Switch to full style
Her kan du eksperimentere med både nye og gamle teknikker, tanker og ideer, vende skitser med resten af forum, poste og diskutere processbilleder - både de heldige og fiaskoerne.
Dette er også stedet, hvor vi i fællesskab kan lege med det ukendte.
På legepladsen er det ikke det færdige produkt, der er i fokus men vejen til det.
Kom ind og leg med...
Skriv et svar

Mini bore maskine - dremel eller?

søn 18. mar 2012 18:58

Hej :)

Jeg tænker på at jeg skal have fat i en lille bore maskine.

Det jeg har brug for er en lille maskine jeg selvfølgelig kan bore huller med men som ejg også kan sætte kuglefræsere, fattefræsere og noget ti lat polere i.

Så mine spørgsmål lyder:
JEg vil gerne købe borene hos ravstedhus da borene derinde er "guldsmederelaterede" så det mest overskueligt at hitte rundt i :)
Kan ejg så godt købe en dremel? altså kan borene fra ravstedhus bruges deri?
Eller er der måske en billigere maskine?

Og hvad skal jeg bruge til at polere med? Både polermasse og nogle børster.

Sikke en masse, håber jeg har udtrykt mig klart nok så det kan forstås :)

Re: Mini bore maskine - dremel eller?

søn 18. mar 2012 19:20

Ups kan se denne skulle have været under materialer..
Kan indlægget rykkes?

Re: Mini bore maskine - dremel eller?

man 19. mar 2012 20:05

Jeg har en bilig maskine købt i lidel, og min mands bord fra hans drimmel passer også der til, da der er nogle hovedre som kand udskiftes så alle mulige størelser passer i den.
jeg synes ikke den er god til at poler med, jeg kommer et sted hvor vi har en stor maskine og den er god, men jeg bruger også en tromle med poler stifter i og den er jeg glad for og lader den gerne køre i en 10 12 timer.

Re: Mini bore maskine - dremel eller?

man 19. mar 2012 22:34

Jeg har en Dremel og den er udmærket. Men ikke den ledningsfrie udgave - den er for 'svag'. Et alternativ er Proxxon (stavemåde?). Du kan bruge dele fra Dremel i Proxxon og omvendt.

Re: Mini bore maskine - dremel eller?

tirs 20. mar 2012 00:41

-

Jeg elsker min lille Proxxon, da den ikke er så stor og klodset at sidde med.

Billede


Men der er mange Proxxon muligheder...

Som Havfruen skriver er det smart med et sæt spændekæber, så du kan bruge alverdens slibe/fræsere:

Billede


Slibe/fræsere man køber til smykkebrug er normalt ~2.3mm, hvor dem fra byggemarkeder ofte er 3mm - og de kan IKKE bruges i de samme maskiner med mindre man skifter spændekæberne.
Men af og til følger der forskellige spændekæber med maskinerne.

Det vigtigste er nu nok, at du vælger noget med variabel hastighed, og som kan køre "langsomt" (minimum hastighed et sted mellem 1 og 5000 omdr), for du har sikkert oftere brug for en lav hastighed, end en høj. Desuden har nogle redskaber, som f.eks små matérbørster, en lav max hastighed.

Og så kan man jo altid drømme...
... for der er en del Minimotorer, Micromotorer og hængeboremaskiner, man kan savle over...

Billede


Til at polére med (efter slibning med smergelpapir eller gummislibere eller slibebørster) bruger jeg mandreller med stofskiver + poléremasse.

Først brun slibemasse:

Billede


Derefter blå poléremasse:

Billede


Og går jeg helt i selvsving - hvid højglans på en garnskive

Billede


(der skrubbes grundigt med en blød børste og opvaskemiddel mellem hvert trin)

Billede


Billede

Re: Mini bore maskine - dremel eller?

tors 22. mar 2012 13:41

Millebilleee skrev:Hej :)

Jeg tænker på at jeg skal have fat i en lille bore maskine.

Det jeg har brug for er en lille maskine jeg selvfølgelig kan bore huller med men som ejg også kan sætte kuglefræsere, fattefræsere og noget ti lat polere i.

Så mine spørgsmål lyder:
JEg vil gerne købe borene hos ravstedhus da borene derinde er "guldsmederelaterede" så det mest overskueligt at hitte rundt i :)
Kan ejg så godt købe en dremel? altså kan borene fra ravstedhus bruges deri?
Eller er der måske en billigere maskine?

Og hvad skal jeg bruge til at polere med? Både polermasse og nogle børster.

Sikke en masse, håber jeg har udtrykt mig klart nok så det kan forstås :)





Til dette spørgsmål er jeg en Proxxon-mand. Der findes et hav ;) af tilbehør til en Proxxon.
Hvis du har råd til det så er det helt rigtige jo en hængeboremaskine, som væres alle sammen BR henviser til, her styre du omdringer med fodpedal og bor-fræsestifter er,normalt, 2,35mm hvilket passer til håndtag til hængeboremaskine. Der er selvfølgelilg ulemper ved en hængeboremaskine ;)- den er dyr o g den er dejlig at arbejde med.

:happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone:
Skriv et svar