Her kan du eksperimentere med både nye og gamle teknikker, tanker og ideer, vende skitser med resten af forum, poste og diskutere processbilleder - både de heldige og fiaskoerne.
Dette er også stedet, hvor vi i fællesskab kan lege med det ukendte.
På legepladsen er det ikke det færdige produkt, der er i fokus men vejen til det.
Kom ind og leg med...
Skriv et svar

Garn-halsorm...

fre 30. sep 2011 23:50

Som bud på en superskurk i september2011-konkurrencen lavede jeg denne Midgårdsorm:

Billede


- og som lovet, skal I have lidt undervejs-billeder:

Først blev der brugt nogle timer på at flette 16 stykker garn, til den skællede ormekrop:
Billede


Så blev det muffetid. Noget gammel messingplade blev gravet frem:
Billede


4 pladestykker blev savet ud - muffernes diameter skulle være ca 0,9cm, så længden på pladerne skulle være ca 2,8cm, og bredden på de to mindste plader skulle være mindst 1cm:
Billede

Billede


De 4 plader skulle formes til 4 cylindere.
Først blev kanterne, der skulle loddes, filet til:
Billede


Og derefter bukkedes pladerne, så samlingerne sluttede tæt:
Billede

Billede


Der blev flusset og loddet med hårdt slaglod, som blev placeret under samlingerne:
Billede

Billede

Jup - jeg ved det, en af lodningerne fik for meget varme toppen, men heldigvis skal den del af cylinderen senere slibes væk, så jeg lader den bare være, som den er.

Cylinderene hamredes runde:
Billede

Billede


Her har jeg sat en blyant fast i skruestikken og sat en af de store cylindere ned over den, for at file en halvrund fordybning i den ene ende:
Billede


En af de små cylindere blev placeret i fordybningen, og der blev loddet med vegt lod:
Billede


Det overskydende materiale (lille cylinder) blev filet væk, og formen slebet til:
Billede


Og så var det bare at vælge den ønskede overfladefinish og lime fletningen i mufferne - og her var tiden så fremskreden, at der ikke var tid til flere billeder...

... Men nu lidt senere, fik jeg taget et par stykker mere af det færdige resultat:
Billede

Billede

Billede

På et tidspunkt laver jeg nok en anden "krog" med hoved og hale, så det bliver en dobbeltorm, men den skal stadig være, så jeg kan smutte et vedhæng ind på midten, hvis jeg har lyst.

Billede
Senest rettet af BlueRaven lør 1. okt 2011 03:54, rettet i alt 1 gang.

Re: Garn-halsorm...

lør 1. okt 2011 00:41

Jeg er fascineret over alt det arbejde du altid lægger i dine smykker. Og at du så også har overskud til at tage os med igennem processen... ^:)^ ^:)^ ^:)^

Re: Garn-halsorm...

lør 1. okt 2011 01:04

Utrolig flot arbejde rå og smuk kæde

Re: Garn-halsorm...

lør 1. okt 2011 06:16

midgårds ormen. perfekt navn til smykket.

jeg er enig med Bæk. den er smuk i al sin "rå-hed". og tænk sig at have overskud til at lave låsen selv. ret utroligt- som Charlotte skriver.

den der flette-tingest er også ret dekorativ.

Re: Garn-halsorm...

lør 1. okt 2011 08:23

Flot og rå og dejligt med alle dine billeder :clap:

Re: Garn-halsorm...

lør 1. okt 2011 09:45

En stor ^:)^ ^:)^ ^:)^ ^:)^ for at vi kan være med og se hvordan du arbejder med at lave et lækkert smykke ^:)^ ^:)^ ^:)^ @};-

Re: Garn-halsorm...

lør 1. okt 2011 10:13

Hvor er det flot, både smykket og beskrivelsen, respekt!!!

Re: Garn-halsorm...

tirs 4. okt 2011 18:45

Ja du kan det der, både med smykker og forklaring :clap: :clap: :clap:
Skriv et svar