Dato og tid er fre 19. apr 2024 04:09

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Hvordan er stemningen for metalfarvnings-eksperimenter?
Super idé. Jeg er da med på at eksperimentere lidt. 39%  39%  [ 7 ]
Ideen er god, men jeg er altså kun med på en kigger. 50%  50%  [ 9 ]
Det kan måske bruges til noget, meeen jeg venter lige og ser... 6%  6%  [ 1 ]
Minimal begejstring, jeg kan jo købe metal i de farver, jeg skal bruge. 0%  0%  [ 0 ]
Helt ærligt - hvor meget tid kan man have tilovers. 6%  6%  [ 1 ]
Afgivne stemmer : 18
Forfatter besked
Indlæg: fre 7. okt 2011 23:18 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Længe har jeg haft planer om at starte denne tråd, som gerne skulle ende op som et samlet indlæg oppe under Materiale Mayhem, men indtil nu, er det hele på eksperimenttalstadiet, og jeg håber nogle af jer, vil lege med.

Det hele drejer sig om praktisk farvning/oxydering/patinering af metal.
Hvilke teknikker er der, hvilke materialer kan vi bruge, og hvad kan farves med hvad.

Der findes en lille fiks bog med en masse spændende opskrifter, men i praksis er den ikke meget bevendt i dagens Danmark, da det er fra svært til umuligt at skaffe de fleste af ingredienserne.

Så hvorfor ikke lave "vores egen" med de materialer, der er til at få fat i?
Og med en masse billeder :))

Hvad siger I? Nogen der vil lege? Billede

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 8. okt 2011 05:06 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Jeg vil da gerne være med.
jeg kan begynde med at fortælle om min opvask. det hænder jeg sætter ting af vejen i blød i en gryde, der i reglen også skal vaskes op :-\ nåh, ok--- når jeg så får det gjort kan jeg undertiden trække mit bestik op, der er blevet til oxyderet sølvplet fremfor nydeligt pudset sølvplet. det chancerer i blålige og brune nuancer. særlig held befordrer violette nuancer. men hvad skete der rent kemisk?? en stål gryde og sulfo, måske skiftende temperaturer. fedt i mindre mængder og nedbrydning af kulhydrat.
det er ret uigennemskueligt.

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 8. okt 2011 17:40 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Pia skrev:
men hvad skete der rent kemisk?? en stål gryde og sulfo, måske skiftende temperaturer. fedt i mindre mængder og nedbrydning af kulhydrat.
det er ret uigennemskueligt.
Sulfoen opløser fedt, så de fedtrester der sidder på sølvet forsvinder og beskytter ikke længere mod oxydation - der igen måske fremmes af det varme vand og salt fra de fastbrændte madrester. Der er mange eksperimenter gemt i den opvask ;)-

Billede

Jeg har været i gang med lidt eksperimenteren, så her er de første billeder...

Emnerne er i denne omgang:

Sølvplade.
Billede


Bronzeplade og messingplade.
Billede


Kobbertråd (ejer ikke den mindste kobberplade :(( )
Billede


Titaniumtråd (for min plade af titanium er midlertidigt forlagt :whistle: )
Billede


Billede

Svovllever (gel)

De første forsøg var med svovllever i kogende vand, og emner ved stuetemperatur.

Billede


Billede

Til venstre er ubehandlet sølv og til højre oxyderet nogle få sekunder.
Billede


Her er den oxyderede plade blevet slebet let med korn1000 smergelpapir.
Billede


Billede

Så blev det Bronzes tur. Her fremkom en flot sortviolet overflade.
Billede


Billede


Billede

Og messing. Her har jeg brugt et lille fif, for svovllever virker ikke særligt godt på messing. Hvis man efter oxyderingen skyller emnet grundigt og så dypper i svag svovlsyre (et par ‰), skyller grundigt og dypper i svovllever, skyller igen og dypper i svovlsyre, vil man for hver gang opnå en lidt mørkere farve.
Her er 4 dyp i svovllever og 4 i syre.
Billede


Slebet.
Billede


Billede

Kobber.
Billede


Billede


Og her er der igen slebet med k1000.
Billede


Billede

Titanium farves ikke af svovllever.

Billede

Flammefarvning

Næste forsøg blev med en flamme fra loddepistolen.
Billede


Her prøvede jeg først med svag varme, hvor flammen blev holdt på afstand af emnet, og der blev kun varmet, til der opstod farveskift. Emnet blev derefter afkølet i koldt vand.

Derefter blev emnerne opvarmet til de blev stærkt rødglødende, og så afkølet i koldt vand.

Undtagelsen var titanium, som kun blev opvarmet til ønskede farve, bliver det rødglødende, er det gråt, når det køler ned igen.

Billede

Sølv ved svag flammeopvarmning (ubehandlet til venstre)
Billede


Ved stærk flammeopvarmning.
Billede


Stærk flammeopvarmning, slebet.
Billede


Billede

Bronze svag flammeopvarmning. Bronzen blev lysere?!
Billede


Men den helt store overraskelse ventede på undersiden.
Billede


Bronze stærk flammeopvarmning, gav et flot mat farvespil.
Billede


Og her blev undersiden ret dramatisk.
Billede


Her er oversiden af den stærkt opvarmede flammefarvede bronzeplade blevet slebet lidt med k1000.
Billede


Billede

Messing, svag flammeopvarmning. Også messingen blev lysere i første omgang.
Billede


Messing, stærk flammeopvarmning gav en spændende mat gullig farve, med et svagt farvespil.
Billede


Efter lidt slib.
Billede


Billede

Kobber, svag flammeopvarmning.
Billede


Billede


Kobber, stærk flammeopvarmning. Blev kun en anelse mørkere end ved den svage opvarmning.
Billede


Og efter lidt slib.
Billede


Da jeg efterfølgende prøvede at komme kobberet i 10% svovlsyre, fremkom en nærmest rustrød mat overflade.
Billede


Billede

Titanium, meget forsigtig opvarmning (ubehandlet Ti øverst).
Billede


Lidt kraftigere opvarmning.
Billede


Bemærk at farven bliver spættet, når titaniumen rører noget, der tager lidt af varmen, som her hvor tråden berører loddespiralen nogle steder.
Billede


Farverækkefølgen - fra venstre mod højre.
Billede

I praksis er det absolut lettest at ramme den første halvdel af farverne.

Billede

Billede

_________________
Billede


Senest rettet af BlueRaven ons 12. okt 2011 03:08, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 8. okt 2011 19:51 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
jeg skal love for du har satset på det rette metal - bronze (og titanium). det er da fantastiske farver du fik frem i bronzen. men der er stadig noget vilkårligt over processen. jeg har et par lidt usædvanlige emner liggende, som står for tur.

jeg tror det ville være en fordel at prøve alle de besynderlige kinesiske legeringer af i denne sammenhæng- der er en tendens til alene at afprøve det på de ædlere emner.

er billederne måske en smule misvisende- så du får mere farvespil end os ?

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 8. okt 2011 23:02 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Pia skrev:
men der er stadig noget vilkårligt over processen.
Afgjort, men jo flere der prøver, og jo flere der poster billeder og beskriver, hvad de har gjort, jo bedre ide vil vi få om hvordan metallet kan opfører sig - måske...

Pia skrev:
jeg tror det ville være en fordel at prøve alle de besynderlige kinesiske legeringer af i denne sammenhæng- der er en tendens til alene at afprøve det på de ædlere emner.
Du har ret i, vi også burde have nogle kina-legeringer med. Men hvordan finder vi ud af, hvad der er i dem? Eller måske kan vi lave et identifikationsskema ud fra hvordan en given ting reagerer på "farvning" :))
Fordelen ved "de ædlere" ting, er vi ved præcis hvad de indeholder, så de samme resultater burde kunne opnås hver gang.

Pia skrev:
er billederne måske en smule misvisende- så du får mere farvespil end os ?
Jeg forstår ikke helt hvad du mener.
Billederne er justeret til, så de ligner det jeg sad med i hånden (og mine skærme kører bare med standard-farveopsætning), men om andre får samme farvespil som mig, finder vi vel ud af efterhånden :D

Brænderen kan måske have betydning, flammen også, afkølingsvandets temperatur, emnets temperatur, svovllevers temperatur, fast eller gel svovllever, oxylens temperatur, bronzeoxyds temperatur, emnets overflade, patineringsvæskers styrke osv osv. Det er derfor, det er en fordel, vi er mange om projektet, for der er uendelig mange variabler, og tingene har også godt af at blive undersøgt flere gange.

Det næste jeg har gang i er at patinere de kobberholdige legeringer med eddikesyre (det går ikke specielt godt indtil nu), og derefter vil jeg se hvad forskel, hvis nogen, afkølingstemperaturen har ved flammefarvning (koldt vand, kogende vand og luftafkøling).

Så der kommer flere billeder herfra senere...

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 8. okt 2011 23:16 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
jeg mener såmænd blot at et foto ofte ikke formår at gengive dybe lækre farver.

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 9. okt 2011 01:15 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Billede

Så har der været gang i dunken med 32% eddikesyre.

Billede

Eddikesyre 32% (CH3COOH)

Her i første forsøg er der bare sjattet lidt syre hen over emnerne, der så har ligget, til de blev tørre.

Billede

Sølv skete der ikke noget med

Billede

Ved bronze dannedes en mørk grøn patina.
Billede


Billede

Ved messing blev patinaen en lysere grøn, som blev mere blålig, hvor den var særlig tyk.
Pladerne blev også skjoldede i forskellige lyse gule farver og kobberfarve.
Billede


Billede


På undersiden dannedes et mere jævnt lag på de steder, der ikke var i direkte kontakt med syren. Så det åbner op for eksperimenter med dampe.
Billede


Billede

På kobber blev patinaen blågrøn.
Billede


Billede

Og titanium reagerer heller ikke med eddikesyre.

Billede

Men ak - al den fine grønne patina sad meget dårligt fast, så efter en omgang med kold vand og blød børste var resultatet helt anderledes og langtfra grønt.
Her er eksempel med ubehandlet og syrebehandlet afvasket messingplade.
Billede


Billede

... så nu skal jeg lige prøve, hvordan patinaen holder, hvis det få en gang lak.

Billede

Den flotteste grønne farve opstod næsten, da jeg prøvede at futte lidt af patinaen af :))
Billede


Billede


Billede

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: man 10. okt 2011 19:03 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: fre 7. aug 2009 07:13
Indlæg: 874
Geografisk sted: Als
Det er SÅ spændende det her!!!
Vender tilbage ( tid og ro er ikke så nemt at tiltuske sig iøjeblikket :(( :(( )
Er igang med noget kobberplade (hvad jeg har).
:-D :-D :-D


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 11. okt 2011 07:02 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Jeg blev anbefalet denne bog omkring emnet: http://www.amazon.com/Colouring-Bronzin ... 0823007626

Jeg legede på en tidspunkt med at oxidere i ovnen, og det gav altså også nogle sjove resultater....

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 11. okt 2011 12:04 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Anne Marthin skrev:
Vender tilbage ( tid og ro er ikke så nemt at tiltuske sig iøjeblikket :(( :(( )
Er igang med noget kobberplade (hvad jeg har).
:-D :-D :-D
Super at du gider lege med :clap: :ymhug: :x-
Mht til tiden, så når vi nok det hele - der er jo ingen tidsfrist på projektet, og jeg synes, det er vigtigt at lege når tiden er der, og man kan have det sjovt med god samvittighed. Hvis man føler sig forpligtet og stresset, er det jo ikke skægt længere... :-D

Danagonia skrev:
Jeg blev anbefalet denne bog omkring emnet: http://www.amazon.com/Colouring-Bronzin ... 0823007626
Ha ha - to sjæle een tanke :))
Den blev sendt fra UK i går, så den burde dukke op, en af de nærmeste dage - og jeg glæder mig :D

Danagonia skrev:
Jeg legede på en tidspunkt med at oxidere i ovnen, og det gav altså også nogle sjove resultater....
Spændende, det havde jeg slet ikke overvejet, at man kunne :-bd ^:)^
Lagde du bare tingene derind, eller smurte du noget på, der kunne fremme/bremse oxydering?
Jeg aner uanede muligheder...

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker