo i at oxydere yderligere under opvarmningen.

Pastaen lyder interessant. Fortæl endelig, hvis du prøver det...

Billede

Re: Kobberlodning

man 5. sep 2011 13:58

Ja, det med den pasta lyder spændende..
Den må du huske at melde tilbage om, hvis du prøver den ikk!!? ;)- :-D

Re: Kobberlodning

lør 17. sep 2011 11:32

Dav på legepladsen

Kobberlod: det skal lige en tur gennem valsen så det bliver til en flad "stang" ;)- så er det lige til at gå til. En tur med slibepapir skal lige prøves, for nogle gange laver jeg også kugler, kun nogen gange det forstår jeg ikke? :-w

Venlig hilsen
Ivan
Skriv et svar