Dato og tid er tors 28. mar 2024 09:31

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: lør 25. feb 2012 09:12 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: lør 21. maj 2011 13:34
Indlæg: 161
Hej

jeg har en lille Proxxon micro-brænder, som jeg bruger til at lodde mv med. Og jeg bruger lightergas (Butan). Det går udmærket med sølv, men jeg bøvler med få fx kobber varmt nok.

Har så læst lidt om gas og kan forstå, at forskellige typer gas giver forskellig varme. Microbrænderen er jo nem på den måde, at man bare kan købe gassen i supermarkedet :-)

Hos Ravstedhus har jeg set, at microbrænderen kan klare 1300 C mens minibrænderen 1350 C - kobberens smeltepunkt er 1083 C ... så det skulle kunne lade sig gøre. Men det kniber som sagt.

Hvad gør jeg - anden brænder, anden gas?


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 25. feb 2012 14:11 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
mjanneh skrev:
Hvad gør jeg - anden brænder, anden gas?
Når du kan lodde små sølvting med din brænder, burde du også kunne lodde de andre metaller, hvis du bruger sølvslaglod. Slagloddets arbejdstemperatur ændrer sig ikke væsentligt fra de 700-800°C, det er "født" med.
Hvilket slaglod har du prøvet med?

Skal du smelte, er det en helt anden sag, og her skal der mokkes noget noget kraftigere udstyr op. Det er nemlig ikke nok din brænder kan komme op på den rigtige temperatur - den skal også kunne holde HELE emnet på temperaturen i et pænt stykke tid - så her er vi oppe i noget flaskegas - mellemtryk - brænderhåndtag - og en form for turbo-brænderhoved (det store):

Billede

Billede


Normal loddeflamme, som også kan bruges til at smelte meget små sølvmængder:

Billede


Turboflamme, der kan smelte en del:

Billede


Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 25. feb 2012 16:53 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: lør 21. maj 2011 13:34
Indlæg: 161
Jeg skal smelte!

Hvilken gas er der i flasken? 'Hedder' din brænder noget (eller måske navnet er Køie?)

/Marianne


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 25. feb 2012 21:40 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
mjanneh skrev:
Jeg skal smelte!

Hvilken gas er der i flasken? 'Hedder' din brænder noget (eller måske navnet er Køie?)

Jep - min er en Køie.

Nutidens udgave af min gamle er DENNE.
Så skal du bruge en mellemtryksregulator, en slange, brænderhoveder f.eks til lodning eller smeltning.

En alternetiv mulighed der passer til de samme brænderhoveder (f.eks smelterøret). Den er ikke på lager ved RH lige nu (og her er den uden brænderhoved, så det skal købes ved siden af, hvis du skal lodde med den også).

En gastænder er en god investering, måske en holder med smelteskål og lidt borax, hvis der skal støbes.
Tilbage er vist kun en flaske almindelig flaskegas (propan).

Har du kun brug for at kunne smelte, er en kraftigere sag, måske en idé:
Håndtag - hoved - slange (NB - slangen her er en anden end den forrige) - mellemtryksregulator (samme som før).

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: man 9. apr 2012 09:00 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
BlueRaven skrev:
mjanneh skrev:
Jeg skal smelte!

Hvilken gas er der i flasken? 'Hedder' din brænder noget (eller måske navnet er Køie?)

Jep - min er en Køie.

Nutidens udgave af min gamle er DENNE.

Har du kun brug for at kunne smelte, er en kraftigere sag, måske en idé:
Håndtag - hoved - slange (NB - slangen her er en anden end den forrige) - mellemtryksregulator (samme som før).

Billede


Dav BR

Jeg har de samme brænderør som du, dog med en brænder 174(Frits) 190E - 190HG - 190C og smelte
rør 190T. Et dejligt håndtag at holde på, det er tykker end den JPS som jeg også har.
Jeg har lidt problemer med hvad de forskellige rør er til. Jeg er ikke vant til at der kommer gasflamme ud af de små huler der er rundt om det store hul hvor gassen strømmer ud og antændes. Jeg har har næsten fået styr på 190E, men der kommer stadig flammer ud af de små huler rund om det store.
Når jeg vil bruge de andre HG og C går det helt galt, så kan jeg ikke lodde eller noget som helst :((
Jeg har lige prøvet at smelte i forgårs, på med 190T og i gang. Nej det gik ikke :(( jeg kunne ikke smelte metaltet, det skal lige siges at det var blandet gods - kobber - messing og lidt bronze. Det burde da ikke betyde noget om det er forskellige materialer det hele burde smelte når højeste smeltetem. nås ikk' :-s det er bare blevet til en stor klump der er smeltet lidt sammen, den kan pilles fra hinanden sådan forholdsvis let jeg stod og varmede i 30 -40 min. Nogen gode ideer.
Den sidste du henviser til koster jo kassen :liar:
Hvad med en sivert + smelterør. ;)

:happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone: :happy-jumpeveryone:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: man 9. apr 2012 13:57 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Regulerer du luftindtaget? Det kan godt have betydning.
Der sidder en lille skyder, som kan skubbes frem og tilbage over hullerne i selve håndtaget.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


For det meste bruger jeg fuld luft.

190E (ikke vist) kender jeg ikke.
190HG er god til små fine lodninger, fordi den kan lave en meget lille spids flamme.
190A er rigtig god til almindelige lodninger.
190B og 190C er til større lodninger.
190D er god til udglødning, hvor metallet varmes op til mørk rødglødende og afkøles, så det bliver blødt.
190T (ikke vist) er til smeltning

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Det er altid vigtigt, du bruger den varmeste del af flammen, og da den altid er længere væk fra mundingen end de små flammer, har de ingen betydning:

Billede

Billede

Billede


Hvis det kniber med at smelte metallet, kan du evt prøve med et "låg" på smelteskålen, så varmen holder bedre:

Billede

Billede


Du kan godt smelte de forskellige metaller sammen, men som du skriver, skal du op på det højeste smeltepunkt.

Tin = 231°
830 sølv = 838°
925 sølv = 896°
Messing = 900-920°
999 sølv = 961°
24K guld = 1063°
Kobber = 1083°
Bronze = 1100-1200°

Fik jeg nu svaret på det hele? ;)

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: man 9. apr 2012 16:48 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Dav BR

Jeg bruger altid fuld luft, jeg har set der er en skyder til at lukke for lufttilgang.

Da du har den samme smelterør som jeg, har du ingen probs med at det ikke vil smelte. Du har måske ikke prøvet med forskellige røde metaller i samme smeltning, messing-bronze og kobber. Jeg stod som sagt i rigtig lang tid for at smelte og der skete ikke en sk.. :pray: Kører du med fuld gas og luft når du smelter. Smelterør er ikke sådan lige af få brand i, der skal lukkes for luft og gas skal komme meget roligt det samme med luft, er det også sådan du gør det?

Men ellers fik du det hele med i dit svar, som vanligt.

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: man 9. apr 2012 18:30 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: man 9. feb 2009 12:42
Indlæg: 1463
Geografisk sted: Østjylland
Blue du er for vild - hvor ved du alså meget, som gør andre gladere og klogere.

_________________
Hilsen butler :animals-cat: :animals-cat: :animals-cat:
Tiden flyver når perler sættes sammen.
http://www.amio.dk/butik/724/


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: man 9. apr 2012 19:18 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: man 9. feb 2009 01:05
Indlæg: 2269
Geografisk sted: falster
Ja hun er bare så sej vores Blue :clap:

_________________
Billede I LOVE CATS


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: man 9. apr 2012 21:12 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Da du har den samme smelterør som jeg, har du ingen probs med at det ikke vil smelte. Du har måske ikke prøvet med forskellige røde metaller i samme smeltning, messing-bronze og kobber.
For det meste holder jeg metallerne hver for sig.
Især bronze kan godt være lidt af en kamp at få smeltet - særligt hvis man starter ud med en klump, men det er altid lykkedes med masser af gas og luft - smelteri kræver power!

For at få ild på smelterøret plejer jeg vist bare at gi' masser af gas og luft, og så en gnist fra gastænderen - men du har ret i, den godt kan være lidt tricky og kræve et par forsøg ;)

Noget der også spiller ind, er hvor store mængder du smelter.

Ridder Butler & Lisbeth - Altså Billede :ymhug:, jeg har jo leget med det længe, dummet mig meget og derfor gjort en del erfaringer - og det kan andre jo lige så godt få glæde af...

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker