Switch to full style
Her kan du eksperimentere med både nye og gamle teknikker, tanker og ideer, vende skitser med resten af forum, poste og diskutere processbilleder - både de heldige og fiaskoerne.
Dette er også stedet, hvor vi i fællesskab kan lege med det ukendte.
På legepladsen er det ikke det færdige produkt, der er i fokus men vejen til det.
Kom ind og leg med...
Skriv et svar

tromle polering

man 23. jan 2012 21:53

God aften
Hvordan er det med en trommle poler, kan der bruges det samme polervand til sølv og de røde metaller. Jeg har lige brugt det til sølv og er nu igang med en ring i røde metaller. ;)- .

Re: tromle polering

man 23. jan 2012 22:39

Bruger noget poler sæbe fra smykkebixen, tror det var 49 kr. for en flaske. skifer altid når jeg tromler. Men der går også "lang" tid imellem og kuglerne risikerer at få "rust" hvis de ligger for længe i vandet. (glemte mit glas med kugler og vand lidt over 1½ uge.... i vinduet.) Dog tror jeg det er væk igen siden sidste polering.
Har også hørt nogle "bare" bruger sulfo (opvaskemiddel).

Mener dog at man skal skifte når det er røde/ hvide metaller.

Ravsted hus har normalt en super vidensbank, men de er ved at opdatere hjemmesiden, så den del er nede lige nu.

Men ellers når engang det kommer kommer det her.

http://ravstedhus.dk/info/Overflade_118l1.aspx?t=5

Re: tromle polering

man 23. jan 2012 22:40

Jeg har ikke nogen erfaring med tromle og polervand, men fra sølv til farvede metaller, burde der ikke opstå de store problemer.
Det kan der måske godt den anden vej.
Hvad er der dersens polervand helt præcist? Fortyndet svovlsyre (H2SO4)? Hvis det er, kan du ikke putte sølv i efter kobberholdige metaller - i hvert fald ikke, hvis du bruger stålkugler.

Et af de patinerings projekter jeg endnu ikke har nået i farve-eksperimentet er nemlig at coate sølv med kobber, ved at vikle ståltråd om sølvet, og så putte det i det sædvanlige efter-lodnings-10%-svovlsyrebad, hvor der er en dejlig masse kobber opløst. Teoretisk burde noget af kobberet binde sig til sølvet, og jeg tror det samme vil ske i en tromle med stål og svovlsyre (hvis det er det, polervandet består af - men er det det?).
Uden stålet er der ingen problemer med at bruge samme syre til farvede metaller og derefter sølv, men det er jo nok lidt svært at undvære kuglerne i tromlen.

Nå, har lige slået efter - det er åbenbart noget poleresæbe man bruger.
Her skal stålkuglerne renses ved hvert skift, men det er især vigtigt ved skift fra farvede metaller til sølv og ved skift fra oxyderede ting til ikke-oxyderede ting - men man bør gøre det ved alle skift ;)-

Stålkuglerne kan renses med Uron N31

Ivan skrev:Jeg har lige brugt det til sølv og er nu igang med en ring i røde metaller. ;)- .
Det vil vi da gerne se... :D

Billede

Re: tromle polering

man 23. jan 2012 22:54

Tak for hurtigt svar. Har i ikke andet at lave på denne tid af natten, skal i ikke sove :dance: :dance:
Jeg skal nok tage billeder og lægge op.

Re: tromle polering

man 23. jan 2012 22:57

Ivan skrev:Tak for hurtigt svar. Har i ikke andet at lave på denne tid af natten, skal i ikke sove :dance: :dance: .



Man kan sove, når man bliver gammel ... sagde jeg altid, da jeg var yngre (gaaaaab!)

Re: tromle polering

man 23. jan 2012 23:01

Når man bliver 50 har man ret til at kalde sig gamle, så det har Jeg så gjort i 55 år på søndag O:-) x_x ^#(^

Re: tromle polering

tirs 24. jan 2012 00:11

Ivan skrev:Har i ikke andet at lave på denne tid af natten, skal i ikke sove :dance: :dance:
Natten?!? Det var jo stadigt først på aftenen :))
Og på denne tid af døgnet, er det jo man har tid til at lege. Bare at sove den væk er jo spild af tid Billede

Ivan skrev:Når man bliver 50 har man ret til at kalde sig gamle, så det har Jeg så gjort i 55 år på søndag O:-) x_x ^#(^
Ha Haaaaaaaa =))
Undskyld, men den sætning er som skabt til misforståelse - med mindre du bliver 105 år på søndag... ? :p :x- Billede

Billede

Re: tromle polering

tirs 24. jan 2012 14:09

Ja du er hurtig, det var nemlig meningen at det skulle kunne mistolkes. :)) :))

Re: tromle polering

ons 25. jan 2012 10:58

Ivan skrev:Tak for hurtigt svar. Har i ikke andet at lave på denne tid af natten, skal i ikke sove :dance: :dance:
Jeg skal nok tage billeder og lægge op.



Jo skal nok komme til at sove, på et eller andet tidspunkt.

Re: tromle polering

lør 23. jun 2012 22:10

når jeg tromlepolere mine ting jeg har lavet så bruger jeg ikke det sæbe der kan købes hos ravstedhus...helt almindelig flydende håndsæbe virker ligeså godt....jeg har heller ikke oplevet det i siger med at kuglerne de ruster...jeg hælder vandet fra gennem en sigte og skyller fri for sæberester...og kommer stålkuglerne tilbage i tromlen...sætter gummilåget på igen...og skruer metallåget på....så kan de stå i månedsvis uden der sker noget...
Skriv et svar