Dato og tid er tirs 21. maj 2024 07:15

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: fre 30. apr 2010 10:46 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
det er arbejdet vær at slibe sten de bliver så smukke af det Her på fur er vi så hældig at have forstenet moler. Det er grå og kedelig når det bare er på stranden , men bliver flotte når de har været i tromlen
Billede
Den sten har en forsil i sig og det er ikke tit man er så heldig at finde den slaks ,
Billede
Billede
og ale de sten jeg her har vist er allde solgt.

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 30. apr 2010 12:48 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
mht strandstenene, så ville jeg være tilfreds, hvis jeg blot kunne gennembore dem og så bruge dem til perler - de er nemlig, som i alle siger- ret fantastiske

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 30. apr 2010 13:19 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
Det er meget svært at gennembore sten. min mand bore selv huld til den lille sølv dems vi sætte på toppen men det er heller ikke helt igennem. hvis du vil bore helt igennem skal du faktis bore fra begge sider og med et maget skarp bord og under vand eller med noget kølervæske til sten som skal til da boret ellers løber varmt. det der går galt er at når stenen bryder i bunden river den flige af stenen

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 30. apr 2010 14:15 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
Jah, jeg har læst om tenikkerne til gennemboring af sten og kigget i anku's katalog med boremaskiner og diamantbor og kølepasta og andre dyre sager. det værste er vel at borene ikke rigtigt holder til mere end 10-20 sten, når man har fundet teknikken. det virker så pokkers besværligt og ufremkommeligt, at jeg bare føre for at sige: screw it.
men når tanken bliver ved med at sværme om emnet, så er der måske ingen vej udenom. :?: :drool:

lige nu tænker jeg, at intet kunne være smukkere end egne fundne og gennemborede strandsten på en snor.
og det koster megen tid og mange penge - ikke materialet men remedierne - kors :ymdevil: :ymsick: 8-} b-(

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 30. apr 2010 18:02 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: fre 7. aug 2009 07:13
Indlæg: 874
Geografisk sted: Als
De er helt specielle og smukke, de moler smykker Havfrue !! @};- @};- @};-
Har lige kigget på moler her på nettet.
Det findes åbenbart kun på Fur og Mors?
Det er ærgeligt at det er så svært at bore selv osv, men jeg har det nok ligesom dig Pia,
der må være en udvej, så vi ikke bare skal sværme om emnet.
Om ikke andet så kunne man undvære hullerne, nu det er så besværligt.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 30. apr 2010 18:16 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
man kan jo bore et hul i hver side og lime en sølv øsken i og så samle dem med o ringe eller snoninger der er jo ingen der siger at der skal være hul igennem en perle eller også må i wappe noget omkring stene. og ja moleret findes kun de her to steder hvor laget er så tygt at det kan svare sig at udvinde det. der er moler andre steder i verden men kun i få sm tykelser og her hos os ar alle bakkerne lavet af moleret.
i får lige lidt billeder med nogle af vores skranter.
Billede
Billede
Billede
og i kan jo bare komme op til os så skal jeg nok vise jer runt.

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 30. apr 2010 20:21 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
Indlæg: 1086
smukke skrænter. ligner ..................... jaspis
det er molerssmykkerne bestemt også

_________________
Billede LOKE'S GHOST


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 13. nov 2011 13:20 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: søn 13. nov 2011 12:48
Indlæg: 24
Hej, undskyld jeg lige graver en ældre tråd frem, ville ikke ligefrem starte en ny når titlen passede så godt.

Vi (Sten & Fritid) deltog i forrige weekends sten og smykkemesse på Fyn. Jeg kunne der konstatere at der står rigtig rigtig mange tromlemaskiner rundt omkring hos folk i skabe og på lofter. Dem jeg snakkede med ville meget gerne igang med at slibe sten igen for at kunne bruge egne unikke danske sten til deres smykker, men enten havde maskinen knækket kilrem (typisk Lortone problem), manglede pulver eller folk havde glemt hvordan man brugte den.

Har nogle af jer maskiner stående i gerne vil igang med at bruge igen så kontakt os, vi har handlet med slibemaskiner og tilbehør siden 1984 og kan hurtigt hjælpe jer igang.
Mangler i bare en brugsanvisning til tromlemaskinen kan den downloades fra vores hjemmeside her http://stenogfritid.dk/dk, slibepulver kan købes på webshoppen og kilremme kan i kontakte os angående. Vi har også masser af smykkematerialer;-)

Så få gang i jeres tromlemaskiner igen og få endnu en grund til en god tur på stranden - husk varmt tøj og noget at samle sten i :-)

---
PS: Mht. at bore helt igennem sten er det korrekt at det er en vanskelig affære hvor man helst skal have hullerne til at mødes på midten. Borer man helt igennem går det galt 8 ud af 10 gange. Et alternativ er en ultralydsboremaskine, men den koster vist stadig 8000+ kr, så der skal man vist være en klub eller lignende før det kan svare sig. To huller og en sølvøsken i hver er også stadig en god og holdbar løsning.


Senest rettet af Stenogfritid.dk man 11. maj 2015 16:07, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 13. nov 2011 14:26 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 14. jun 2009 08:15
Indlæg: 1417
Geografisk sted: Virum
Du er velkommen til at trække gamle tråde frem, det hjælper nogle gange til inspiration og dejligt med én der har lidt erfarring med tromler.

Velkommen til forøvrigt.. :ymhug:


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker