Dato og tid er ons 17. apr 2024 00:39

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn 8. jan 2012 20:07 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: lør 21. maj 2011 13:34
Indlæg: 161
Var på Nationalmuseet i dag for at se den nye udstilling. Bagefter den obligatoriske tur i butikken for at se, om der var noget spændende.

Købte en bog 'Kæder lavet af ringe' af Jørgen Markvad. Den indeholder ikke mindre end 49 forskellige styks, som ud over kongekæde og dronningekæde også kan være noget så eksotisk som 'Dobbelt Horsenskæde', 'Samsøkæde' og 'Gurli Magrethe'.

Er der nogen, der er interesseret i at se billeder (fra bogen) lægger jeg gerne et par eksempler op. Det må falde ind under citatretten!

mvh
Marianne


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 8. jan 2012 20:26 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: man 1. mar 2010 20:11
Indlæg: 620
Fedt, jeg er fra samsø så sådan en kæde gad jeg skisme da godt se.. :-D

_________________
Knus fra Katja


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: man 9. jan 2012 21:59 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: lør 21. maj 2011 13:34
Indlæg: 161
Here it comes:

Billede

og lidt beskrivelse:

Billede

.. jeg ved ikke helt, om jeg synes om den ...


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 15. jan 2012 12:16 
Offline
Rubin
Rubin
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 8. sep 2011 00:15
Indlæg: 277
Geografisk sted: Kolding
Jeg har haft lånt bogen fra biblioteket og blev lidt forbavset over at man skal vikle/rigle ringe op både venstre-om og højre-om og huske at bruge de forskellige ringe skiftevis....

Er der nogen af jer chainmaille-piger der gør sådan?

Ellers en god og nøgtern bog med fine illustrationer og oplysninger om materialerne.

:ymhug:


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 15. jan 2012 13:14 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
brumbear skrev:
og blev lidt forbavset over at man skal vikle/rigle ringe op både venstre-om og højre-om og huske at bruge de forskellige ringe skiftevis....

Er der nogen af jer chainmaille-piger der gør sådan?
Til nogle enkelte mønstre (og jeg har lavet alle i den bog) kan det være en fordel med både højreom- og venstreomringe, men selv har jeg aldrig gjort det, så det er ikke en nødvendighed, og til mange af kæderne har det absolut ingen betydning.
Man kan bare åbne ringen lidt mere eller åbne den modsat, hvis man rammer et drilsk sted med dårlig plads, eller skal skifte en ring i en et færdigt kædestykke.

Jeg har altid syntes, jeg har rigeligt af småposer men ringe i forskellige størrelser, trådtykkelser og materialer, så at doble det hele op med højreom og venstreom også - no way! ;)-

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: søn 15. jan 2012 18:11 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 24. jul 2010 19:58
Indlæg: 1215
Geografisk sted: Sulsted, nord for Aalborg.
Har heller aldrig gået op i højre/venstre om, jeg kører bare derud af på boremaskinen save save færdig. så er der ringe klar til brug så må de åbnes/lukkes lidt efter behov.

dobbelt oprigling er derimod en lækker ting (dog lidt mere spild) da man så ikke skal bruge tid på at åbne dem!

_________________
Hav en god og glad dag. Dem trænger vi alle til.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 22. jan 2012 20:22 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Hvad så med de ringe der ligger inderest, vil de ikke være det samme som med en omgang ringe L-)

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 22. jan 2012 22:54 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Hvad så med de ringe der ligger inderest, vil de ikke være det samme som med en omgang ringe
Inderst?!?
Hvis det er dobbelt oprigling, du tænker på, ligger de side om side:

Billede


Jeg bruger det aldrig - dels fordi jeg er vildt dårlig til det, så spildet bliver for stort, og dels fordi det gør de lukkede ringe mindre runde og en lille bitte smule større.
Men det er selvfølgeligt smart, hvis man mestrer det, ikke bryder sig om at åbne ringe og ikke skal bygge et "følsomt" mønster ;)-

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: man 23. jan 2012 14:10 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Som jeg forstod det så er det en ring ovenpå den første(inderste) derfor er det jeg mener at den inderste ring må da blive lige som hvis der kun var en ring, ikk'. Det er sådan jeg opfatter en dobbelt opriglingen. :think:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: man 23. jan 2012 18:46 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Som jeg forstod det så er det en ring ovenpå den første(inderste) derfor er det jeg mener at den inderste ring må da blive lige som hvis der kun var en ring, ikk'. Det er sådan jeg opfatter en dobbelt opriglingen. :think:
På den måde vil ringene få to forskellige størrelser, og de mindste (inderste) vil - som du skriver - svare til enkeltopriglede ringe.

Jeg er ret sikker på, det SiN mener med dobbeltoprigling, er det, jeg har prøvet at vise på billedet ovenover, hvor der oprigles to tråde ad gangen - side om side. Her får alle ringene samme størrelse, og ringene vil, når de saves, få en åbning på nabotrådens diameter.

Billede


Billede


Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker