Dato og tid er tors 28. mar 2024 20:49

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: man 27. maj 2013 01:59 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
-

For 14 dage siden blev jeg ramt af en tanke, der i 42 år faktisk aldrig har strejfet mig i mere et et useriøst splitsekund: "Hvorfor har du ikke huller i ørerne?"
Og til min enorme overraskelse, kunne jeg faktisk ikke komme med et godt svar.

Det er jo en let måde at pynte sig lidt på - ikke så kvælende som en halskæde og ikke så upraktisk som en ring eller et armbånd.
Egenligt ret smart, når jeg tænkte nærmere over det (ufatteligt jeg ikke skænkede det en tanke, da Pia "blev skudt").

Stadig omtåget af tanke-kæberasleren besluttede, jeg at nu det skulle være - noget jeg hurtigt skulle fortryde...

Som en tanketom traditionalist satte jeg kursen mod nærmeste smykkebix (Plaza i herningCentret), og her blev jeg lidt bleg om næbet. Det er skisme dyrt at få lavet sådan nogle huller, og en tanke gik til stoppenålen derhjemme - men stik mod mine instinkter betalte jeg de 200kr pr hul og satte mig på skamlen...

... hvor endnu en overraskelse åbenbarede sig. Man bliver åbenbart ikke "skudt" længere, men "klemt".

Nå, men smykkemanden tegnede et par pletter og spurgte om det var ok. Kan man overhoved tage stilling til den slags på 10 sekunder. Set i bakspejlet skulle jeg have sat prikkerne selv derhjemme, og være gået lidt til og fra over et par timer - men nu var jeg der jo, så jeg sagde: "Skyd!, - nårh nej Klem!"
8 sekunder senere var jeg perforeret, og problemerne kunne begynde for alvor.

På hjemvejen blev turen lagt omkring Matas efter lidt 0,2% Klorhexidin, man bruger åbenbart ikke Brintoverilte længere.

Dagen efter var der problemer. Det ene øre havde det fint, bortset fra lidt forventet ømhed, men det andet var rødt og hævet. Det var meget overraskende, for normalt er jeg ikke slem til at få betændelse.

Billede Billede
Det røde og det "søde" øre


Over de næste dage blev det kun værre, og til sidst måtte jeg skride til handling:

Et par sølvkugler blev hentet frem af gemmerne

Billede


Og de fik smæk med en hammer

Billede


Ind imellem blev metallet udglødet så det blev "blødt og smidigt" igen:

Billede


Ved udglødning varmes metallet op til det er mørkt rødt, hvorefter det afkøles i koldt vand.
Man skal altså ikke op på temperaturer der gør metallet stærkt rødglødende, som når man lodder:

Billede


Til sidst blev udglødningen droppet, fordi jeg ville have et groft og stresset udseende:

Billede


Skiverne blev tapet til flakjernet og fik nogle slag med en kuglehammer:

Billede

Billede


Et par 1mm tråde blev filet lige i den ene ende:

Billede


og afrundet med en kop-fræser i den anden:

Billede

Billede

Billede
Afrundet og rå trådende


Buk - buk:

Billede

Billede

Billede


Loddestederne blev filet rene:

Billede


Og lidt Hård loddepasta blev påført.

Billede


Et lille stykke skamolex-plade bruges i opstillingen:

Billede

Billede

Billede


Ild-tid:

Billede

Billede

Billede

Billede


Næsten færdige:

Billede


Men først lidt syre.

Billede

Billede


En smule sliben og pudsen - så et par stempler:

Billede


Færdig:

Billede

Billede


Den ene bøjle blev rettet lidt til, så den passede til mit hævede øre, og den købte ørestift blev pillet ud:

Billede


Efter megen lidelse fik jeg endelig den nye ørering igennem, og over de næste par dage fik øret det meget bedre, nu hvor der var luft og masser af plads.

Endelig kunne jeg nærstudere skaderne, og jeg opdagede at hullet kom ud nede i den "fede" flip-kant:

Billede


Hullet vinklede altså stærkt nedad og gik samlet gemmen 9mm væv - og det var 9mm øre mast i en 6mm standard stift, der var problemet - ikke betændelse.
Men jo mere jeg kiggede på det, jo mere sikker blev jeg på, at det hul aldrig ville fungere.
Den nye ørering blev pillet ud, alt blev renset, og jeg gik over til smykkebixen igen - det her var helt klart en ommer!

Men guddødeme om de ikke havde den frækhed at forlange 200kr for det "nye" hul!!!

Her må jeg indrømme, at jeg blev en smule stram i betrækket (der skal ellers meget til), og de tåbelige søforklaringer om at de lavede hullet så øreringen sad pænt på forsiden, og at øret kunne forskubbe sig lidt, når de klemte stiften igennem, blev afvist med kold logik. For hvad nytter det en ørering sidder pænt, hvis man ikke kan bruge den, fordi ens øre bliver mast? Og véd man ikke PRÆCIST hvor stiften kommer ud på bagsiden, når den kommer ud og rammer bagmekanismen? HELT ÆRLIGT!!!
Enden blev, at jeg så godt måtte det nye hul, hvis jeg selv tog ansvaret for, hvis den nye ørering kom til at hælde lidt forover. Som om han gjorde mig en tjeneste efter at have maltrakteret mit stakkels øre med sit forfejlede hul.
Han fik blikket og ordren: "KLEM!"

Billede

Billede


Det nye hul har ikke voldt problemer overhovedet, men nu går det jo også kun gennem 6mm ørevæv.

Billede


Aldrig, aldrig, aldrig mere, vil jeg betale en formue for et hul lavet af en uduelig klaphat.
Så nu har jeg købt et par reserve-huller i Kina, og skal noget ændres, eller vil jeg have et sæt huller mere,
ja, så bliver Kina altså leverandøren - til den enorme sum af $1 pr hul - alt inklusive:

Billede


Damn It, at jeg ikke undersøgte Kina-markedet, ingen jeg gik over til den griske øre-mishandler!

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: man 27. maj 2013 09:30 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 14. jun 2009 08:15
Indlæg: 1417
Geografisk sted: Virum
HA HA altså altså, hvad du dog ikke er blevet udsat for.

Men det ser godt ud. Tak for din historie, som jeg altså, trods din smerte, måtte grine en lille bitte smule af.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: man 27. maj 2013 10:47 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 5. mar 2009 16:10
Indlæg: 986
Geografisk sted: Nordsjælland
Sikke en historie - og ja.. Måtte da trække lidt på smilebandet et par gange... :))
Hvad man ikke skal udsætte for... *S*

Men godt de klarede det i 2. omgang. ;)-

_________________
De bedste hilsner
Mette


:angelic-little:

Venner er som engle, som hjælper os til at flyve når vores egne vinger har glemt hvordan. :angelic-flying:


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: man 24. jun 2013 06:55 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: fre 7. aug 2009 07:13
Indlæg: 874
Geografisk sted: Als
Hahaha.. :)) :)) :))
DET kan man da kalde, at lide for skønheden.
Man må da håbe din "Øremand" skifter erhverv, bare ikke til Plastikkirurg !
God historie og dejjjjjligt med billeder, men stakkels dig.
Jeg er lidt nysgerrig, hvad roder du rundt med? nu man ikke hører fra dig så tit ;;)
(ikke fordi jeg selv er så aktiv i øjeblikket.. :-s )


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: man 28. okt 2013 20:35 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: lør 25. apr 2009 11:23
Indlæg: 31
Nøj altså, sikke dog et fjols!
Fejl kan ske osv.... men så indrøm da at man har lavet det hul forkert og undskyld over for kunden... Det vil da give en meget mere tilfreds kunde ... tsk. tsk. :-?

NÅ men godt at det hele fik en god afslutning, og du fik fine huller til sidst ;)


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker