Dato og tid er tors 28. mar 2024 16:06

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Indlæg: ons 25. jan 2012 21:01 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: tors 20. aug 2009 14:30
Indlæg: 1064
Anne Marthin skrev:
Jeg husker det sådan her: Sure (syre) tæer skal i vand! :D

:)) :)) :)) :)) :)) :))

_________________
www.mummyinthecave.dk


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: søn 12. feb 2012 00:03 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: søn 14. aug 2011 17:50
Indlæg: 48
Super godt indlæg :)

Af ren nysgerrighed tænker jeg hvorfor du bruger paljelodning fremfor stiklodning?


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 12. feb 2012 01:07 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Millebilleee skrev:
Af ren nysgerrighed tænker jeg hvorfor du bruger paljelodning fremfor stiklodning?
Der er flere grunde.

• Paljer er langt det letteste at arbejde med, når man skal fotografere samtidigt (kamera i den ene hånd og loddepistol i den anden).
• Ved paljer er det ofte meget let at styre slaglodsplaceringen helt præcist, da paljerne kan placeres i forvejen. Snørklede steder kan man ved stiklodning godt komme til at ramme varmt metal så der pludseligt smelter lidt lod af det helt forkerte sted = mere slibearbejde senere (hvilket jeg er meget lidt glad for).
• Ved paljer er det nemt at styre slaglodsmængden, da den er forudbestemt. Det ved jeg selvfølgelig også godt den er, hvis man bruger en loddenål, det har jeg bare aldrig fået taget mig sammen til.

Når jeg selv laver noget, hvor jeg ikke skal fotografere, bruger jeg ofte stiklodning - af den ene grund, det er hurtigere, men når jeg tænker tilbage på mine "grønne" smykkedage, syntes jeg dengang, paljer var laaaangt det nemmeste at styre. Stiklodning kræver øvelse.

Da denne vejledning er lavet for at vise en helt grundlæggende loddeteknik, som absolut begyndere vil kunne få positive oplevelser/resultater med, syntes jeg, pajler var et naturligt valg.
Den store katastrofe der lurer er, at man klipper for lidt lod, men efter et kort syrebad kan man redde fadæsen ved blot at klippe lidt mere slaglod og lodde igen.
Ved stiklodning er den store fare, at det løber løbsk, hvilket giver en masse ekstra slibearbejde, og kan blive en smådyr fornøjelse i slaglod.

Paljer er altså efter min mening et godt sted at starte med lodning, og når man er blevet lidt fortrolig med, hvordan tingene arter sig ved 7-800°C, kan man lege videre med stiklodningens velsignelser, hvis man lyster :-D

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: søn 19. feb 2012 00:19 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: søn 14. aug 2011 17:50
Indlæg: 48
Det gav selvfølgelig emget god mening :)

Plejer selv at bruge stiklodning ved mange ting, men har godt nok også oplevet det med meget filearbejde bagefter.

Så det vil jeg huske :)


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 20. feb 2016 02:44 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: ons 4. nov 2015 12:46
Indlæg: 1
Jeg skal lave sølvfingerringe, der er opbygget af 2 tynde, modsat snoede ringe, og yderst 2 glatte ringe.
Jeg vil gerne have forslag til, hvordan jeg foretager sølvslaglodningen.
Jeg har først snoet tynd sølvtråd højre om, og derefter en tilsvarende tråd venstre om. Disse 2 snoede tråde skal loddes sammen, hvorved der opstår et et sildebensmønster. Herefter skal der påloddes en sølvtråd på hver side af de 2 sammenloddede, snoede tråde. Jeg laver lodningerne medens sølvtrådene stadig er lige. Siden kan ringene bøjes og sammenloddes.
Problemet er at få styr på trådene under lodningen, og hvad jeg skal bruge til at lodde med.
Jeg har forsøgt at have trådene liggende løst på en loddeplade, og jeg har forsøgt at holde trådene sammen med tynd jerntråd. Lige nu overvejer jeg at lave en rille i loddepladen, hvor den lidt tykkere snoede midterdel kan fastholdes, mens sidetrådene påloddes.
Det er svært at styre varmen under lodningen. Vil det være en ide at bruge slaglodpulver ?
Jeg hører gerne, om nogen har prøvet at lave sådanne ringe !
Venlig hilsen Otto Gro-Nielsen


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: ons 27. apr 2016 14:07 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: ons 27. apr 2016 11:04
Indlæg: 3
Rigtig flot billedserie og vejledning. Problemet er bare, at man ikke mere kan købe fluss som privatperson. Suk! Connie


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: søn 1. jan 2017 17:32 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: søn 1. jan 2017 17:11
Indlæg: 1
Mange tal for en god instruktion i sølvlodning med billeder, meget flot beskrevet.
Jeg kan se du bruger Fluoron Hvor kan man købe det?? har søgt på nettet men kan ikke finde det brugte det førhen, men kan åbenbart ikke købes mere.

Vh. petjac1


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker