Jeg siger tak til Danagonia, for at have sendt mig en den røde emalje farve
Emaljeret ring
Redaktør: rumlebumle
-
Alice Schmidt
- Perle

- Kontakt:
Nu har jeg været på forummet et lille stykke tid nu og det er vist på tide at jeg viser lidt af mine smykker. Jeg er for et par dage siden blevet færdig med denne ring. Den er lavet af sterling sølv, med et bladmotiv som jeg har emaljeret. Først har jeg lagt et lag klar fondant og derefter har jeg langt den røde farve. Ved siden af bladmotivet har jeg fattet en lille zirkonia i en sølvkugle.

-
smykke damen
- Smaragd

- Geografisk sted: Vester Åby
- Kontakt:
super smuk ring.
Hilsen Smykke damen
-
Anne Marthin
- Opal

- Geografisk sted: Als
Hvor er den lækker
Den er da faktisk ret flot rød emaljen. Når jeg bruger den på kobberet, sys jeg dog den er noget mere orange. Hvad farve har du under?
-
Alice Schmidt
- Perle

- Kontakt:
Tak skal I have
Danagonia: det er en klar emalje uden farve. Det er ikke en jeg har købt hos ravstedhus, men i England og kan desvære ikke lige huske hvad den hedder.
Danagonia: det er en klar emalje uden farve. Det er ikke en jeg har købt hos ravstedhus, men i England og kan desvære ikke lige huske hvad den hedder.
Dejlig organisk i formerne, og den lille kugle med sten er prikken over i'et.
Jeg har for nylig fået lidt småsten hjem, og kunne vildt godt tænke mig at få at vide,
hvordan du har fået din fattet så fint i en kugle!?!
Nogle fif?
-
Alice Schmidt
- Perle

- Kontakt:
Denne fatning teknik kaldes forrivning ell. gnidefatning.
Ved ikke helt om jeg kan forklare det skriftligt, men måske skulle jeg lave en billedvejledning i min ferie. Men jeg prøver først lige den skriftlige forklaring.
1. fil en lille flade på kuglen
2. bank en prik med kørner.
3. bor et hul...behøver ikke være hele vejen igennem. Skal ca. være 0,5 mindre end stenens diameter
4. brug kuglefræser i stenens diameter og fræs ned. Man kan også bruge en fattefræser i stenens diameter. Afprøv af og til om stenen kan komme ned i hullet. Stenen skal så langt ned, at det kun er lidt af toppen som er over hullet. Men i en kugle fræser jeg så stenen er lige under kanten.
5. Med en forriver (lang rund jerntråd på skaft, som er spids og poleret) gnide jeg rundt. Jeg starter kl. 12, derefter kl. 18 - kl. 15 - kl. 21. Hele tiden gnider jeg modsat af det forrige. Til sidst gør jeg det hele vejen rundt.
Ved ikke helt om jeg kan forklare det skriftligt, men måske skulle jeg lave en billedvejledning i min ferie. Men jeg prøver først lige den skriftlige forklaring.
1. fil en lille flade på kuglen
2. bank en prik med kørner.
3. bor et hul...behøver ikke være hele vejen igennem. Skal ca. være 0,5 mindre end stenens diameter
4. brug kuglefræser i stenens diameter og fræs ned. Man kan også bruge en fattefræser i stenens diameter. Afprøv af og til om stenen kan komme ned i hullet. Stenen skal så langt ned, at det kun er lidt af toppen som er over hullet. Men i en kugle fræser jeg så stenen er lige under kanten.
5. Med en forriver (lang rund jerntråd på skaft, som er spids og poleret) gnide jeg rundt. Jeg starter kl. 12, derefter kl. 18 - kl. 15 - kl. 21. Hele tiden gnider jeg modsat af det forrige. Til sidst gør jeg det hele vejen rundt.
Spændende teknik - endnu et projekt der skal afprøves - men den dersens forriver kunne jeg vist godt bruge et billede af
Der dukkede nemlig ikke noget op på søgninger ved Ravsted og Frits
Ved du evt hvad sådan en tingest hedder på engelsk?
*Tilføjelse #1:
Grain tool (uk) / Beading tool (us) måske?

Synes det er det jeg fandt, som passede bedst på beskrivelsen.
Ser ud til de kalder dem kørnetyre i dk.
Men de er måske til noget helt andet?
*Tilføjelse #2:
Ja, det er de vist...

Ved du evt hvad sådan en tingest hedder på engelsk?
*Tilføjelse #1:
Grain tool (uk) / Beading tool (us) måske?

Synes det er det jeg fandt, som passede bedst på beskrivelsen.
Ser ud til de kalder dem kørnetyre i dk.
Men de er måske til noget helt andet?
*Tilføjelse #2:
Ja, det er de vist...
-
Alice Schmidt
- Perle

- Kontakt:
Ja kørnertyr bruges til noget andet. Dem bruger man skal f.eks. stukne fatninger, hvor det som fatter selve stenen, lige bliver kørt rundt med en kørnetyr, så det ligner en lille kugle.
Jeg glemte lige at tage et billede, skal se om jeg ikke kan huske det i morgen.
Jeg glemte lige at tage et billede, skal se om jeg ikke kan huske det i morgen.
-
Alice Schmidt
- Perle

- Kontakt:
Så fik jeg taget mig sammen. her er et billede af en forriver, som jeg bruger på mit arbejde