Dato og tid er tors 28. mar 2024 13:42

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons 3. nov 2010 19:18 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Jeg har prøvet at samle lidt af det jeg tidligere har skrevet rundt omkring i forskellige tråde, så det er nemmere at overskue det med billeder og DropBox.

Jeg ved ikke hvor mange af jer, som endnu ikke har en DROPBOX, men det er altså noget af det smarteste jeg har set længe (scroll-klik på de links du vil følge - så åbner de i nye faneblade).

Hvad er DropBox?

En DropBox er et lille gratis online lager (2GB), hvor man kan lægge kopier af de vigtigste billeder, dokumenter, bogmærker m.m. Ikke noget nyt ved det.
Det smarte kommer når man installerer programmet på sin computer. Her laves en dropbox-mappe som automatisk synkroniserer med online-dropboxen. Man lægger altså bare sine ting i mappen på computeren, og så kører resten af sig selv.
Har man flere computere, kan man med fordel have programmet på dem alle.

Programmet er nemt at installere og endnu nemmere at bruge.

Helt enormt smart bliver det, hvis man deler undermapper med andre.
Lægger jeg f.eks et billede i min mappe "smykker" som jeg deler med et par andre, vil de lidt efter have billedet i deres "smykker"-mapper, på deres computere, og der vil poppe en lille besked på i nogle sekunder, som fortæller dem, at det er blevet tilføjet et billede i deres dropbox.
Der er altså ikke noget med at maile/uploade gennem browser (Firefox/Internet Explorer/og andre), linke til billed-websider eller sende cd-skiver med posten og sådan noget.
- det er bare at smide en kopi af billedet i din egen delte dropbox-mappe og Billede - så har de andre det også.


Men - det bliver bedre...

For DropBox kan også bruges til at hoste billeder.
Programmet laver en mappe på din computer, hvor undermappen [public] bruges til billed-hosting. Her kan man så selv lave yderligere undermapper (NB! Lav en god mappestruktur fra starten. Ændrer du senere mappenavne eller flytter dem rundt, vil de links man får også ændre sig, hvilket betyder at tidligere brugte links ikke længere viser nogen steder hen).
Billederne man vil bruge lægges bare i mappen, så uploades de automatisk til ens online DROPBOX. Når man vil bruge et billeder finder man det bare i mappen/undermappen på sin computer, højreklikker på det, vælger [Dropbox] og [Copy Public Link] og så er det klart til at indsætte (Ctrl+v) i dit indlæg.

Billede

Billedet indsættes på vanlig vis:

Billede

Og DropBox kan mere...

For at lave et album/galleri, skal man placere de billeder man vil have i galleriet i deres egen mappe. Denne mappe placeres så i DropBox undermappen [Photos]. Når man så højre-klikker på sin mappe (hvad den end hedder) får man følgende 4 muligheder:

Billede

Linket man får ved at vælge [Copy Public Gallery Link] kan enten indsættes direkte i et indlæg, en mail og lignende,
eller lægges under en TEKST i et indlæg.

Eksempel direkte indsat:
http://www.dropbox.com/gallery/7281444/ ... 9?h=a7bff7

Eksempel lagt under ordet TEKST:

Billede

Resultat:
TEKST

Når man bruger linket kommer man først ind til en slags oversigt, og klikker man på et billede, kommer man ind i selve galleriet. Her bladrer man frem og tilbage oppe i toppen.

---

Hvis ens DropBox ikke starter automatisk op, kan man højreklikke på det lille DP-ikon nede i højre hjørne og vælge [Preferences...]:

Billede

Billede

---

Til dem der har lyst til at få en Dropbox - her er et link der giver 250MB ekstra plads (så man starter med 2.25GB):



----------------------

Billed-Resizing

Der findes utallige programmer, der kan resize dine billeder. Alle billedbehandlingsprogrammer kan, men der findes også specialprogrammer, der ikke kan andet, og endelig er der rigtig mange online muligheder.

Selv er jeg glad for PhotoShop (kongen indenfor billedbehandling)
og PaintShopPro7 (en gammel primitiv sag der bare virker og starter op på 1 sek).

Men jeg har også et godt program PIXresizer, der kan resize en hel mappefuld billeder på ingen tid.
PIXresizer kan downloades gratis HER

Vejledning til PIXresizer:

★ Først placeres alle de billeder der skal resizes i deres egen mappe.
★ PIXresizer startes
1 Fanen for multiple files vælges
2 Kilde-mappen vælges (den billederne ligger i)
3 Destinations-mappen vælges - f.eks en undermappe i [My DropBox]/[Public]
4 Til fora-billeder er det smart at vælge bredden
5 Den nye størrelse vælges
6 Fil-formatet vælges - jpeg (jpg) er det "normale"
7 Start konverteringen

Billede

Fordelen ved at bruge et program på computeren er,
at du slipper for at bruge tid og båndbredde på at uploade de store billeder Billede

Billede

_________________
Billede


Senest rettet af BlueRaven fre 22. jul 2016 23:24, rettet i alt 8 gange.

Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 3. nov 2010 19:38 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 23. sep 2010 21:17
Indlæg: 614
Geografisk sted: Jammerbugt/Nordjylland
Jamen, jamen altså - sikke et program :-D
Nå, men nu prøvede jeg lige og ville lave et galleri MEN jeg kan ikke få "Copy P.Galleri" frem og ja, den ligger i en undermappe til Photo ... Help please

_________________
Bettina


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 3. nov 2010 20:37 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
FrkBettina skrev:
Jamen, jamen altså - sikke et program :-D
Nå, men nu prøvede jeg lige og ville lave et galleri MEN jeg kan ikke få "Copy P.Galleri" frem og ja, den ligger i en undermappe til Photos ... Help please

Hmm - her er lige et billede:

Billede

De pink pletter er almindelige klik, den gule et højreklik og ved den grønne, skal du bare holde musen hen over.

I [Photos]-mappen, kan man ikke linke til enkelte billeder, men kun til mapperne.

Og så skal mappen selvfølgelig være færdiguploadet til online-droppen før du kan få et link (tror jeg nok).
Den skal altså være grøn, ikke blå:

Billede

Hjalp det noget?

Billede

_________________
Billede


Senest rettet af BlueRaven tors 4. nov 2010 00:04, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 3. nov 2010 22:35 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 23. sep 2010 21:17
Indlæg: 614
Geografisk sted: Jammerbugt/Nordjylland
Nej, desværre - har været inde og læse i Dropbox og står nøjagtig det samme som du skriver .... Jeg må have lagt mapperne forkert på en eller anden måde, som jeg ikke lige kan finde ud af, synes bestemt mine mapper ligger rigtigt når jeg ser på dit billed men kan bare ikke finde "fejlen" ~x(
Og uanset, hvilken mappe jeg klikker på, får jeg ikke Copy P.Gallery frem..
Tog et screenshot, men det kan jeg f.... ikke finde ud af at gemme så det kan vises her ... får snart kuk nu :ymsick:
:D


EDIT: Nu ser jeg lige at min Photo mappe er en under mappe til Public, kan det være fejlen ??

_________________
Bettina


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. nov 2010 00:00 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
FrkBettina skrev:
EDIT: Nu ser jeg lige at min Photo mappe er en under mappe til Public, kan det være fejlen ??

Ja, helt sikker. [Photos]-mappen, skal være den der ligger i mappen [Dropbox] (eller [My Dropbox])

FrkBettina skrev:
Tog et screenshot, men det kan jeg f.... ikke finde ud af at gemme så det kan vises her ... får snart kuk nu :ymsick: :D

LOL - enkeltbilleder skal i mappen [Public] eller i undermapper til denne.
Her får du følgende muligheder ved højreklik på billedet (under dropbox)

Billede

Og det er den sidste skal bruge

Billede

*Tilføjelse: De vigtige DropBox-mapper

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. nov 2010 08:12 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 23. sep 2010 21:17
Indlæg: 614
Geografisk sted: Jammerbugt/Nordjylland
Tak.... :-D
Tror jeg sletter alt og får styr på de mapper :D
Hvordan får du dine screenshots gemt som foto ? Jeg kan kun finde ud af, at gemme dem som dokumenter og derfor kan jeg ikke indsætte dem som fotos (logisk nok)

_________________
Bettina


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. nov 2010 08:38 
Offline
Safir
Safir
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 18. sep 2010 13:48
Indlæg: 417
FrkBettina skrev:
Tak.... :-D
Tror jeg sletter alt og får styr på de mapper :D
Hvordan får du dine screenshots gemt som foto ? Jeg kan kun finde ud af, at gemme dem som dokumenter og derfor kan jeg ikke indsætte dem som fotos (logisk nok)


sætter altid mine ind i paint, det er det program der følger med windows.. så gemmer jeg dem som jpg filer
(det ligger under: start, alle programmer, tilbehør.... her på min

_________________
Billede
Women are angels!
And when someone breakes our wings, our spirit or our hearts, we simply continue to fly – on a broomstick – We’re flexible like that…

Billede


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. nov 2010 08:55 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 23. sep 2010 21:17
Indlæg: 614
Geografisk sted: Jammerbugt/Nordjylland
Tak Kallie - jeg bliver da bare så klog :D

_________________
Bettina


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. nov 2010 14:25 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
FrkBettina skrev:
Tror jeg sletter alt og får styr på de mapper :D

Ja, hvis der går helt ged i det, kan man jo altid reinstallere ;)

kallie skrev:
FrkBettina skrev:
Hvordan får du dine screenshots gemt som foto ?

sætter altid mine ind i paint, det er det program der følger med windows.. så gemmer jeg dem som jpg filer

Selvfølgelig!!! Det har jeg aldrig tænkt på. Jeg bruger jo normalt mine billedbehandlingsprogrammer, men når jeg er på besøg og skal hjælpe med andre computere, er jeg altid en smule lost, når de ikke har billedbehandling installeret.
Men det er jo klart - Paint er der altid (Og jeg skal da lige love for, det har udviklet sig siden først i 90'erne, hvor jeg så det sidst) :-D Tak Kallie :ymhug:

---

Et lille fif til dem der bruger FireFox. Hvis man har brug for et screenshot af en hel side (mere end der kan være på skærmen), findes der en lille plug-in, der klarer opgaven med lethed (eller i det mindste med 1 eller 2 klik). Det hedder Pearl Crescent Page Saver Basic.
Jeg bruger det altid, når jeg køber noget på nettet - f.eks på ebay - det er jo rart at kunne bevise, hvad der stod i beskrivelsen, hvis noget går galt...

Når man har installeret sin plug-in (og genstartet FF), får man et lille kamera nede i browserens højre hjørne.
Trykker man på den lille pil får man følgende muligheder:

Billede

Da jeg altid gemmer hele sider, har jeg sat min op til at gøre det, hvis jeg trykker på selve kameraet dernede.
Dette ændres under [Gem side-indstillinger...]

Billede

Her kan man også vælge, hvor billederne skal gemmes, hvordan de skal navngives m.m. (under fanen Skærmskud)

Billede

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 4. nov 2010 18:53 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 23. sep 2010 21:17
Indlæg: 614
Geografisk sted: Jammerbugt/Nordjylland
Med fare for, at lyde meeeeeget langsoooom opfattende - er det så korrekt forstået, at:
1. Fotos i "DB - Photo" er til f.eks Galleri og derfra kan man ikke Copy Link ?
2. Fotos i "DB- Public" er til Copy link ?
:)-

_________________
Bettina


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker