Dato og tid er tors 28. mar 2024 18:43

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Jade og jade
Indlæg: man 12. dec 2011 16:17 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: lør 21. maj 2011 13:34
Indlæg: 161
Hej

Jeg har noget 'alm' jade (en ældre figur af en kat!) og noget olivenjade og en tredje type også. Prøver - uden det store held - at finde ud af forskellen. Det ikke-almindelige jade kaldes jo også ny jade, men der er ikke helt enighed om, hvori forskellen består.

Selv har jeg opfattet alm jade som 'rigtig' og ny jade som en billigere, delvis fake udgave - men det er vist forkert?

/Marianne


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 13. dec 2011 10:19 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 5. mar 2009 16:10
Indlæg: 986
Geografisk sted: Nordsjælland
Ja den jade Verden er ikke helt til at finde rundt i.

Men som jeg har læst det - så er ny jade, en farvet serpentinart.

Den rigtige gl.dags grønne jade - kaldes jadeit.

Og så er der bjergjade - som er dolomitmarmor.

_________________
De bedste hilsner
Mette


:angelic-little:

Venner er som engle, som hjælper os til at flyve når vores egne vinger har glemt hvordan. :angelic-flying:


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 13. dec 2011 21:57 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Jade er en fællesbetegnelse for de to mineraler Nefrit og Jadeit, selv om mange andre mineraler gennem tiden også er blevet kaldt Jade.
Nefrit (Yu) er mere udbredt end Jadeit, og var det mineral der først blev brugt i Kina. Senere er Jadeit kommet til.
Begge mineraler er finttrådede filtrede aggregater som er seje og modstandsdygtige (Nefrit er lidt sejere end Jadeit), de minder meget om hinanden, og har været brugt til våben, udskæringer og smykker verden over i tusindvis af år.
Farverne er mange, men mest kostbar er den strålende kromgrøn gennemskinnelig Jadeit-variant, der kaldes Kejserjade.

Nefrit er et calcium-magnesium-jernsilikat ( Ca2(MgFe)5(Si4O11)2(OH2) )

Jadeit er et natrium-aluminium-silikat ( NaAl(Si2O6) )

Serpentin ( (Mg, Fe)3Si2O5(OH)4 ) betegnes af og til som falsk jade, ny jade eller Teton jade

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 13. dec 2011 23:54 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: lør 21. maj 2011 13:34
Indlæg: 161
BlueRaven skrev:
Serpentin betegnes af og til som falsk jade, ny jade eller Teton jade


Tak - ca. dertil var jeg også kommet. Men hvori består det falske? Det er måske samme logik som når man taler om 'fattigmandsasperges' - de ligner de rigtige, men er noget helt andet.

Handelsmæssigt vil der være mere ræson i at kalde den 'falske jade' for 'serpentin' - ikke?


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 14. dec 2011 00:42 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Det "falske" består blot i, at det ikke er jade, selv om det ligner, og det er nok ikke forhandleren der bruger den betegnelse. De to andre er forhandler betegnelser der skal få serpentinen til at lyde fornem - og da den slags er med til at forvirre menigmand, springer jeg hurtigt hen over den slags forhandlere. Hvis de omgås sandheden så lemfældigt eller ikke gider sætte sig ind i det de handler med, ja så er jeg smuttet forlængst.

Serpentin bør ALTID sælges som Serpentin.
Måske er det mig, der er krævende, men jeg hader når forhandlere kalder sten det de ligner, i stedet for det de er :-w

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: ons 14. dec 2011 01:57 
Offline
Rubin
Rubin
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 8. sep 2011 00:15
Indlæg: 277
Geografisk sted: Kolding
Blue Raven skrev:
Citat:
Måske er det mig, der er krævende, men jeg hader når forhandlere kalder sten det de ligner, i stedet for det de er


Det er simpelthen falsk varebetegnelse og jeg fatter ikke at det er lovligt. Jeg bliver møgirriteret over den slags. Synes også at det er mangel på respekt overfor os kunder. Hvad regner de os for???


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker