Her kan du eksperimentere med både nye og gamle teknikker, tanker og ideer, vende skitser med resten af forum, poste og diskutere processbilleder - både de heldige og fiaskoerne.
Dette er også stedet, hvor vi i fællesskab kan lege med det ukendte.
På legepladsen er det ikke det færdige produkt, der er i fokus men vejen til det.
Kom ind og leg med...
Skriv et svar

Kæder - mange kæder

søn 8. jan 2012 20:07

Var på Nationalmuseet i dag for at se den nye udstilling. Bagefter den obligatoriske tur i butikken for at se, om der var noget spændende.

Købte en bog 'Kæder lavet af ringe' af Jørgen Markvad. Den indeholder ikke mindre end 49 forskellige styks, som ud over kongekæde og dronningekæde også kan være noget så eksotisk som 'Dobbelt Horsenskæde', 'Samsøkæde' og 'Gurli Magrethe'.

Er der nogen, der er interesseret i at se billeder (fra bogen) lægger jeg gerne et par eksempler op. Det må falde ind under citatretten!

mvh
Marianne

Re: Kæder - mange kæder

søn 8. jan 2012 20:26

Fedt, jeg er fra samsø så sådan en kæde gad jeg skisme da godt se.. :-D

Re: Kæder - mange kæder

man 9. jan 2012 21:59

Here it comes:

Billede

og lidt beskrivelse:

Billede

.. jeg ved ikke helt, om jeg synes om den ...

Re: Kæder - mange kæder

søn 15. jan 2012 12:16

Jeg har haft lånt bogen fra biblioteket og blev lidt forbavset over at man skal vikle/rigle ringe op både venstre-om og højre-om og huske at bruge de forskellige ringe skiftevis....

Er der nogen af jer chainmaille-piger der gør sådan?

Ellers en god og nøgtern bog med fine illustrationer og oplysninger om materialerne.

:ymhug:

Re: Kæder - mange kæder

søn 15. jan 2012 13:14

brumbear skrev:og blev lidt forbavset over at man skal vikle/rigle ringe op både venstre-om og højre-om og huske at bruge de forskellige ringe skiftevis....

Er der nogen af jer chainmaille-piger der gør sådan?
Til nogle enkelte mønstre (og jeg har lavet alle i den bog) kan det være en fordel med både højreom- og venstreomringe, men selv har jeg aldrig gjort det, så det er ikke en nødvendighed, og til mange af kæderne har det absolut ingen betydning.
Man kan bare åbne ringen lidt mere eller åbne den modsat, hvis man rammer et drilsk sted med dårlig plads, eller skal skifte en ring i en et færdigt kædestykke.

Jeg har altid syntes, jeg har rigeligt af småposer men ringe i forskellige størrelser, trådtykkelser og materialer, så at doble det hele op med højreom og venstreom også - no way! ;)-

Billede

Re: Kæder - mange kæder

søn 15. jan 2012 18:11

Har heller aldrig gået op i højre/venstre om, jeg kører bare derud af på boremaskinen save save færdig. så er der ringe klar til brug så må de åbnes/lukkes lidt efter behov.

dobbelt oprigling er derimod en lækker ting (dog lidt mere spild) da man så ikke skal bruge tid på at åbne dem!

Re: Kæder - mange kæder

søn 22. jan 2012 20:22

Hvad så med de ringe der ligger inderest, vil de ikke være det samme som med en omgang ringe L-)

Re: Kæder - mange kæder

søn 22. jan 2012 22:54

Ivan skrev:Hvad så med de ringe der ligger inderest, vil de ikke være det samme som med en omgang ringe
Inderst?!?
Hvis det er dobbelt oprigling, du tænker på, ligger de side om side:

Billede


Jeg bruger det aldrig - dels fordi jeg er vildt dårlig til det, så spildet bliver for stort, og dels fordi det gør de lukkede ringe mindre runde og en lille bitte smule større.
Men det er selvfølgeligt smart, hvis man mestrer det, ikke bryder sig om at åbne ringe og ikke skal bygge et "følsomt" mønster ;)-

Billede

Re: Kæder - mange kæder

man 23. jan 2012 14:10

Som jeg forstod det så er det en ring ovenpå den første(inderste) derfor er det jeg mener at den inderste ring må da blive lige som hvis der kun var en ring, ikk'. Det er sådan jeg opfatter en dobbelt opriglingen. :think:

Re: Kæder - mange kæder

man 23. jan 2012 18:46

Ivan skrev:Som jeg forstod det så er det en ring ovenpå den første(inderste) derfor er det jeg mener at den inderste ring må da blive lige som hvis der kun var en ring, ikk'. Det er sådan jeg opfatter en dobbelt opriglingen. :think:
På den måde vil ringene få to forskellige størrelser, og de mindste (inderste) vil - som du skriver - svare til enkeltopriglede ringe.

Jeg er ret sikker på, det SiN mener med dobbeltoprigling, er det, jeg har prøvet at vise på billedet ovenover, hvor der oprigles to tråde ad gangen - side om side. Her får alle ringene samme størrelse, og ringene vil, når de saves, få en åbning på nabotrådens diameter.

Billede


Billede


Billede
Skriv et svar