Dato og tid er tors 28. mar 2024 23:21

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre 13. apr 2012 21:52 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 28. feb 2012 17:13
Indlæg: 40
BlueRaven skrev:
Danagonia skrev:
Hvordan sikre du at din lodning ikke går op, når du varmer emaljen?
Hård slaglod og forsigtighed....
Hvis man varmer forsigtigt og holder øje med metallet ikke bliver for varmt (for rødglødende), kan det godt lade sig gøre.

Næste gang prøver jeg at vende rækkefølgen - emalje først og dernæst lodning - bare for at se, om kan lade sig gøre.

Og endelig har jeg en lusket plan til at designe mig ud af problemerne - men det kræver lige lidt tidsoverskud og endnu et legeplads-projekt :-D

Billede


skøn tilgang :-)

_________________
Smykkelig hilsner
Alice Schmidt
http://aliceschmidt.blogspot.com/


Senest rettet af Alice Schmidt fre 13. apr 2012 22:01, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 13. apr 2012 22:01 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 28. feb 2012 17:13
Indlæg: 40
BlueRaven skrev:
Jo, når jeg bruger det i pulverform rutsjer det let ned. Som du kan se på skålene, er der en ren kobberkant i toppen, og det er fordi jeg ikke kunne få pulveret til at blive hængene på de stejle sider.
Jeg kan godt lide kanten, men jeg vil også have lavet nogle, der er helt dækkede - måske med en anden farve i centrum og en glidende overgang mellem dem.

Jeg har dog et par ideer til, hvordan den kan takles.

Jeg skal have købt lidt demineraliseret/destilleret vand og se om fugtig emalje vil blive hængende. Det er jo normalt man "vasker" de transparente farver inden brug og påfører dem i fugtig form - så måske det kunne forbedre klæbeevnen...

Jeg skal også have prøvet med lidt ganske tynd tapetklister. Hvis man nu pensler eller forstøver det på emnet først, kan det måske virke.

Og så er der jo den færdigkøbte løsning Tramil.
Der har jeg lige bestilt 250ml med, da jeg alligevel skulle købe lidt nye farver.

Jeg skal nok holde ajour med udviklingen, efterhånden som jeg får tid til at lege med de forskellige ideer - men andre er selvfølgelig også velkomne til at lege med :-D

Her er de nye farver, der er på vej (undtaget nederst til venstre - det er den jeg har):

Billede


Billede


Hvor spændende at du også arbejder med emalje :-)

Bruger du emaljepulver der er renset i demineraliseret vand og lægger det på hvælvede dele, vil det meget gerne trække sig sammen og væk fra kanten. Men hvis du tilsætter det lidt tramil i blandingen bliver det mere cremet og mere medgørligt. Men kommer emaljen alligevel ikke helt ud til kanten, kan du efterfølgende file ind til emaljen efter brænding.

Jeg leger meget med transparente emaljer, hvor jeg bruger opake farver til baggrund og transparente farver ovenpå. Jeg bruger også klar fondant og lægger farvet transparent emalje oven på. Det giver også mange interessant muligheder.

Min erfaring med emaljering, hvor man brænder ad flere omgange, skal man være opmærksom på, at farverne ændrer sig fra gang til gang de bliver varmet op. De kan godt blive mere mørke i det.

Jeg ved man kan få en forstøver til tramil, som du så kan forstøve limen på genstanden med og efterfølgende stø pulver på.

Sig til hvis du finder en god rød transparent emalje, jeg har selv svært ved at finde en god en.

_________________
Smykkelig hilsner
Alice Schmidt
http://aliceschmidt.blogspot.com/


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 14. apr 2012 12:49 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Alice Schmidt skrev:
Sig til hvis du finder en god rød transparent emalje, jeg har selv svært ved at finde en god en.

Hmm, tricky. Har du prøvet med Thompson Woodrow Red?

Billede


Den ser godt nok ikke imponerende ud på billedet fra RH, men virker mere lovende andetsteds fra
- f.eks fra Thompson eller Enamel Emporium (det er den sidste 2880):

Billede
Underlag ovenfra: Direkte på kobber, På klar bund (sølv), På hvid bund, på N-1 (sølv), Direkte på sølv og Direkte på guld.

Synes den er ret flot - især på en hvid bund.

Der er selvfølgelig masser af flotte blyholdige transparente røde - her fra Enamel Emporium:

Billede


Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 14. apr 2012 13:30 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 28. feb 2012 17:13
Indlæg: 40
BlueRaven skrev:
Alice Schmidt skrev:
Sig til hvis du finder en god rød transparent emalje, jeg har selv svært ved at finde en god en.

Hmm, tricky. Har du prøvet med Thompson Woodrow Red?

Billede


Den ser godt nok ikke imponerende ud på billedet fra RH, men virker mere lovende andetsteds fra
- f.eks fra Thompson eller Enamel Emporium (det er den sidste 2880):

Billede
Underlag ovenfra: Direkte på kobber, På klar bund (sølv), På hvid bund, på N-1 (sølv), Direkte på sølv og Direkte på guld.

Synes den er ret flot - især på en hvid bund.

Der er selvfølgelig masser af flotte blyholdige transparente røde - her fra Enamel Emporium:

Billede


Billede


Desvære er de blyholdige emaljer ikke godkendt til anvendelse her i DK.
De fleste røde Thompson emaljer man kan købe i DK, er derfor mere brunlige end røde. Men jeg har netop købt to nye Thompson røde farver jeg skal have leget med.

_________________
Smykkelig hilsner
Alice Schmidt
http://aliceschmidt.blogspot.com/


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 14. apr 2012 14:10 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Alice Schmidt skrev:
Men jeg har netop købt to nye Thompson røde farver jeg skal have leget med.
Nu er jeg nysgerrig :D - hvilke har du købt?

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 14. apr 2012 19:22 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 28. feb 2012 17:13
Indlæg: 40
BlueRaven skrev:
Alice Schmidt skrev:
Men jeg har netop købt to nye Thompson røde farver jeg skal have leget med.
Nu er jeg nysgerrig :D - hvilke har du købt?

Billede


Ja, jeg havde godt nok købt to emaljer, men kan da se, at den ene ikke er rød! så jeg huskede forkert. Men den røde jeg lige har købt er raspberry tranparent (art. nr.: 582836 hos ravstedhus). Jeg har ladet mig fortælle, at den skulle være god på klar fondant. Det kan jeg da godt lægge billeder op af, når jeg har lavet en emaljeprøve af det.

_________________
Smykkelig hilsner
Alice Schmidt
http://aliceschmidt.blogspot.com/


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 10. maj 2012 13:26 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Jeg vil da gerne lege lidt med her. Jeg har nemlig også købt emalje og fået leget lidt med det.

Jeg købte ind her: http://www.etsy.com/shop/IshyEnamel?ref=seller_info

De skulle være uden bly, men man kan jo selvfølgelig aldrig helt vide...
Her er mine farveprøver:

Billede

Billede

De transparente farver, har jeg lavet på hvid baggrund, for at man kunne se dem. De blev helt væk på kobberet ellers. Dem der ligesom er lidt boble med hvide prikker, er fordi jeg ikke smeltede baggrundsfarven før, jeg tilsatte min farve. Det giver en sjov effekt, som man godt kan bruge, men det var jo ikke helt tilsigtet i dette tilfælde :-D

Jeg legede også med skål formen. Jeg smurte tramil på skålen, og dryssede bagefter pulveret på.

Billede

Billede

Det gjorde jeg så igen, med min transparente farve

Billede

Samme process lavede jeg på bagsiden

Billede

Billede

Bagefter filede og pudsede jeg kanterne

Billede

Billede

Billede'

Billede

Den lyserøde har taget lidt skade af at være i kontakt med flammen bagefter, men jeg kan faktisk ret godt lide sod pletterne, så det kunne jeg godt finde på at lege mere med.

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 21. jun 2012 00:10 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
BlueRaven skrev:
Alice Schmidt skrev:
Sig til hvis du finder en god rød transparent emalje, jeg har selv svært ved at finde en god en.

Hmm, tricky. Har du prøvet med Thompson Woodrow Red?

Billede


Den ser godt nok ikke imponerende ud på billedet fra RH

Nu har jeg endelig fået lavet et par røde farveprøver, og jeg synes stadig Woodrow Red er den mest røde:

Billede


Camilla - Über nice emaljer du har købt, og jeg er enig med dig i, at det er spændende med sodning og "misfarvning", der kan give uventede effekter.
Selv er jeg også ret begejstret for de små sorte flager, der springer af loddenettet af og til, og smelter fast i emaljen - de giver liv , synes jeg - og verden skal ikke være for "pæn" :-D

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 22. jun 2012 06:03 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Det er en god farve den røde. Den må jeg også have fingre i...

Jeg har i øvrigt fået lidt til samlingen:

Billede

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 19. jul 2012 02:46 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Danagonia skrev:
Jeg har i øvrigt fået lidt til samlingen...
Hi hi - jeg har også opdaget, at det griber om sig med det emalje:

Billede

Billede

Billede


- og der er stadig farver som frister...

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker