Dato og tid er lør 27. apr 2024 06:30

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Hvordan er stemningen for metalfarvnings-eksperimenter?
Super idé. Jeg er da med på at eksperimentere lidt. 39%  39%  [ 7 ]
Ideen er god, men jeg er altså kun med på en kigger. 50%  50%  [ 9 ]
Det kan måske bruges til noget, meeen jeg venter lige og ser... 6%  6%  [ 1 ]
Minimal begejstring, jeg kan jo købe metal i de farver, jeg skal bruge. 0%  0%  [ 0 ]
Helt ærligt - hvor meget tid kan man have tilovers. 6%  6%  [ 1 ]
Afgivne stemmer : 18
Forfatter besked
Indlæg: fre 14. okt 2011 20:17 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 11. okt 2011 16:47
Indlæg: 11
Theis skrev:
så man skal ikke drikke det blå væske bagefter @-)... og det fortæller du først nu..
Det forklarer en hel del... :p :)) :)) :))
Billede[/quote]

ja man skal ikke " spøge" med det hehe glemmer aldrig engang jeg havde fået en sten og sleb i den og støvet var meget fint. Sådan en 10 min inde i slibning pludselig blev jeg dårlig.. sådan virkelig kvalm meget skidt og jeg rejste mig og det hele sejlede rundt og jeg nåede absolut lige stavle ind i seng og falde om og så sov jeg i 5 timer vågnede med den ondeste hovedpine.. hehe det var fordi stenen var så kobber indholdig og jeg havde fået alle de støvpartikler ind.. pyha.. hehe

Jeg er lige igang med lave et smykke med lave sådan overflade :) normalt arbejder jeg aldrig i kobber bronze jeg arbejder kun med guld og sølv :) men jeg kommer med nogle billeder af mit " vage" forsøg på lege med de forskellige overflade ting :).. er igang med tage billeder af hele processen ;)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 15. okt 2011 13:19 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Theis skrev:
Jeg er lige igang med lave et smykke med lave sådan overflade :) normalt arbejder jeg aldrig i kobber bronze jeg arbejder kun med guld og sølv :) men jeg kommer med nogle billeder af mit " vage" forsøg på lege med de forskellige overflade ting :).. er igang med tage billeder af hele processen ;)
Er spændt på at se resultatet :ymdaydream:

Guld og sølv er også dejlige materialer, men (er blevet) lidt for dyre, bare at "pjatte" rundt med, efter min mening, så når jeg leger med mærkelige projekter, er det de mindre ædle metaller, jeg bruger. Og jeg kan bedre og bedre lide dem, nu hvor metalfarvningens velsignelser åbenbarer sig :-D

Prøvede lige en hurtig tester men kaustisk soda på en kobberplade, men der var ikke meget at komme efter, så videre forsøg skrinlægges:

Billede


Dampe af 3dobbelt salmiakspiritus overraskende. Pladerne lå i dampene 12 timer i et koldt rum, og blev efterfølgende skrubbet med vand og blød børste.
Ved kobber og bronze gik det meste af den grønne patina på det blanke metal af under vask, hvorimod den matterede del af pladerne bibeholdt deres grønne lag.
Undersiderne hvor metallet berørte gazen, blev mere tilfældige.
Messing blev sært nok mørkere, hvor det var blankt:

Billede


Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 15. okt 2011 18:02 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 11. okt 2011 16:47
Indlæg: 11
den bedste måde er at du har det i en beholder.. at det er inden for og man " lige" dyppet det ned i væsken og så fjerner det fra væsken fandt jeg ud af :) jeg har bare taget en gennemsigtig plastik bøtte så kan jeg lige ryste den ned i væsken og så " vippe" æsken så den står på skrå. OG sætte den under en lampe tæt på beholder ;) Så tog det ca 4-5 min... og beholder lignede den skulle springe hehe den blev en hel kugle af tryk derinde.Når man så tager det ud kan man ligge det og få " ilt" det giver igen en anden farve.. og så skylle det for at stoppe processen :)

Mit er så stærkt at jeg kan polere på det.. jeg kan tegne med tus inden et mønster og polere det væk bagefter uden at det andet bliver påvirket :)

Her er mit ex :)

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Så kan man begynde og " lege" så man maler noget med tus.. smider det ned i salmiak så det andet for farve det var det jeg gjorde på min .. så tørrede jeg tussen af.. så lagde jeg det i salmiak igen så det hele fik en ny omgang farve.. men så de steder jeg havde farvet fik 2 omgange og blev næsten sorte og resten langt mere blå

Billede

Før polering

Billede

Efter polering

Så kan man jo give den noget lak for at beskytte :) Det er jo ikke det sundeste det er også derfor jeg startede med at pakke det ind i sølv bag på og ved kanten :)


du skulle prøve citronsyre :).. eller bare " citron" det går den " modsatte vej " det renser det helt ned tager alt patina.

Så man kan jo " mix" så man sprøjter dråber med citron syre på noget.. og salmiak på noget osv.

Så kan man begynde og " lege" så man maler noget med tus.. smider det ned i salmiak så det andet for farve det var det jeg gjorde på min .. så tørrede jeg tussen af.. så lagde jeg det i salmiak igen så det hele fik en ny omgang farve.. men så de steder jeg havde farvet fik 2 omgange og blev næsten sorte og resten langt mere blå


Senest rettet af Theis lør 15. okt 2011 18:09, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 18. okt 2011 21:01 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 11. okt 2011 16:47
Indlæg: 11
hmm tavshed :D


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 18. okt 2011 23:41 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Theis skrev:
hmm tavshed :D
Hovsa Billede

Tavsheden skyldes da, at vi alle er faldet ned af stolene af benovelse!
Og det er svært at nå tastaturet hernedefra... ;)- :D

Jeg er enig med dig i, at salmiak-dyp-damp-metoden virker som den mest effektive indtil nu. Min bøtte må være utæt, for den har ikke bulnet på noget tidspunkt :-D

Det er da et i særklasse lækkert eksperimentalvedhæng, du der har begået.
Er det hvad du kalder et "vagt forsøg"?!? /:) :-? ^:)^

Den blåsorte patina passer rigtig godt til sølv, og det er smart med en sølvbagside, så man ikke bliver sort/grøn af de meget kobberholdige metaller.
Jeg synes det er imponerende, at man ligefrem kan polere patinaen, det har jeg nemlig ikke prøvet endnu, men samtidigt er jeg betaget af den upolerede nærmest jeans-blå overflade.

Tusch-projektet er meget spændende, og her er gemt uendelige muligheder. Det er bare lidt svært at se på billederne - men det skal der afgjort også leges med...

Citronsyre - selvfølgelig - gad vide, hvordan det i en svag opløsning vil påvirke patina?
Din mix-idé lyder rigtig cool... :-D

Åhh, hvor er der bare for mange ting at prøve, og alt for lidt tid.

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 20. okt 2011 16:47 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: fre 7. aug 2009 07:13
Indlæg: 874
Geografisk sted: Als
Jeg bliver HELT salig af jeres fantastiske eksperimenter :x- :x- :x-
Det er SÅ spændende, men det har jeg vist sagt før.
Jeg er altså også igang, men roder lige rundt for at finde de mest tydelige billeder
af det jeg har lavet indtil videre..,
men jeg er en snegl, så vær tålmodig... :ymhug: :)) :))


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 20. okt 2011 21:47 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: fre 7. aug 2009 07:13
Indlæg: 874
Geografisk sted: Als
Jeg har prøvet lidt forskelligt på kobberplade. Mere eller mindre spændende,
men jeg blev så bidt af det, at jeg i min iver glemte at notere det meste af hvad
jeg lavede.. :-?? Noget af det kan jeg dog heldigvis huske :)) :))
Der har været forsøgt med Colgate og Zendiumtandpasta, opvaskemiddel og
andre sæbeting, Nikoline citrus og lime sodavand, salt, sukker, citron, ingefær???
tush og ting og sager, men jeg synes indtil videre at når 3dbl. salmiakspiritus har
været indblandet i eksperimenterne har det givet de fedeste resultater.

Her er et samlet udvalg af mine eksperimenter, hvor hukommelsen ikke slog til.. :-?

Billede

Billede


Her er det rent kobber (banket), smurt ind i citronsaft og fint salt.
Varmet rødglødende og afkølet i stuetemp. vand.
FORSIDEN.
Billede

BAGSIDEN.
Billede

FORSIDEN, slebet lidt.
Billede

Pause.. @};-


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 20. okt 2011 22:34 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: fre 7. aug 2009 07:13
Indlæg: 874
Geografisk sted: Als
Pakket ind i bomuldsvat vædet med 3 dbl.salmiakspiritus og ligget lunt i ca.2 dage
Jeg har også ind i mellem tørret lidt med en føntørrer :D
Billede

Her er det rent (banket) kobber og ovenstående behandling.
Denne side vendte opad i vattet.
Billede

og denne side vendte nedad i vattet.
Billede

Her er en anden.
Denne side vendte opad..
Billede

Og denne nedad :-D
Billede



Banket kobber, som er varmet glødende og afkølet i stuetempereret vand og derefter
har fået samme behandling med 3dbl.salmiakspiritus i vat i 2 dage.
Denne side vendte opad i vattet med salmiakspiritussen.
Billede

Og denne nedad..
Billede


Den næste, som vendte opad :ymparty:
Billede

Og her er den side, der vendte nedad ;)-
Billede


OPVASKEMIDDEL.
Den her er først gnedet ind i opvaskemiddel (tilfældigvis af navnet Fairy?)
Så opvarmet til glødende og dyppet i vand. Slebet lidt bagefter.
Derefter samme salmiakspiritusbehandling, som de andre har fået.
Her er den side som lå opad.
Billede

Og den som lå nedad.
Billede


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 20. okt 2011 22:52 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: fre 7. aug 2009 07:13
Indlæg: 874
Geografisk sted: Als
Den sidste fra mig nu, er først banket, smurt ind i Zendiumtandpasta og varmet.
Jeg kan ikke huske om den blev helt glødende, men den blev kølet ned i vand bagefter.
Billede

Bagsiden..
Billede

Forsiden slebet lidt..
Billede

Her fik jeg futtet det hele af igen..
Billede

Så fik den også salmiakspiritusbehandling.
Forsiden :-D
Billede

Og bagsiden..
Billede


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 21. okt 2011 00:04 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Anne Marthin skrev:
men jeg er en snegl, så vær tålmodig...
Jeg må sige, tålmodighed betaler sig! Det er muligt, du er en snegl, men du er heldigvis en vildt eksperimenterende "mad-scientist-dræber-snegl" Billede :)) :ymhug:

Hvor er der mange lækre plader ^:)^
Den med citronsaft og salt er altså super spændende.
Og Zendium er fantastisk!!! :clap: :clap: :clap: Tænk at det kan bruges til noget :))
Er det classic eller...?
Og var der forskel på Colgate og Zendium?

Anne Marthin skrev:
[...] men jeg synes indtil videre at når 3dbl. salmiakspiritus har været indblandet i eksperimenterne har det givet de fedeste resultater.
Jeg er altså også blevet slem glad for 3xsalmiakspiritus effekten/farven, men føj hvor det stinker - man kan jo næsten ikke få luft! :))

Da jeg farvede alle strukturprøverne, lavede jeg et lille stativ i messingtråd, som jeg kunne lægge pladerne på i en gammel isbøtte med 3xsalmiak i bunden. Messingpladerne blev lige dyppet, rystet fri for dråber og så lagt på stativet og låget blev sat på. Der lå de så nogle timer.
Hvad jeg ikke viste, var de helt fantastiske bagsider (ned mod salmiakken), der kom ud af det - de mørke pletter er hvor stativet rørte pladerne:

Billede


Samtidigt havde jeg en kobber-struktur-plade i bøtten, og den blev det mest blå/turkis, jeg endnu har set:

Billede
Kan se din Zendium-salmiakkede plade ligner den meget, AM :-D


Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker