Dato og tid er tors 28. mar 2024 12:30

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Lodning?
Indlæg: tirs 25. dec 2012 19:29 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: ons 13. okt 2010 11:56
Indlæg: 94
Hvad har jeg brug for, hvis jeg gerne vil lodde?

Min mand har nemlig købt loddekolbe http://www.harald-nyborg.dk/p8137/weller-mini-gasbraender-wt13eu, tinsuger, loddetin http://www.harald-nyborg.dk/p5618/elektronik-loddetraad (skal man ikke bruge loddesølv til sølv?), "den 3. hånd" samt denne: http://www.harald-nyborg.dk/p9773/weller-hobbykit

Er i tvivl om det er godt nok til at bruge til smykker - og tænkte, at I nok har svar på det ;)


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Lodning?
Indlæg: tirs 25. dec 2012 19:36 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: ons 13. okt 2010 11:56
Indlæg: 94
Og hvad har man brug for efterfølgende for at gøre det hele pænt...altså det skal vel behandles efterfølgende?


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Lodning?
Indlæg: tirs 25. dec 2012 21:47 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 24. jul 2010 19:58
Indlæg: 1215
Geografisk sted: Sulsted, nord for Aalborg.
http://www.ravstedhus.dk/info/Sammenf%C ... .aspx?t=48

Gasbrænderen kan bruges, sådan en jeg har brugt, men ønsker mig en bedre model der kan mere.
lodde tin, er noget "hø" på ægte metaller kan det lave mærker og huller, og så holder det ikke ret godt.
Prøv at læse på linket oven for også søge på nettet.
Smedehytten der var medlem herinde var rigtig sød til at komme med gode råd dengang.

_________________
Hav en god og glad dag. Dem trænger vi alle til.


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: Lodning?
Indlæg: tirs 1. jan 2013 19:50 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: ons 13. okt 2010 11:56
Indlæg: 94
Mange tak for hjælpen...hm...kan godt se, at der skal investeres lidt, hvis jeg skal igang med at lodde. Nu må jeg vist lige overveje hvad jeg gør :-\


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Lodning?
Indlæg: tirs 1. jan 2013 21:18 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: lør 21. maj 2011 13:34
Indlæg: 161
AnneSkovsgaard skrev:
Mange tak for hjælpen...hm...kan godt se, at der skal investeres lidt, hvis jeg skal igang med at lodde. Nu må jeg vist lige overveje hvad jeg gør :-\


Du skal da bare ha' en loddepistol. et passende underlag, flux og syre og så noget slaglod. Til selve det at lodde.

Efterbehandling - file og smergellærred.

Der er 1000+ videoer på youtube om at lodde - så det er bare at gå i gang :-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: Lodning?
Indlæg: ons 2. jan 2013 22:43 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: ons 13. okt 2010 11:56
Indlæg: 94
mjanneh skrev:
AnneSkovsgaard skrev:
Mange tak for hjælpen...hm...kan godt se, at der skal investeres lidt, hvis jeg skal igang med at lodde. Nu må jeg vist lige overveje hvad jeg gør :-\


Du skal da bare ha' en loddepistol. et passende underlag, flux og syre og så noget slaglod. Til selve det at lodde.

Efterbehandling - file og smergellærred.

Der er 1000+ videoer på youtube om at lodde - så det er bare at gå i gang :-)


Hvad har man brug for af file og smergellærred? Er det nok til at få det pudset fint igen?


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Lodning?
Indlæg: tors 3. jan 2013 08:41 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: ons 13. okt 2010 11:56
Indlæg: 94
Kunne du tænke dig at finde nogle links? Kan ikke finde det til håndboldliga på ravstedhus...sikkert fordi jeg ikke helt ved hvad jeg skal lede efter...


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Lodning?
Indlæg: tors 3. jan 2013 09:14 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: fre 13. aug 2010 18:10
Indlæg: 197
Geografisk sted: Vester Åby
Når du nu har loddet på dit sølv skal det først lægge i syre. Jeg bruger eddeke syre 32% som jeg har en gammel kaffe maskine jeg varmer op i. Men pas på det lugter forfærdeligt så der skal være god udluftning. Efter at have syret det vasker ejg det med rent vand og derefter med en børste og brunssæbevand.
Efter behandlingen er så først en helt almindelig fil. Jeg har lidt forskellige størelser mest fordi den store fil kan være svær at få ind i krogene. Jeg filer som regl kun der hvor der er rester af slaglode gods. bag efter puder jeg det med sandpapir korn 240 og så 400, 600, 800 og til sidst 1000 når jeg har være denne proces igennem skulle du kunne polere det helt blankt op. men det er vigtigt at du er grundi med dit snadpapir. Det sandpapir kan du købe i en hver tømmerhandel. du kan selvfølgelig også købe det på ravstedhus.

Ravstedhus har lavet en temavis om hvad du skal have på dit værkset. måske har de også lavet en om at lodde det ved jeg ikke men du kan da ringe og spørge eller se om du kan låne dem på dit biblotek.

Jeg håber du kan bruge denne forklaring til noget.

_________________
Hilsen Smykke damen


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Lodning?
Indlæg: tors 3. jan 2013 09:49 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: ons 13. okt 2010 11:56
Indlæg: 94
smykke damen skrev:
Når du nu har loddet på dit sølv skal det først lægge i syre. Jeg bruger eddeke syre 32% som jeg har en gammel kaffe maskine jeg varmer op i. Men pas på det lugter forfærdeligt så der skal være god udluftning. Efter at have syret det vasker ejg det med rent vand og derefter med en børste og brunssæbevand.
Efter behandlingen er så først en helt almindelig fil. Jeg har lidt forskellige størelser mest fordi den store fil kan være svær at få ind i krogene. Jeg filer som regl kun der hvor der er rester af slaglode gods. bag efter puder jeg det med sandpapir korn 240 og så 400, 600, 800 og til sidst 1000 når jeg har være denne proces igennem skulle du kunne polere det helt blankt op. men det er vigtigt at du er grundi med dit snadpapir. Det sandpapir kan du købe i en hver tømmerhandel. du kan selvfølgelig også købe det på ravstedhus.

Ravstedhus har lavet en temavis om hvad du skal have på dit værkset. måske har de også lavet en om at lodde det ved jeg ikke men du kan da ringe og spørge eller se om du kan låne dem på dit biblotek.

Jeg håber du kan bruge denne forklaring til noget.


Det kan du tro jeg kan. Mange tak ;) hvad polerer du med?


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
 Titel: Re: Lodning?
Indlæg: tors 3. jan 2013 19:54 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: fre 13. aug 2010 18:10
Indlæg: 197
Geografisk sted: Vester Åby
Jeg har købt mig en polertromle. Så der smidder jeg alt i og lader den gøre det håre arbejde.

_________________
Hilsen Smykke damen


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker